გამოდის 1998 წლიდან
სტატიები
2011-04-14
მითიდან რეალობამდე „ერთად დავარღვიოთ სტიგმითა და უიმედობით გაჯერებული დუმილი“
სამყარო მათთვის ხალხის, ადგილებისა და მოვლენების გროვაა... რომლის აღსაქმელადაც იბრძვიან, აღქმის პროცესმა კი შეიძლება დიდად ააღელვოს ისინი. „განსხვავებულები“ არიან, თუმცა შეიძლება გაუკვირდეთ კიდეც, რატომ არიან „განსხვავებულნი“? თუნდაც იმის ფონზე, რომ ხალხის გაგება და მათთან ურთიერთობა, ასევე ყოველდღიურ ოჯახურ და საზოგადოებრივ ცხოვრებაში მონაწილეობის მიღებაც კი, შეიძლება გაუჭირდეთ. ამ კატეგორიის ადამიანებს სამედიცინო ენაზე მოიხსენიებენ, როგორც აუტიმზმის მქონეთ, ხოლო პოპულარულ ენაზე მათ ჩვენ „განსხვავებულებს“ ვეძახით.
ვრცლად>>>
2011-04-14
პირმშოება და კურთხევა იაკობისა და ესავისა
რებეკას, ისააკის მეუღლეს კარგა ხანს შვილი არ უჩნდებოდა, მაგრამ ისააკის განუწყვეტელმა ლოცვა-ვედრებამ სძლია ბუნებას და მეორმოცე წელს, მას შემდეგ, რაც ისააკმა პირველად შეიყვანა იგი თავის კარავში, რებეკა დაფეხმძიმდა და ტყუპების მოლოდინში დედობის პირველ შეგრძნებას ეზიარა. გარდა დედობრივი ინსტიქტებისა სარას მსგავსად, რებეკასაც მიჰმადლა უფალმა წინასწარ ჭვრეტის უნარი და შობამდე ამცნო მას: „...ორი ხალხია შენს მუცელში, ორი ტომი გამოვა შენი საშოდან. ერთი ტომი მეორეზე ძლიერი იქნება. უფროსი უმცროსს დაემორჩილება“ (დაბ. 25:23). უფროსი პირმშო, რომელიც წინასწარმეტყველებისამებრ უმცროსს უნდა დამორჩილებოდა, ესავი იყო: „სულ მთლად წითელი და თითქოს ტყავ-ფუჩით შემოსილი“ (დაბ.25:25). ესავი პირველი დაიბადა, შესაბამისად, პირმშოებაც მას ეკუთვნოდა. „მერე გამოვიდა მისი ძმა, ხელი ესავის ქუსლზე ჰქონდა მოჭიდებული; ...სახელად იაკობი“ (დაბ. 25:26). როგორც იოანე ოქროპირი აღნიშნავს, ეს იყო ნიშანი იმისა, რომ ერთი შეხედვით სუსტი, ძლიერს დაამარცხებს.
ვრცლად>>>
2011-04-14
რომანტიკული ფერები
იმ თავისებურებათა შორის, რომლებიც განსაზღვრავენ მწერალთა ინდივიდუალობას, გარკვეული ადგილი უკავია ფერთა გამოყენებას. რომანტიკოსთა შემოქმედებაში ფერები, როგორც წესი, ახდენენ საგანთა კონტურების ნიველირებას; დამახასიათებელია აგრეთვე მკვეთრი კონტრასტის პრინციპი. იტალიელი ხელოვნებათმცოდნე ვენტური აღნიშნავს: „რომანტიკულმა ფერწერამ სტატიკას დინამიკა დაუპირისპირა, უკიდურეს დამთავრებულობას — დაუმთავრებლობა, ობიექტურობას — ჭარბი სუბიექტურობა, სიმკვრივეს — ჰაეროვნება, საგნებს — განათების ეფექტი, გაქვავებულს — მუდმივი ცვალებადობა. ფერწერის მთავარი პრობლემა გახდა ფერი, რომელმაც ბოლო მოუღო პლასტიკურ ფორმას და უარყო სკულპტურული მოდელი“ (Л. Вентури, Художники нового времени, М., 1956, с.54). ეს თვალსაზრისი, გამოთქმული გოიასა და დელაკრუას, კოროსა და ტერნერის და მათ თანამედროვე მხატვართა შესახებ, არსებითად რომანტიკოს პოეტთა ფერთამეტყველებაზეც ვრცელდება.
ვრცლად>>>
2011-04-14
„ოლიმპოს მწვერვალი“ ქართულ სასკოლო სივრცეში
25 მარტს, საბერძნეთის დამოუკიდებლობის დღეს, კერძო სკოლა „ოლიმპმა“თბილისის ზოგადსაგანმანათლებლო სკოლების (კერძო და საჯარო) დაწყებითი, საბაზო და საშუალო საფეხურების მოსწავლეებისათვის ყოველწლიური საგაზაფხულო სასკოლო ფესტივალი „ოლიმპოს მწვერვალი“ დააფუძნა. ფესტივალის იდეა სკოლა „ოლიმპში“ დაიბადა, „ამით „ოლიმპი“ განუცხადებს საზოგადოებას, რომ ის არა მხოლოდ სპორტული აქტივობების სასწავლებელი, არამედ უპირატესად და უპირველესად აკადემიური, მაღალაკადემიური სასწავლო პროცესის დამამკვიდრებელი და ამავე დროს ესთეტიკური და სახელოვნებო მიმართულებების განმავითარებულია სასკოლო საზოგადოებაში — განაცხადა ფესტივალის ორგანიზატორმა და სკოლის დირექტორმა, ქალბატონმა ლელა წიქარიშვილმა — დღეს არის ფესტივალის წარდგენა, რომელშიც მონაწილეობს 50-მდე მოსწავლე, მათ საბერძნეთის დამოუკიდებლობის დღის აღსანიშნად, ბერძნული ფონდი „ჰიპოკრატე“, რომელიც ჯანმრთელობის დაცვის მიმართულებით მუშაობს, სამახსოვრო საჩუქრებს გადასცემს. ფესტივალის მიზანია ზოგადად მარვალსაუკუნოვანი ბერძნული კულტურის პოპულარიზება ქართულ სასკოლო სივრცეში“.
ვრცლად>>>
2011-04-14
სამაგალითო სკოლა ნოვაციით და ტიპური პრობლემებით
თბილისის 182-ე საჯარო სკოლა (დირექტორი — სოფო საბულუა) ანალოგიური ტიპის დაწესებულებებს შორის ერთ-ერთი ის იშვიათი გამონაკლისია, სადაც სპორტი შემოსავლის წყაროდ აქციეს. სკოლამ ამას საცურაო აუზის ამუშავებით მიაღწია, სადაც ახლა ფასიანი ჯგუფებიცაა გახსნილი. აუზი აქ ადრეც არსებობდა, მაგრამ ბოლო წლების ძნელბედობამ ისიც შეიწირა, თუმცა ბოლომდე არ განადგურებულა. მოგვიანებით დირექციამ მისი გარემონტება განიზრახა, თუმცა ხელოსნებმა იმდენად დიდი თანხა მოითხოვეს, მის გადახდას სკოლა ვერაფრით შეძლებდა, ამიტომ ისევ საკუთარი ძალებით გადაწყვიტეს გარემონტება. ნელ-ნელა, ეტაპობრივად და თანდათან საქმე წინ წასწიეს და შარშან აუზი საზეიმო ვითარებაში გახსნეს. ის არა მხოლოდ სკოლის მოსწავლეების, არამედ მთელი დასახლებისთვის მუშაობს. თავიდან ანაზღაურება შიდა და გარე კონტინგენტისთვის განსხვავებული იყო, მაგრამ ახლა ყველასთვის საერთოა. ჰყავთ პროფესიონალი კადრიც და წვრთნის პროცესიც შეუფერხებლად მიმდინარეობს. ცხადია, ინტერესიც ძალიან დიდია — ზამთარში მსურველთა რაოდენობა, ჩვეულებრივ იკლებს ხოლმე, მაგრამ ამ სეზონზე 150-მდე ბავშვი მაინც დადიოდა, ახლა კი კონტინგენტის გაზრდას ელოდებიან.
ვრცლად>>>
2011-04-14
მათემატიკა და განათლების სისტემის რეფორმა
რევოლუციური გარდაქმნები ხდება განათლების სისტემაში. არ შეიძლება ეს არ დაინახო და არ შეაფასო. როგორც ჩანს, ათი წლის შემდეგ საქართველოს განათლების სისტემა ერთ-ერთი საუკეთესო იქნება მსოფლიოში.
ასეთი დიდი ცვლილებების დროს შეუძლებელია ყველაფერი ზუსტად გათვალო, ყველაფერი გაითვალისწინო.
პედაგოგიკის ერთ-ერთი მთავარი პრინციპი — მარტივიდან რთულისაკენ — განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია მათემატიკის სწავლების პროცესში. ყველა დაგვეთანხმება, რომ პირველ კლასში განხილული მათემატიკური დებულებები უნდა განსხვავდებოდეს მეთორმეტე კლასში განსახილველი დებულებებისაგან, ამასთან, მათემატიკური მსჯელობების სიმკაცრის დონე ყოველ სასწავლო წელს, თანდათან, შეუმჩნევლად უნდა მატულობდეს.
დაწყებით სკოლაში, პირველი ექვსი წლის განმავლობაში, მოსწავლეებს უნდა მივაწოდოთ მათემატიკური ფაქტები, ცხადია, მოსწავლეებს მათ დასაბუთებას არ მოვთხოვთ, მაგრამ მასწავლებლის მსჯელობას ფაქტების დასაბუთებებიც უნდა ახლდეს თან.
ვრცლად>>>
2011-04-14
ბავშვთა მიმართ ძალადობა
პედაგოგებს ხშირად აქვთ შეხება ძალადობაგანცდილ/ძალადობის რისკის ქვეშ მყოფ ბავშვებთან. დროულ ჩარევას და სხვადასხვა სპეციალისტების ერთობლივ მუშაობას ძალადობის მსხვერპლი/რისკის ქვეშ მყოფი ბავშვების გამოვლენისა და ძალადობის ფაქტზე დროული რეაგირებისთვის, თითოეული შემთხვევის ეფექტურად გადაჭრისა და ბავშვის ძალადობისგან დაცვისთვის სასიცოცხლო მნიშვნელობა აქვს.
2010 წლის 7 ივნისს, საქართველოს შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის მინისტრის, საქართველოს შინაგან საქმეთა მინისტრისა და საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების მინისტრის ერთობლივი ბრძანების ¹152/ნ საფუძველზე, ძალაში შევიდა დოკუმენტი „ბავშვთა დაცვის მიმართვიანობის (რეფერირების) პროცედურები“. ამ დოკუმენტის მიზანია ოჯახში და მის გარეთ ძალადობის ყველა ფორმისგან ბავშვთა დაცვის ხელშეწყობა, ძალადობისგან ბავშვთა დაცვის კოორდინირებული და ეფექტური სისტემის ჩამოყალიბება.
ვრცლად>>>
2011-04-14
განათლების კერები მესხეთში
მესხეთი საუკუნეების მანძილზე მნიშვნელოვან როლს ასრულებდა საქართველოს ეკონომიკურ, პოლიტიკურ და კულტურულ ცხოვრებაში. ამ კუთხის კულტურულ დაწინაურებას ადრეული პერიოდიდანვე ასაბუთებს მდიდარი არქეოლოგიური მასალა, წერილობითი და ისტორიული ძეგლები. განათლებისა და კულტურის განვითარებას ხელი შეუწყო ქრისტიანობის სახელმწიფო რელიგიად გამოცხადებამ. რასაც მოჰყვა ფართო სამონასტრო მშენებლობა, რომლებიც იმთავითვე ჩამოყალიბდნენ საეკლესიო და კულტურულ-საგანმანათლებლო ცენტრებად. ასეთი ცენტრები მრავლად იყო მესხეთში — შუა საუკუნეებში 13 საეპისკოპოსო კათედრალი მოქმედებდა. მესხეთში შეიქმნა მთელ ქვეყანაში მომქმედი ბექა-აღბუღას სამართალი „წიგნი სამართლისა კაცთა შეცოდებისა ყოველთავე“, აქვე იყო ბეშქენ და ბექა ოპიზრების მიერ დაარსებული ოპიზის სამხატვრო სკოლა, რაც უმთავრესია, აქ დაიწერა „ვეფხისტყაოსანი“... ისტორიულად მესხეთი ქართული კულტურისა და განათლების მძლავრ კერას წარმოადგენდა. თუმცა, იყო დრო, როდესაც ეს კუთხე მთლიანად ჩამოაშორეს საქართველოს და მხოლოდ მისი ერთი ნაწილის დაბრუნება გახდა შესაძლებლი.
ვრცლად>>>
2011-04-14
ქართველი პედაგოგების თვალით დანახული „დიდი ადრონული კოლაიდერი“
შვეიცარიაში, ბირთვული კვლევების ევროპულ ცენტრში (CERN), მსოფლიოს მეცნიერებთან ერთად, 50-მდე ქართველი ფიზიკოსი და ინჟინერი დიდი აფეთქების ექსპერიმენტით სამყაროს შექმნის მოდელს იკვლევს. მსოფლიოში ყველაზე გიგანტურმა ამაჩქარებელმა — დიდი ადრონული  კოლაიდერი — პირველი წარუმატებელი გაშვება გასულ წელს განახორციელა. გიგანტური ამაჩქარებელი აგებულია საფრანგეთისა და შვეიცარიის საზღვარზე არსებულ ტერიტორიაზე. მას უკავია 100 მეტრის სიღრმეზე განთავსებული გვირაბი, რომლის რკალის სიგრძე 27 კილომეტრია. მისი შემქმნელების ჩანაფიქრით, ერთმანეთის საპირისპიროდ აჩქარებული მძიმე პროტონების კონები შექმნიან დიდი აფეთქების შემდგომ პირველ მიკროწამებში არსებულის მიახლოებულ პირობებს, რის შედეგადაც შეიქმნა სამყარო. შემდგომი ექსპერიმენტები გაზაფხულზე იგეგმება.
ვრცლად>>>
2011-02-11
შემოდგომაზე დავხატავ სურათს და მე ეს ტილო გამითქვამს სახელს...
"და მაინც, ვინ ვარ ახლა მე?"
(ადამიანი თავისთვის შედგენილი კანონებით )

და მაინც, ვინ ვარ ახლა მე? ადამიანი, რომელსაც აქვს მხოლოდ თავისთვის შედგენილი კანონები. ეს კანონები მხოლოდ იმისთვის არის გასაგები და ასატანი. სხვა ვერც ერთი ადამიანი ამ კანონებით ვერ იცხოვრებს. ეს ადამიანი არ აქცევს ყურადღებას ჩაცმას, ხალხს, მათ აზრებს, რომლებიც ეწინააღმდეგება მისას. მასში არ იწვევს ტრაგედიას ან სიხარულს ყველაფერი ის, რაც სხვისთვის ძნელი ასატან-გადასატანია. ანდა, პირიქით, იწვევს... ჩემი სურვილები მიმდინარე სასწავლო წელთან დაკავშირებით ბევრი იყო. კერძოდ, მინდოდა, სალაპარაკო ლექსიკონიდან ცუდი სიტყვები ამომეშალა, კარგ ნიშნებზე მესწავლა და, რაც მთავარია, მეგობრული დამოკიდებულება მქონოდა თანაკლასელებთან. როცა კარგად მოვიქცევი, დღის რეჟიმს დავიცავ და კარგ ნიშნებს მივიღებ, მშობლები კარგად მეპყრობიან და ბევრ რამესაც დამპირდებიან ხოლმე, თუმცა, უმეტესობა არ სრულდება. რატომ? იმიტომ, რომ მეორე, მესამე ან სულაც ერთი კვირის შემდეგ, სამიანს "მივართმევ" მათ და ყველა დაპირებაც საპნის ბუშტივით ქრება... ჩემდა "საუბედუროდ, დაბადებიდანვე ხატვისა და მწერლობის ნიჭი "დამბრალდა". ჰოდა, კლასში ხშირად მავალებენ კედლის გაზეთისა და ალბომების გაფორმებას. ეს არც ისე რთულია, მაგრამ ბევრია..." _ ეს დათო კრაწაშვილის თავისუფალი თემაა ქართულ ლიტერატურაში. აი, ასეთი კანონებით მცხოვრებ 17 წლის დათოს განვლილმა წლებმა დაუდასტურა, რომ მას ეს ნიჭი შემთხვევით არ "დაბრალდა", მის შემოქმედებას აღიარება მოჰყვა.
ვრცლად>>>
პირველი გვერდი > [2] > [3] > [4] > [5] > [6] > [7] > [8] > [9] > [10] > [11] > [12] > [13] > [14] > [15] > [16] > [17] > [18] > [19] > [20] > [21] > [22] > [23] > [24] > [25] > [26] > [27] > [28] > [29] > [30] > [31] > [32] > [33] > [34] > [35] > [36] > [37] > [38] > [39] > [40] > [41] > [42] > [43] > [44] > [45] > [46] > [47] > [48] > [49] > [50] > [51] > [52] > [53] > [54] > [55] > [56] > [57] > [58] > [59]
24(816)N