2018-06-07 დისციპლინის პრობლემა არასწორად დაგეგმილი უინტერესო გაკვეთილის შედეგია ზეინაბ კაკალაშვილი
თელავის მე-5 საჯარო სკოლის სამოქალაქო განათლების
მასწავლებელი
პროფესიის არჩევანი
მე ვარ ზეინაბ კაკალაშვილი, პროფესიით მასწავლებელი. დავიბადე გურჯაანის მუნიციპალიტეტის ისტორიულ სოფელ ველისციხეში. 1983 წელს, აქვე დავასრულე საშუალო სკოლა. ამჟამად ვმუშაობ თელავის მე-5 საჯარო სკოლაში, ვარ სამოქალაქო განათლების უფროსი მასწავლებელი, მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების სქემის ფასილიტატორი და სამოქალაქო განათლების პედაგოგთა ფორუმის კახეთის რეგიონის საბჭოს თავმჯდომარე.
პროფესიული ცხოვრების სკოლასთან დაკავშირების გადაწყვეტილება მოსწავლეობის დროიდან მივიღე. შეიძლება გაგიკვირდეთ, მაგრამ რუსული ენის მასწავლებელმა, გოგი ჯანჯიბუხაშვილმა, რუსული ენის გაკვეთილების ჩატარება და თანაკლასელთა განმსაზღვრელი შეფასებაც მანდო. ეს ორი წლის განმავლობაში გაგრძელდა, რამაც მასწავლებლობის სურვილი ჩემში უფრო გაამძაფრა. ამიტომ ჩავაბარე თელავის იაკობ გოგებაშვილის სახელობის პედაგოგიურ ინსტიტუტში ფიზიკა-მათემატიკის და სამართლებრივი აღზრდის მეთოდისტის ფაკულტეტზე, რომელიც 1990 წელს დავამთავრე,1991 წლიდან კი თელავის მე-5 საჯარო სკოლაში ვმუშაობ. ჩემი პროფესია ჩემთვის ყველაფერია.
წარმატების საწინდარი
სახელის მოხვეჭა არც ისე იოლია, თანაც წარმატებული და ავტორიტეტული პედაგოგის, ეს ხომ ადამიანის პიროვნულ თვისებებზეა დამყარებული. ცოდნასთან ერთად მასწავლებელს შესაფერისი უნარ-ჩვევები უნდა ჰქონდეს, იყოს მეგობრული, სამართლიანი და მოსწავლეებზე უზომოდ შეყვარებული, როგორც საკუთარ შვილებზე, მხოლოდ ასე შეძლებ, ხელი შეუწყო მათ პიროვნულ განვითარებას. ხოლო მადლიერი მშობლის თითოეული სიტყვა უკვე წარმატებაა. მოსწავლეებს შენთან თანამშრომლობა, შენი მოსმენა და გაგება, რჩევის მიღება უნდა შეეძლოთ.
სამოქალაქო განათლება
სამოქალაქო განათლების შესწავლა ხელს უწყობს აქტიური, მაღალი მოქალაქეობრივი პასუხისმგებლობის მქონე ადამიანის აღზრდას, მოქალაქისა, რომელიც აქტიურად იქნება ჩართული ქვეყნის პოლიტიკურ-საზოგადოებრივ ცხოვრებაში. ასევე ხელი ეწყობა მოსწავლეებში სამოქალაქო კომპეტენციის ჩამოყალიბებას. ისინი აცნობიერებენ, რომ მოქალაქეობა არა მხოლოდ უფლებები, არამედ შესაბამისი ვალდებულებები და პასუხისმგებლობებიცაა და თუ ვერ გააცნობიერებ მოქალაქეობრივ ვალს, მაშინ ვერ გამოიყენებ ვერც მიღებულ ცოდნას, ვერც უფლებებსა და თავისუფლებებს. სამოქალაქო განათლების სწავლებით, ასევე ხელი ეწყობა მოსწავლეებში სამოქალაქო კულტურის ჩამოყალიბებას, ისინი საზოგადოებრივი ცხოვრების სრულფასოვანი მონაწილეები ხდებიან, ე.ი. მოქალაქეები — სწავლობენ გადაწყვეტილების მიღებას, გამოიმუშავებენ ორგანიზაციულ უნარ-ჩვევებს.
დისციპლინა — სასკოლო ცხოვრების
ერთ-ერთი უმნიშვნელოვანესი საკითხი
როგორც წესი, მოსწავლეებს სიახლეებითა და მრავალფეროვანი აქტივობებით მდიდარი გაკვეთილები მოსწონთ. სიმართლე გითხრათ, არ მახსოვს მათთან ურთიერთობისას რაიმე პრობლემა მქონოდა, პირიქით, ყოველთვის მეგობრად, მესაიდუმლედ და მათი პრობლემების მომგვარებლადაც კი ვეგულები. ამით უკვე ბედნიერი ვარ. დისციპლინის პრობლემა კი არასწორად დაგეგმილი უინტერესო გაკვეთილის შედეგია. თუ ყველა მოსწავლის ინტერესი და შესაძლებლობა იქნება გათვალისწინებული, სხვადასხვა ინტერაქტიული მეთოდები გამოყენებული, მაშინ მოსწავლე ინტერესით ჩაერთვება საგაკვეთილო პროცესში. თუმცა, გარდა გაკვეთილებისა, ისინი ჩართული მყავს არაფორმალურ განათლებაში — აქტიურად მონაწილეობენ სამოქალაქო განათლების კლუბის მუშაობაში.
ასეთ შემთხვევაში მოსწავლის დასჯა კი არა მისი ქცევის კორექციაა საჭირო, მასთან თანამშრომლობით აუცილებელია ჩადენილი გადაცდომის განხილვა, შეფასება და მოგვარების გზის ერთად მოძიება. ზრდასრულების მსგავსად, მოსწავლეებსაც ძალიან უყვართ შექება, აღიარება კარგად შესრულებული სამუშაოს შემდეგ. დავალების მიცემისას არჩევანის შესაძლებლობა სხვა პასუხისმგებლობას აკისრებს. ასე ვაღწევ მათ ჩართულობასა და წარმატებას.
ბულინგი სკოლაში
და პრობლემის მოგვარების გზები
ბულინგის ალბათობა ყოველთვის არსებობს. ასეთ შემთხვევაში ბავშვს უნდა მიეცეს საშუალება, მოყვეს რა მოხდა, რა მოუვიდა, რას გრძნობს. დახმარება დანაშაულის ძიებასა და დასჯაში კი არ უნდა გამოიხატოს, არამედ ბავშვის აგრესიული ქცევის შეცვლაში სოციალურად მისაღები ქცევით. ამ თემაზე ხშირად გვაქვს შეხვედრები მოსწავლეებთან, კლუბის წევრების მონაწილეობით, ბულინგის თემასთან დაკავშირებით ვგეგმავთ და ვახორციელებთ სხვადასხვა აქტივობას, ისმენენ ფსიქოლოგის, სახალხო დამცველის წარმომადგენლის საუბრებს, რათა მეტი ინფორმაცია მიიღონ თემის ირგვლივ.
პროფესიული განვითარება
2011 წლიდან ვარ სამოქალაქო განათლების პედაგოგთა ფორუმის წევრი, 2012 წლიდან — სამოქალაქო განათლების პედაგოგთა კახეთის რეგიონის საბჭოს თავმჯდომარე. ვეცნობი განათლების სისტემაში მიმდინარე ცვლილებებს. ვმონაწილეობ ფორუმის ფარგლებში დაგეგმილ სხვადასხვა აქტივობებში, ვცდილობ კოლეგების ინფორმირებულობას საინტერესო და მნიშვნელოვანი ცვლილებების შესახებ. 2017-2018 წლებში დავამთავრე აღმოსავლეთ ევროპის ცენტრი, მრავალპარტიული დემოკრატიის სკოლა — ჶჶCმდ. სხვადასხვა დროს, ვმონაწილეობდი სამოქალაქო განათლების პედაგოგთა ფორუმის მიერ განხორციელებულ ტრენინგებში, სემინარებში, ვორქშოპებში, ჵჰ international-ის მიერ დაგეგმილ, კონსულტაციისა და ტრენინგის ცენტრის — ევროკავშირის მიერ ორგანიზებულ ღონისძიებებში. ვარ უფროსი მასწავლებელი და ფასილიტატორი, ეს კი დიდ პასუხისმგებლობას მაკისრებს. პროფესიაში დროს არ უნდა ჩამორჩე, მთავარია, გავლილი ტრენინგებით მიღებული ცოდნა და გამოცდილება პრაქტიკულად განახორციელო და ეცადო, ყველა შესაძლო სიახლის მიღება. დღეს ყველა მიმართულება ისე სწრაფად ვითარდება, თუ მიდგომებს და სიახლეებს ფეხდაფეხ არ მიჰყვები, ვეღარ შეძლებ მოსწავლეთა დაინტერესებას.
სახელმძღვანელოები
რაც შეეხება სახელმძღვანელოებს, სამოქალაქო განათლების სახელმძღვანელო 2010 წელს გამოიცა. დღეს იგი ვეღარ აკმაყოფილებს მოსწავლეების მოთხოვნებს, მაგრამ სამოქალაქო განათლების მასწავლებლებს ძალიან კარგი შესაძლებლობა გვაქვს სამოქალაქო განათლების პედაგოგთა ფორუმის სახით, რომელიც უზრუნველგვყოფს დამატებითი სახელმძღვანელოებით. სიახელეებისა და ცვლილებების გასაცნობად კი გვიტარდება ტრენინგები, მასტერკლასები, სემინარები, მოგვეწოდება მასალები, ეწყობა მრგვალი მაგიდა პროფესიული გაზიარების ჯგუფთან.
სიახლეების დანერგვა
სიახლეებისადმი მიმღებლობა ინდივიდუალურია,ზოგი თვითონ ეძებს და ცდილობს მის შესწავლას და დანერგვას, ზოგისთვის რთულია სიახლეების მიმღებლობა. ჩემს მოსწავლეებს სიახლეები მოსწონთ, ალბათ, რომ მოაკლდეთ, მისაყვედურებენ კიდეც.
თუნდაც ბოლოს განხორციელებული პროექტი — სამოქალაქო განათლება ინგლისურისა და ისტ-ის გამოყენებით. თავიდან თითქოს გაუჭირდათ, მერე თანდათან ინტერესი გაჩნდა და, მთელი წლის განმავლობში, შესანიშნავი თანამშრომლობა გასწიეს, აქტიურად იყვნენ ჩართული საგაკვეთილო პროცესის დაგეგმვასა და განხორციელებაში. პროექტის წარმატებით დასრულებაც ამ ინტერესმა და ურთიერთთანამშრომლობამ განაპირობა.
მოამზადა მაკა ყიფიანმა
|