2016-11-03 საგანმანათლებლო სტანდარტები ადრეულ განათლებაში
ლალი ჯელაძე
ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტში, „ბავშვის განვითარების ინსტიტუტის“ საჯარო ლექციების ყოველთვიური სერიის ფარგლებში, ამავე ინსტიტუტის თანამშრომლებმა და ადრეული განათლების სტანდარტების ავტორებმა — თამთა კუხალაშვილმა (ფსიქოლოგი) და ნინო ჯიჯავაძემ (ადრეული განათლების სპეციალისტი) — ადრეულ განათლებაში სტანდარტების დანერგვის საუკეთესო პრაქტიკას საჯარო ლექცია მიუძღვნეს. მათ ახლახან დაასრულეს მუშაობა ადრეულ ასაკში სწავლისა და განვითარების სტანდარტების რევიზიაზე და მოამზადეს ადრეული და სკოლამდელი განათლების პროგრამის ხარისხის სტანდარტები. აღნიშნული დოკუმენტი დამუშავების პროცესშია, ის გაივლის სხვადასხვა პროცედურებს სამინისტროებში სანამ მას განათლების სამინისტრო ოფიციალურად წარუდგენს მთავრობას.
სტანდარტი, განათლების სამინისტროს მიერ, გაეროს ბავშვთა ფონდის (UNICEF) მხარდაჭერით შეიქმნა და ბუნებრივი გაგრძელება იყო იმ მნიშვნელოვანი პროცესის, რაც სკოლამდელი განათლების კანონის მიღებით იყო განპირობებული. „კანონი ითხოვს მარეგულირებელი დოკუმენტების შექმნის აუცილებლობას, რაც სკოლამდელი განათლების სექტორის მუშაობის გაუმჯობესებას შეუწყობს ხელს. ერთ-ერთი აუცილებელი მარეგულირებელი დოკუმენტი სწორედ ადრეული და სკოლამდელი განათლების სახელმწიფო სტანდარტია, ასევე ძალიან მნიშვნელოვანია აღმზრდელ-პედაგოგის პროფესიული სტანდარტის შექმნა.“ — მიიჩნევს ილიას უნივერსიტეტის ასოცირებული პროფესორი, სკოლამდელი და ინკლუზიური განათლების ცენტრის ხელმძღვანელი ხათუნა დოლიძე.
ადრეული და სკოლამდელი განათლების სახელმწიფო სატნდარტების შემუშავების პროცესში, 2010 წელს შექმნილი სტანდრატი გახდა ის ძირითადი საყრდენი, რომლის რევიზიის შედეგადაც ახალი ვერსია მომზადდა. არსებული სტანდარტი მხოლოდ ბაღებს არ ეხებოდა, არამედ ზოგადად ადრეული განათლებისა და განვითარების სფეროს მოიცავდა და ამ დოკუმენტით ხელმძღვანელობა ნებისმიერ ადამიანს შეეძლო, ვისაც სკოლამდელი ასაკის ბავშვის სწავლასთან და განვითარებასთან ჰქონდა შეხება — მშობელს, ბაღებს, რომლებიც მუშაობდნენ, მიუხედავად იმისა, რომ მათ კანონი არ არეგულირებდა. „ლოგიკურია, როცა ჯერ კანონი იქმნება და შემდეგ — მისი მარეგულირებელი დოკუმენტები.“ — მიიჩნევს ხათუნა დოლიძე და არსებული სტანდარტის განახლების აუცილებლობაზე საუბრობს: „ნებისმიერი სტანდარტი საჭიროებს განახლებას, გადახედვას-რევიზიას ყოველ ხუთ წელიწადში ერთხელ. ამიტომაც, თავისთავად, გარდაუვალი იყო არსებული სტანდარტის რევიზია. ახლად შექმნილი სტანდარტი შეიძლება წარმოვიდგინოთ, როგორც განახლებული ვერსია. მაგრამ რაც შეეხება პროგრამის ხარისხის სტანდარტს — ასეთი დოკუმენტი აქამდე არ არსებობდა, ის ახლა შეიქმნა, ასევე ახლა შეიქმნა ბაგა-ბაღის აღმზრდელ-პედაგოგის პროფესიული სტანდარტიც.
სტანდარტის ძირეულ ცვლილებად შეიძლება მივიჩნიოთ ის, რომ დოკუმენტი უფრო მოქნილი გახდა. გათვალისწინებულია ყველა ხარვეზი, რაც წინა სტანდარტს ჰქონდა, თუნდაც იმ მხრივ, რომ სხვადასხვა სფეროების მნიშვნელობამ წამოიწია. მაგალითად, ბავშვის განვითარების სოციალურ-ემოციური სფერო უფრო დაჩრდილული იყო და შემეცნებითი განვითარება უფრო დიდი მოცულობით იყო წარმოდგენილი. შეიცვალა სტრუქტურა, ძალიან კარგადაა დალაგებული ბავშვისთვის აუცილებელი უნარ-ჩვევები და გარემოს მრავალფეროვნებით განპირობებული ცოდნა, რასაც სააღმზრდელო დაწესებულებაში ბავშვი უნდა იღებდეს. სტანდარტში სფეროებად და გამჭოლ მიმართულებებად საკითხების განლაგება, ბავშვის უნარების ცალკე წარმოდგენა — პრაქტიკოსებს ძალიან დაეხმარება სტანდარტის პრაქტიკულად გამოყენებაში. საერთო ჯამში, სტანდარტი შემჭიდროებულია, აღქმისა და დიზაინის თვალსაზრისით, კარგადაა დალაგებული სტრუქტურულად, უფრო მოქნილია და არ ჩანს ინდივიდის განვითარების წყვეტა. ბავშვის განვითარების კიბე მძივივითაა აწყობილი — განვითარების რომელიმე კონკრეტულ ეტაპზე მუშაობა სულაც არ ნიშნავს იმას, რომ არ იცი რა იქნება შემდეგი ეტაპი ან საიდან მოვედით აქამდე. განვითარების კიბე კარგად ჩანს ამ სტანდარტში, რაც პრაქტიკოსებს სააღმზრდელო პროცესის უკეთ დაგეგმვაში დაეხმარებათ.“
ლექცია-სემინარზე ავტორებმა ადრეულ განათლებაში სტანდარტების მნიშვნელობის შესახებ ისაუბრეს, შეეხენ დოკუმენტის შინაარსობრივ მხარეს, დანერგვასთან დაკავშირებულ გამოწვევებსა და გადაჭრის გზებს.
თამთა კუხალეიშვილი: „ძალიან ბევრი საერთაშორისო კვლევა არსებობს, რომელიც გვაძლევს ინფორმაციას ადრეული განათლების დაწესებულებების მნიშვნელობის შესახებ. ადრეულ განათლებას რეალურად შეუძლია ძალიან ბევრი რამის გაკეთება. ეს ეტაპი მნიშვნელოვან როლს თამაშობს ბავშვის ცხოვრებაში, სხვადასხვა დონეზე — როგორც აწმყოში, ისე მომავალში. ძალიან მნიშვნელოვანი ეფექტი აქვს სოციალურ განვითარებას. ბავშვები, რომლებიც ადრეული განათლების დაწესებულებაში დადიან, ბევრად უფრო განვითარებული არიან სოციალურად, მათ შეუძლიათ პოზიტიური ურთიერთობა თანატოლებთან და უფროსებთან როგორც ამ ასაკში, ისე ზრდასრულ ასაკში. უფრო მოტივირებულები და მიზანმიმართულები არიან თავიანთ საქმიანობაში, ეს უნარები მათ სწორედ ადრეულ ასაკში უყალიბდებათ. კვლევები პირდაპირ გვეუბნება: აკადემიური უნარების ზრდა პირდაპირ კავშირშია ადრეულ განათლებასთან — ბავშვებს, რომლებიც ადრეული განათლების დაწესებულებაში დადიან, უკეთესი მოსწრება აქვთ სკოლაში და უმაღლეს სასწავლებელში, იმ ბავშვებთან შედარებით, რომლებიც არ დადიან ამ დაწესებულებებში. მათ, ასევე, შესამჩნევად გაუმჯობესებული აქვთ წერა-კითხვისა და მათემატიკის უნარები.
ძალიან საინტერესოა ისიც, რომ არსებობს კორელაცია ადრეული განათლების დაწესებულებაში სიარულსა და მომავალში დასაქმებას შორის. იმ ბავშვებს, რომლებიც დადიოდნენ ადრეული განათლების დაწესებულებაში, დასაქმების ბევრად უფრო დიდი შანსი აქვთ, ვიდრე ბავშვებს, რომლებიც არ დადიოდნენ. ადრეული განათლების მიღება, ასევე, კავშირშია დანაშაულის ჩადენის დაბალ რისკთანაც. შესაბამისად, ეს ეფექტები, რა თქმა უნდა, საზოგადოებაზეც გადადის და შეიძლება აქედანაც დავასკვნათ, რომ სერიოზული გავლენა აქვს სახელმწიფოზე, იმიტომ რომ მოქმედებს უმუშევრობაზეც (უმუშევრობის რიცხვის შემცირებაზე). კვლევების მიხედვით, ადრეულ განათლებას ძალიან დიდი გავლენა აქვს რისკჯგუფში მოხვედრილ ბავშვებზე, რომლებიც, მაგალითად, ცხოვრობენ სიღარიბის ზღვარს ქვემოთ ან მათ მშობლებს არ აქვთ მიღებული უმაღლესი განათლება. სწორედ ამ კატეგორიის ბავშვებზე იძლევა კიდევ უფრო საგრძნობ ეფექტს ადრეული განათლების ინსტიტუტები. შესაბამისად, შეგვიძლია ვთქვათ, რომ ეს შეიძლება იყოს იარაღი თანასწორობისთვის. ადრეული განათლება მუშაობს როგორც ბუფერი იმისთვის, რომ მომავალში ყველას თანაბარი პირობები შეექმნას, დასაქმებისა და სხვა პერსპექტივების თვალსაზრისით. ვფიქრობ, სახელმწიფოსთვის ძალიან საინტერესოა ეკონომიკასთან დაკავშირებული კვლევები, რომლის საშუალებითაც ვიგებთ, რომ ადრეულ განათლებაში ჩადებული თანხა მომავალში ბევრად უფრო მომგებიანია სახელმწიფოსთვის, რეალურად ეს არის ყველაზე სწორი დანახარჯი. აი, სწორედ ამ მიზეზების გამო გახდა ადრეული განათლება აქტუალური. ყურადსაღებია, რომ კვლევები ჩატარებულია ხარისხიან ადრეული განათლების დაწესებულებებში, რადგან დაწესებულებებს შორის შედარებისას მონაცემები განსხვავებულია. ზუსტად ამიტომ შემოდის სტანდარტი სახელმწიფოს მხრიდან, როგორც ერთ-ერთი სტრატეგია, ხარისხიანი ადრეული განათლების უზრუნველსაყოფად.
სტანდარტი არის დოკუმენტი, რომელიც სხვადასხვა მიმართულებით მისაღწევ შედეგებს აწესებს — ბავშვის განვითარების, პროგრამის ხარისხის და ა.შ. ბავშვის განვითარების სტანდარტი რეალურად არის ჩარჩო, რომლის საშუალებითაც, შესაძლებელია, სახელმწიფომ დაარეგულიროს ბავშვის განვითარებასთან დაკავშირებული მოლოდინები. ყველამ კარგად ვიცით, რომ საზოგადოებაში ყველასთვის თანაბარი, საერთო მოლოდინები არ არის, ვიღაცისთვის მეტია, ვიღაცისთვის — ნაკლები.
ალბათ, ხშირად მოგისმენიათ ფრაზა: „არაუშავს, სკოლაში შევა და იქ ისწავლის“, რომლითაც ამართლებენ 6 წლამდე ასაკის ბავშვს, თუკი ის, არ ან ვერ აკეთებს რამეს მისი ასაკის შესაბამისად; ან პირიქით, არიან მშობლები, რომლებიც ბაღში ითხოვენ, რომ მის შვილს წერა-კითხვა ასწავლონ და როცა პასუხად იღებენ, რომ ბაღში ამას არ ასწავლიან, რეპეტიტორს ქირაობენ იმისთვის, რომ 5 წლის შვილს წერა-კითხვა ასწავლონ. აქედან გამომდინარე, იქმნება საერთო მოლოდინების გაჩენის საჭიროება. როგორც კვლევები ცხადჰყოფს, იმისთვის, რომ საზოგადოებაში სასურველი შედეგი დადგეს, აუცილებლად ყველასთვის თანაბარი სტანდარტი უნდა გავავრცელოთ. ბავშვის განვითარების სტანდარტი ზუსტად იმ საერთო ჩარჩოს ქმნის, რომელზეც შემდეგ მისი განვითარება დაშენდება.
საქართველოში, 2010 წელს მიღებული გვაქვს „ბავშვის ადრეულ ასაკში სწავლისა და განვითარების სტანდარტი“, რომელიც განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროს მიერაა შექმნილი და რეკომენდებული. თავისთავად, სტანდარტი შექმნილია ექსპერტების მიერ და დაფუძნებულია კვლევებზე, რომელსაც მეტ-ნაკლებად იყენებდნენ ბაღებში. წელს, ადრეული განათლების შესახებ კანონის მიღებით, ახალი პროცესები დაიძრა და, პირველ რიგში, ეს არსებული სტანდარტის რევიზიას შეეხო. როგორც წესი, სტანდარტები, დაახლოებით, ყოველ ოთხ წელიწადში ერთხელ უნდა განახლდეს.“
სტანდარტი რევიზირებულია, მაგრამ ჯერ არ არის დამტკიცებული. როგორც ავტორებმა განაცხადეს, რადგან ბოლოსკენ გადიან, ამიტომაც თავს უფლება მისცეს, სტანდარტიდან რაღაც კომპონენტები გაეცნოთ საზოგადოებისთვის.
ბავშვის განვითარების ჰოლისტურ ხედვაზე აგებული დოკუმენტი რეალურად გვაძლევს ინფორმაციას იმის შესახებ, თუ რას უნდა მიაღწიოს ბავშვმა — რა უნდა იცოდეს და შეეძლოს. სტანდარტის სტრუქტურა, მარტივად რომ წარმოვიდგინოთ, დაყოფილია განვითარების ძირითად სფეროებად, რომლებიც იყოფა კატეგორიებად და ინდიკატორებად, თითოეულ სფეროს თავისი სტანდარტი აქვს. ინდიკატორები ის ქმედებებია, რომელიც რეალობაში ვლინდება.
დოკუმენტი სამი ნაწილისგან შედგება და ასაკის მიხედვითაა გადანაწილებული. ძველი დოკუმენტისგან განსხვავებით, ასაკობრივი დაყოფა სხვაგვარია. განსხვავება იმაშია, რომ ხდება ასაკებს შორის გადაფარვა. პირველი ნაწილი 0-დან 18 თვემდეა, მეორე — 12-დან 36 თვემდე და მესამე - 30-დან 60 თვემდე. ასაკებს შორის 6-თვიანი გადაფარვებია, რომელსაც ავტორები სწორედ იმ ერთ-ერთ სტრატეგიად მიიჩნევენ, რომლის მეშვეობითაც უნდა ჩამოაყალიბონ პრაქტიკოსებში განვითარების სწორი ხედვა და ამით უფრო მარტივად გამოყენებადი გახადონ დოკუმენტი.
„ბავშვის განვითარება ინდივიდუალურია და ხასიათდება ინდივიდუალური ტემპით, შესაბამისად, ბავშვები არ მიყვებიან ხოლმე გამოწერილ სტანდარტებს და საკუთარ ტემპში ვითარდებიან. ამიტომ, ძალიან რთულია განვითარება დაყო ასაკობრივად და დაადგინო, რომელ ასაკში რა უნდა აკეთოს. რთული კი არა, შეუძლებელია, რადგან რეალურად ასე არ ხდება. შესაბამისად, ამ ტიპის დაყოფა გვაძლევს საშუალებას, გავამარტივოთ ბავშვის განვითარების ეტაპების ხედვა — მაგალითად, 2 წლის ბავშვი აუცილებლად მოხვდება 12 თვიდან 36 თვემდე ზღვარში და შევძლებთ იოლად დავინახოთ, რა უნარი ჰქონდა და რა უნარები შეიძლება ექნეს შემდგომში.“ — ამბობს თამთა კუხალეიშვილი.
ავტორი მნიშვნელოვან ცვლილებად სტანდარტის ორ ნაწილად დაყოფასაც ასახელებს და ამბობს, რომ: „როგორც წესი, სტანდარტებს 5 სფეროდ ყოფენ ხოლმე. ჩვენ გადავწყვიტეთ, ამ ხუთი სფეროსთვის კიდევ ცალკე გამოგვეყო სტანდარტები, რომლებსაც გამჭოლი მიმართულებები დავარქვით. რეალურად, სტანდარტებში, ძირითადად, ის ინფორმაცია გვხვდება, თუ რა უნდა იცოდეს ბავშვმა და რას უნდა აკეთებდეს სხვადასხვა საგნობრივ სფეროსთან მიმართებაში. მაგალითად, ხელოვნება გაყოფილია სახვით და საშემსრულებლო მიმართულებებად — ხაზი, ფერი, ფორმა; დრამა - მოძრაობა, ნოტები. წიგნიერება — სიტყვა და აზრები; მეცნიერება — მე და ჯანსაღი ცხოვრება, ცოცხალი სამყარო, სხეული და მოვლენები, მე და სამყარო, რიცხვები და სიდიდეები, ადამიანი და მანქანები. ეს ყველაფერი იმიტომ გამოვყავით, რომ, ერთი მხრივ, ძალიან მნიშვნელოვანია, ბავშვს ამ ასაკშივე, ბაღიდან განვუვითაროთ უნარები, რომლებიც შემდეგ სკოლაში აუცილებლად უნდა განიმტკიცოს. მაგალითად, მათემატიკური უნარები, თუმცა, ამგვარი დაყოფით ერთგვარად ხაზს ვუსვამთ იმას, რომ მათემატიკური უნარები ბავშვმა სკოლაში წასვლამდე უნდა განივითაროს, მაგრამ არც ერთ შემთხვევაში არ უნდა ისწავლოს ის, რასაც სკოლაში ასწავლიან. ასევეა, წერა-კითხვის უნარებიც — ამ ასაკში, ბაღში, ბავშვმა წერა-კითხვა კი არ უნდა ისწავლოს, არამედ სხვა უნარების შეძენით განივითაროს წერა-კითხვის უნარები.“
ბავშვის განვითარების სტანდარტი ხუთ სფეროდ იყოფა: ფიზიკური და სენსორული განვითარება; კომუნიკაციური უნარების, ენისა და მეტყველების განვითარება; შემეცნებითი განვითარება; სოციალურ-ემოციური განვითარება, დამოუკიდებლობა და ადაპტური ქცევის განვითარება. სიახლე, რასაც ამ დოკუმენტით გვთავაზობენ ავტორები, კომუნიკაციური უნარების შემოტანაა. თამთა კუხალეიშვილი აღნიშნავს, რომ: „თანამედროვე მიდგომა ასეთია, მეტყველება გვჭირდება იმისთვის, რომ კომუნიკაციაზე გავიდეთ და არა პირიქით. სწორედ ამიტომ კეთდება აქცენტი კომუნიკაციაზე და მის საჭიროებაზე. მსგავსი მიდგომით, ენა და მეტყველება გამოიყენება, როგორც ინსტრუმენტი კომუნიკაციისთვის. მეორე სიახლეა დამოუკიდებლობა და ადაპტური ქცევის განვითარება. ამ სიახლის იდეა იმაში მდგომარეობს, რომ სტანდარტი რეალურად საქართველოზეა მორგებული და იმ უნართა ჩამონათვალია წამოწეული, რომელიც, სამწუხაროდ, გვერდზე გვრჩება ხოლმე. ეს, ალბათ, ჩვენი კულტურიდან გამომდინარეობს, სადაც მზრუნველობა სულ სხვა ხარისხში გვაქვს აყვანილი — ჩვენთან ხომ სიყვარული მზრუნველობით იზომება. შესაბამისად, ხშირად მივდივართ ისეთ ექსტრემამდე, როცა უფროსები, სიყვარულის სახელით, უმცროსებს ყველაფერს ვუკეთებთ და ამით მათ დამოუკიდებლობის განვითარების ყოველგვარ შესაძლებლობას ვართმევთ, მეტიც, არ ვაძლევთ საშუალებას, თვითმოვლის უნარები ჩამოიყალიბონ. ამიტომ, ძალიან მნიშვნელოვნად მივიჩნიეთ, ადრეული ასაკიდანვე დაიწყოს ამ უნარების განვითარება, შესაბამისად, სტანდარტშიც ცალკე სფეროდ გამოვიტანეთ და ამით მის მნიშვნელოვნებას გავუსვით ხაზი.“
რა ნეგატიური მხარეები ან გამოწვევები შეიძლება ჰქონდეს სტანდარტს, ამის გასარკვევადაც, ავტორები საერთაშორისო გამოცდილებას ეყრდნობიან, რადგან სტანდარტი ჯერ არ არის ძალაში შესული. თუმცა, კარგია, რომ გარკვეული გამოცდილება არსებობს, ძველი სტანდარტის გამოყენების თვალსაზრისით. მეტ-ნაკლებად ცნობილია, პრაქტიკოსები რა სირთულეებს გადააწყდნენ ძველ სტანდარტთან მიმართებაში. სამწუხაროდ, კვლევის დონეზე, ასეთი მონაცემები არ არსებობს. შესაბამისად, ავტორებმა გამოვლენილ სირთულეებზე და მათი გადაჭრის გზებზე ისაუბრეს.
სტანდარტის პირველი ნეგატიური მხარე, შეიძლება, მისი სირთულე აღმოჩნდეს. ძველი სტანდარტის ერთ-ერთი უარყოფითი მხარე სწორედ მისი გამოყენების სირთულე იყო. „ამ თვალსაზრისით ვეცადეთ სტანდარტში შესულიყო კონტინიუმის აწყობა, რომელიც უმარტივებს აღმზრდელს დროში და განგრძობადობაში დაინახოს ბავშვის განვითარების პერსპექტივები. მაქსიმალურად ვეცადეთ, დოკუმენტი მარტივად გამოსაყენებელი გაგვეხადა, მისი მოცულობა შეგვემცირებინა. ერთი მხრივ, გარკვეულ ინფორმაციაზე უარის თქმა მოგვიწია, რაც, გარკვეული თვალსაზრისით, შეიძლება დანაკლისიც იყოს, მაგრამ ვეცადეთ, შუალედური ხაზი დაგვეჭირა.
სტანდარტის მეორე ნეგატიური მხარე მისი არასწორი გამოყენებაა — ძალიან ბევრი საერთაშორისო კვლევა ვიცით, სადაც წერია, რომ უმჯობესია სტანდარტი საერთოდ არ არსებობდეს, თუკი მას არასწორად გამოვიყენებთ. სტანდარტის არასწორად გამოყენების ერთ-ერთი მაჩვენებელი შეიძლება იყოს მისი შეფასების ინსტრუმენტად ქცევა, რომლის საშუალებითაც ბავშვს შეიძლება დიაგნოზი დაუსვა — ძალიან ნიჭიერია ან პირიქით, ანუ „იარლიყი“ მიაწებო. ეს არც იმის გადასაწყვეტი ინსტრუმენტია, ბავშვი მეორე საფეხურზე გადავიყვანოთ თუ არა. სამწუხაროდ, ასეთი ცუდი პრაქტიკაც არსებობს — უარს ვეუბნებით ბავშვს სკოლაში წასვლაზე მხოლოდ იმიტომ, რომ მას სტანდარტები ჯერ არ შეუსრულებია. არავითარ შემთხვევაში ამის გაკეთება არ შეიძლება. ვიღაცას ჰგონია, რომ სტანდარტი კურიკულუმია, პროგრამა — რას ვაკეთებთ დაწესებულებაში დღის განმავლობაში. რა თქმა უნდა, ესეც მცდარი მოსაზრებაა.
სტანდარტის არასწორი გამოყენებით ან გაგებით შესაძლოა ჰოლისტური მიდგომის შეფერხებაც გამოვიწვიოთ. სტანდარტი დავყავით ნაწილებად. სამწუხაროდ, შესაძლოა ვინმეს მოეჩვენოს, რომ რაღაც მეტად მნიშვნელოვანია და რაღაც — ნაკლებად. ვეცადეთ, ეს პრობლემა მინიმუმამდე დაგვეყვანა, ტექნიკურადაც სწორად გაგვეთვალა და სტანდარტები, თითოეულ სფეროშიც და გამჭოლ მიმართულებებშიც ერთი და იმავე რაოდენობის ყოფილიყო. არ დავუშვით, რომ რომელიმე სფერო მეტი სტანდარტით წარმოგვედგინა, რათა ეს გაუგებრობა თავიდან აგვეცილებინა და განცდა არავის დარჩენოდა, რომ რომელიმე უფრო მნიშვნელოვანია.
სტანდარტის ნეგატიურ მხარეებში შეიძლება განვიხილოთ ბავშვის განვითარების ხისტი ჩარჩო, რომლის შესახებაც ნაწილობრივ უკვე ვისაუბრე. პრობლემაა, როცა ადამიანების გარკვეულ ნაწილს ჰგონია, რომ იმას რაც სტანდარტში წერია, ბავშვმა აუცილებლად უნდა მიაღწიოს. კვლევების მიხედვით ტიპური განვითარების ბავშვების მხოლოდ 40% მიჰყვება სტანდარტებს ასაკობრივად. რეალურად, ნორმა არ არის სტანდარტის გაყოლა.
კიდევ ერთი პრობლემა, რომელსაც ამ სტანდარტით ვერ ვჭრით, არის აქცენტი შედეგებზე, პროცესის ნაცვლად. განათლებაში შეიძლება ორი ტიპის მოდელი გვქონდეს: შედეგზე ორიენტირებული ან პროცესზე ორიენტირებული. შედეგზე ორიენტირებული მიზნად ისახავს შედეგს და სტანდარტი რეალურად ამ ტიპის მოდელის ნაწილია. მეორე, პროცესზე ორიენტირებული, მოდელის მიხედვით მთავარია პროცესი და არა მიზანი. შესაბამისად, მთავარი მამოძრავებელია მოსწავლე. კვლევების მიხედვით, ხარისხიანი განათლება პროცესზე მიმართული მოდელია და არა შედეგზე. ადრეულ ასაკში სტანდარტის მინუსი შეიძლება ისიც იყოს, რომ შედეგი გახდეს მნიშვნელოვანი, მაგრამ ამ პრობლემის გადაწყვეტა სტანდარტით შეუძლებელია. ნეგატიური მხარეა მასწავლებლის მუშაობის შეფასებაც, ეს ცუდი პრაქტიკაც შეიძლება შემოიტანოს სტანდარტმა — მასწავლებლების შეფასება იმის მიხედვით მოხდეს, ახერხებს თუ არა მისი აღსაზრდელი სტანდარტის მიღწევას. რატომ არის ეს ცუდი პრაქტიკა? იმიტომ, რომ თუკი ტიპური განვითარების ბავშვების მხოლოდ 40% შეიძლება მიჰყვებოდეს სტანდარტს, ასეთ შემთხვევაში, გამოდის, რომ ვერც ერთი მასწავლებელი ვერ იქნება კარგი. სწორედ ეს უბიძგებთ მათ, გადავიდნენ შედეგზე ორიენტირებულ მოდელზე და იმაზე კი არ იფიქრონ ბავშვს რა სჭირდება, არამედ იმაზე — როგორ მიაღწიონ შედეგს, რომ კვალიფიციურ, წარმატებულ, კარგ აღმზრდელ-პედაგოგებად ჩაითვალონ.
რეალურად გაჩნდა იმის საჭიროება, რომ შექმნილიყო სხვადასხვა ტიპის მარეგულირებელი დოკუმენტები, რომლებიც ბავშვის განვითარების კომპონენტებს მოაწესრიგებდა. ერთ-ერთი ასეთი დოკუმენტია „ადრეული და სკოლამდელი განათლების სახელმწიფო სტანდარტის“ მეორე ნაწილი — პროგრამის ხარისხის სტანდარტი. ამ დოკუმენტის პირველი ნაწილი არის ბავშვის სწავლისა და განვითარების სტანდარტი, რომელზეც ვისაუბრეთ.
ახალი ტიპის დოკუმენტის — პროგრამის ხარისხის სტანდარტისა და მისი მიზნების შესახებ ნინო ჯიჯავაძე საუბრობს: „პროგრამის ხარისხის დოკუმენტზე მუშაობისას, ისიც კი ვიფიქრეთ, ჯერ ადრე ხომ არ არის ჩვენი რეალობისთვის. გავეცანით კვლევებს, სტატიებს, სადაც ხაზგასმული იყო ამ ტიპის დოკუმენტის არსებობის მნიშვნელობა, ბავშვის განვითარების სტანდარტთან ერთად. იმისთვის, რომ ბავშვის ადრეული განათლების კომპონენტები განხორციელდეს, საჭიროა შესაბამისი ხარისხიანი გარემო, სწორედ ასეთი გარემოს კომპონენტებს არეგულირებს ეს დოკუმენტი. მისი მიზანი ქვეყნის მასშტაბით ადრეული და სკოლამდელი განათლებისა და აღზრდის დაწესებულებებში ხარისხიანი სასწავლო-სააღმზრდელო პროცესის ხელშეწყობაა. მისი დახმარებით შეიძლება ბავშვზე ორიენტირებული საგანმანათლებლო პროცესი დავგეგმოთ, ასევე, გამოვიყენოთ შეფასების ინსტრუმენტის ან სხვადასხვა ტიპის სასწავლო პროგრამების, კურიკულუმების შემუშავებისა და შექმნისთვის.
პროგრამის ხარისხის სტანდარტში ის მაჩვენებლებია მოცემული, რომლებითაც ხასიათდება ადრეული და სკოლამდელი ასაკის ბავშვებისთვის განკუთვნილი ნებისმიერი ხარისხიანი საგანმანათლებლო პროგრამა.
ეს დოკუმენტი არეგულირებს პროგრამის ხარისხს ნებისმიერი ტიპის დაწესებულებაში, რომელიც სკოლამდელ განათლებას უზრუნველყოფს — იქნება ეს საჯარო თუ კერძო ტიპის დაწესებულება. ეს მართლაც მნიშვნელოვანი ნაბიჯია, რადგან ქვეყნის მასშტაბით მოხდება ხარისხიანი განათლების შეთავაზება ყველა ტიპის საბავშვო ბაღში. სატანდარტების დანერგვის შემდეგ, დედაქალაქის თუ რომელიმე მაღალმთიანი რეგიონის საბავშვო ბაღის აღსაზრდელი ერთი და იმავე ხარისხის განათლებას მიიღებს.
საინტერესოა ისიც, რომ შეიქმნა აღმზრდელ პედაგოგის პროფესიული სტანდარტი, სადაც თავმოყრილია ყველა ის უნარი, რაც უნდა ჰქონდეს აღმზრდელ-პედაგოგს (ამჟამად აღმზრდელი). ასევე, შეიქმნა დოკუმენტი — ტექნიკური რეგლამენტი ადრეული და სკოლამდელი აღზრდის დაწესებულებების შენობა-ნაგებობების, ინფრასტრუქტურისა და მატერიალურ-ტექნიკური ბაზის მოწყობის შესახებ. მომზადდა კიდევ ორი დოკუმენტი — „კვების ტექნიკური რეგლამენტი საბავშვო ბაღებისთვის“ და „წყალი, სანიტარია და ჰიგიენა საბავშვო ბაღში“ — რომლებიც კვების (მენიუს, კალორაჟის, მომზადებისა და შენახვის პირობები და ა.შ.) და ჰიგიენის საკითხებს აერთიანებს.“
სტანდარტში წარმოდგენილ დოკუმენტებს აერთიანებს ერთი და იგივე პრინციპები — საფუძველი, რომელზეც დგას ყველა ეს დოკუმენტი:
— ადრეული ბავშვობა უპირობოდ მნიშვნელოვანი პერიოდია ადამიანის ცხოვრებაში;
— ბავშვის პატივისცემა გულისხმობს მისი, როგორც პიროვნების და თანასწორის, აღიარებას;
— ბავშვის განვითარება წარმოადგენს ერთ მთლიან პროცესს, რომლის დანაწევრებაც შეუძლებელია;
— თამაში ბავშვის ქცევის, სწავლისა და განვითარების ძირითადი ფორმა და პროცესია;
— თითოეული ბავშვი უნიკალურია ინდივიდუალური საჭიროებებით, ინტერესებით, შესაძლებლობებით;
— მრავალფეროვნება და თანასწორობა ხარისხიანი სკოლამდელი განათლების აუცილებელი წინაპირობაა;
— ბავშვის უპირველესი აღმზრდელები და მასწავლებლები მშობლები არიან;
— გარემო ბავშვის ცხოვრებაში მნიშვნელოვანი მასწავლებელია;
— უფროსის როლი უნიკალურია ბავშვის განვითარებაში.
— სოციალური ურთიერთობები სწავლისა და განვითარების საფუძველია.
„ჩვენ ვისაუბრეთ როგორც ბავშვის განვითარების, ისე პროგრამის ხარისხის სტანდარტებზე, მაგრამ აქვე უნდა ითქვას, რომ თავისთავად ამ სტანდარტების არსებობა არ ნიშნავს იმას, რომ სკოლამდელი განათლების ხარისხი იქნება მაღალი. შესაბამისად, არსებობს გამოწვევები, რომლებსაც ჩვენ ვხედავთ — აღნიშნა ნინო ჯიჯავაძემ, — საზოგადოების ღირებულებები და მოლოდინები გამოწვევებს შორის ერთ-ერთი პირველია. ერთია, რას ფიქრობენ სპეციალისტები, რას ჩადებენ სტანდარტების სახით დოკუმენტებში, რა მოლოდინები აქვს სახელმწიფოს ამ სტანდარტებში გაცხადებული და მეორეა — საზოგადოების ღირებულებები და მოლოდინები სტანდარტების და თუნდაც დაწესებულებების მიმართ. შესაძლოა, ეს თანხვედრაში არ იყოს. ყველაზე მარტივ მაგალითს მოვიყვან — პროგრამის ხარისხის სტანდარტში საუბარია იმაზე, რომ ბავშვები უნდა გავიდნენ ეზოში, სუფთა ჰაერზე, მიუხედავად ამინდისა. რა თქმა უნდა, არ გადიან მხოლოდ ძლიერი უამინდობის შემთხვევაში, როგორიცაა: თავსხმა წვიმა, ძლიერი ქარი და ა.შ. მაგრამ საზოგადოების — მშობლების მოლოდინი და, შესაბამისად, მოთხოვნაც შესაძლოა სხვა იყოს — ზამთარში ბავშვები ეზოში არ უნდა გაიყვანო. აქედან გამომდინარე, გარკვეული პუნქტები შეიძლება არ იყოს თანხვედრაში, რაც ამ დოკუმენტების ერთ-ერთი გამოწვევაა.
მეორე გამოწვევა თანამშრომელთა კვალიფიკაცია და კომპეტენციებია. სტანდარტების დაწერა და დამტკიცება მნიშვნელოვანია, მაგრამ თაროზე შემოსადებად ხომ არ იწერება? იმისთვის, რომ სტანდარტები განახორციელონ, დაწესებულებებში მომუშავე კადრებს შესაბამისი კვალიფიკაცია უნდა ჰქონდეთ. პირველ რიგში, მათ უნდა შეძლონ იმის სწორად გაგება, რაზეა სტანდარტებში საუბარი და შემდეგ — უშუალოდ ბაღებში განხორციელება.
მესამე გამოწვევა სახელმწიფო პოლიტიკაა. დარწმუნებული ვარ, პრაქტიკოსი ადამიანები არ დაიშურებენ ძალ-ღონეს და შეეცდებიან, რომ სტანდარტები განხორციელდეს, მაგრამ მათი ძალისხმევა მხოლოდ ძალისხმევად რომ არ დარჩეს, საჭიროა სახელმწიფოს სისტემური მიდგომა ადრეული განათლებისადმი, მეტი ხელშეწყობა და, პარალელურად, სხვადასხვა მიმართულებებზე მუშაობა — ხარისხიანი საგანმანათლებლო პროგრამები, თანამშრომლების გადამზადება და ხელშეწყობა, რომ პროფესიაში მოტივირებული ადამიანები მოვიდნენ.“
საინტერესოა ისიც, თუ ვინ გამოიყენებს „პროგრამის ხარისხის სტანდარტს“. ამ დოკუმენტით ისარგებლებენ: პრაქტიკოსი აღმზრდელ-პედაგოგები და აღმზრდელები, რომლებიც მუშაობენ ბაღებში, დაწესებულებების სხვა თანამშრომლები, ადმინისტრაცია, მუნიციპალური გაერთიანებები/შესაბამისი სამსახურები, განათლებისა და მეცნიერების სამინისტრო, ადრეული განათლების ექსპერტები.
|