2016-06-08 კონკურსი „ვკითხულობთ რუსთაველს“ 15 წლისაა მაკა ყიფიანი
30 მაისს, საქართველოს პარლამენტის ეროვნული ბიბლიოთეკის „აუდიტორიაში“, ჩატარდა ტრადიციული კონკურსის „ვკითხულობთ რუსთაველს“ დასკვნითი ტური. 2002 წლიდან პროექტი ხორციელდება საქართველოს მასშტაბით და ბოლო სამი წელია, ქვეყნის ფარგლებს გარეთ საგანმანათლებლო სივრცეში, კერძოდ, სომხეთსა და იმერხევში. პროექტის დებულების თანახმად, კონკურსანტებს საშუალება ჰქონდათ, სასურველ ენაზე წარმოედგინათ შერჩეული ეპიზოდი, ინსცენირება პოეტური ნამუშევრის, ნახატის ან კოლაჟის სახით; ეფიქრათ და თავისი შეხედულება გამოეხატათ თავისუფალი თემით. გამარჯვებულ კონკურსანტებს გადაეცათ ფასიანი საჩუქრები და დიპლომები, ყველა მონაწილე კი სიგელით დაჯილდოვდა. ტრადიციულად, პროექტი წელსაც საქართველოს პედაგოგთა და მეცნიერთა თავისუფალი პროფკავშირის ძალისხმევით განხორციელდა. თბილისის 24-ე საჯარო სკოლამ კონკურსის ორი ეტაპი საკუთარ ბაზაზე, სკოლის სივრცეში ჩაატარა, რადგან ამ პროექტის ავტორი და ხელმძღვანელი სკოლის ქართული ენისა და ლიტერატურის მასწავლებელი თამარ ბარისაშვილია. დასკვნითი ტური საქართველოს პარლამენტის ეროვნულ ბიბლიოთეკასთან დაფუძნებული რუსთაველის კლუბის თანადგომით წარიმართა. კონკურსი „ვკითხულობთ რუსთაველს“ 15 წლისაა.
ლიტერატურულ კონკურსს ჟიური აფასებდა. ჟიურის თავმჯდომარე იყო მირიან ხოსიტაშვილი, საქართველოს პარლამენტის ეროვნული ბიბლიოთეკის დირექტორის მოადგილე; ჟიურის წევრები იყვნენ: მაია კობახიძე, საქართველოს პედაგოგთა და მეცნიერთა თავისუფალი პროფკავშირის პრეზიდენტი; რუსუდან ჭუმბურიძე, განათლების სამინისტროს ქართული ენისა და ლიტერატურის ექსპერტი; ლალი დათაშვილი, ფილოლოგიის მეცნიერებათა დოქტორი; ლია კარიჭაშვილი, რუსთველოლოგი, თსუ ასოცირებული პროფესორი; პარმენ მარგველაშვილი, მეცნიერებათა აკადემიის რუსთაველის კომიტეტის თავმჯდომარის მოადგილე; ქეთი სირაძე, ფილოლოგიის მეცნიერებათა დოქტორი; მარინა ტომასოვა, თბილისის 37-ე საჯარო სკოლის მასწავლებელი.
დასკვნით ტურში, ლიტერატურულ კონკურსში მოპოვებული წარმატებისთვის, ნომინანტები დაჯილდოვდნენ შემდეგ ნომინაციებში:
• „შემოქმედება“ — გიორგი ობოლაშვილი, — თბილისის 23-ე საჯარო სკოლა;
• „მხატვრული კითხვა“ — ჳ ადგილი — ლიკა შაკიაშვილი, თბილისის 24-ე საჯარო სკოლა; ჳჳ ადგილი — გიორგი ილარიონოვი, თბილისის კერძო სკოლა „ინტელექტი“; III ადგილი — გოგა სელიმაშილი, ბოლნისის რაიონის, დაბა კაზრეთის N1 საჯარო სკოლა;
• „კომპოზიცია“ — I ადგილი — ანა მაჭარაშვილი, ანი მოდებაძე, ნიგარ მამედოვა, ბოლნისის N1 საჯარო სკოლა; ჳჳ ადგილი — ვაჟა ლომაური, ნიკა გაგუა, გიორგი თავდგირიძე, თბილისის 24-ე საჯარო სკოლა; III ადგილი — ნანი ჩადუნელი, ნათია მაჭავარიანი, ახალციხის მე-5 საჯარო სკოლა;
• „გამორჩეული მკითხველი“ — ლუკა ანჯაფარიძე, თბილისის 140-ე საჯარო სკოლა; თამარ ჭიპაშვილი, ხარაგაულის მე-2 საჯარო სკოლა;
• „ორიგინალური შესრულება“ — გიორგი ბიბიაშვილი, თამაზ ბუღაშვილი, მარიამ გვილია, მარიამ კაკაშვილი, დავით მელაშვილი, ნიკა პაპკიაური, ლალი პეტრიაშვილი, გოგა ჩიქოვანი, ივერ ჩხეტია, ნათია ჭედია, თბილისის კერძო სკოლა „ფესვები“;
• „თავისუფალი თემა“ — I ადგილი — ანა პუგუნეცი, თბილისის 37-ე საჯარო სკოლა; II ადგილი — თამარ მესხიშვილი და ნინო ვართანაშვილი, თელავის მე-2 საჯარო სკოლა; III ადგილი — ანა სიჭინავა, თბილისის 29-ე საჯარო სკოლა;
• „ნახატები“ — I ადგილი — იამზე მჭედლიშვილი, ახალციხის მე-5 საჯარო სკოლა, III კლასი; II ადგილი — კოტე ლეკიშვილი, ქალაქ ახალციხის მე-5 საჯარო სკოლა, I კლასი; III ადგილი — ანა დობორჯგინიძე, ახალციხის მე-5 საჯარო სკოლა; რიფსიმე ვოსკანიანი, თბილისის 37-ე საჯარო სკოლა;
• „საუკეთესო ნამუშევარი“ — ნათია მაჭავარიანი, ახალციხის მე-5 საჯარო სკოლა;
• „ჟიურის სიმპათია“ დაიმსახურეს მესამე კლასის მოსწავლეებმა: შოთა ზვიადაძემ, ხარაგაულის რაიონის, სოფელ კიცხის საჯარო სკოლა და ნიკა დარსალიამ, თბილისის 24-ე საჯარო სკოლა;
• „მეგობრობა გზად და ხიდად“ — გამარჯვებული გახდა ერევნის მხითარ სებასტაცის სახელობის სასწავლო კომპლექსი.
თამარ ბარისაშვილი, პროექტის „ვკითხულობთ რუსთაველს“ ხელმძღვანელი: „მოგეხსენებათ, იუნესკომ 2016 წელი შოთა რუსთაველის წლად გამოაცხადა. ვფიქრობ, ქართველებისთვის ყოველი წელი რუსთაველს უკავშირდება, რადგან მისეული სიბრძნე თანამდევია თითოეული დღისა თუ ხანისა. წელს, პროექტი „ვკითხულობთ რუსთაველს“ 15-წლიან საქმიანობას აჯამებს და ამავდროულად, ტრადიციულად, ახალ-ახალ „სარკმელს“ ხსნის გენიალური ქმნილების შესამეცნებლად. მისასალმებელია, რომ პროექტი ხორციელდება საქართველოს მასშტაბით და მის საზღვრებს მიღმა საგანმანათლებლო სივრცეში — სომხეთსა და იმერხევში“.
რუსუდან ჭუმბურიძე, ეროვნული სასწავლო გეგმების დეპარტამენტის წარმომადგენელი, ქართული ენის ექსპერტი: „მნიშვნელოვანია მსგავსი კონკურსების ჩატარება. მინდა მადლობა გადავუხადო კონკურსის ორგანიზატორებს, ეს ჩვენი მომავალი თაობისთვის ძალიან მნიშვნელოვანია. წელს შოთა რუსთაველის წელია და არ შეიძლება ყურადღების მიღმა დარჩეს, მაშინ, როდესაც მთელი მსოფლიო პოემას და მის ავტორს აღიარებს, როგორც კულტურული მემკვიდრეობის ერთ-ერთ ძეგლს. კონკურსის მიმდინარეობით კმაყოფილი ვარ, დიდი მადლობა მინდა გადავუხადო ღონისძიებაში მონაწილე ყველა მასწავლებელს და მოსწავლეს. ამ თაობას, რომელსაც დიდი სურვილი აქვს, გააცოცხლოს რუსთაველის შემოქმედება და რომელიც მას თავის თანამედროვედ მიიჩნევს. შემთხვევითი არ არის, როდესაც მოსწავლეები ასეთი სიყვარულითა და ინტერესით წარმოაჩენენ რუსთაველის გმირებს. მეც ვუერთდები მათ ემოციას და მომავალ წარმატებებს ვუსურვებ“.
ქეთი სირაძე, ფილოლოგიის მეცნიერებათა დოქტორი: „მნიშვნელოვანია ამ ღირებულებებზე მომავალი თაობის აღზრდა. კონკურსში ბევრი საინტერესო მონაწილე გამოიკვეთა, ორიგინალური შემოქმედებითი ნიჭით დაჯილდოებული, რამდენიმე მოსწავლეც ვიხილეთ, რაც მისასალმებელია. მრავალფეროვნება, რაც ამ კონკურსს ახლავს, მნიშვნელოვანია. მხატვრული კითხვა, გაფორმება, შემოქმედებითი კომპოზიციები, ფართო სპექტრში ხედვა კიდევ უფრო ამრავალფეროვნებს კონკურსის შინაარსს და საინტერესოს ხდის. კონკურსი მართლაც ღირებულია და ვისურვებდი, მომავალ წელს, უფრო მეტმა მოსწავლემ მიიღოს მონაწილეობა“.
ლალი დათაშვილი, ფილოლოგიის მეცნიერებათა დოქტორი: „პირველ რიგში, მადლიერება მინდა გამოვთქვა კონკურსის ორგანიზატორების მიმართ. როგორც მოქმედმა პედაგოგმა კარგად ვიცი, მოსწავლეებს როგორ უჭირთ და არ უყვართ „ვეფხისტყაოსნის“ სწავლა, მაგრამ, როცა ამ ტიპის სამუშაოს ვთავაზობთ, სხვა კუთხით ვესაუბრებით პოემაზე, მათთვის ცოცხალი და გასაგები ხდება „ვეფხისტყაოსანი“. კონკურსი რუსთაველის „დაბრუნებას“ უწყობს ხელს. ქართველმა კაცმა მარტო სადღეგრძელოში კი არ უნდა იცოდეს, რომ „ვეფხისტყაოსანი“ დიდი პოემაა და რუსთაველი — გენიალური პოეტი, არამედ პოემა მისთვის ცხოვრების ნაწილი უნდა იყოს. სასიხარულოა, რომ კონკურსში სხვადასხვა ეროვნების მოსწავლეები მონაწილეობენ, ეს არის საუკეთესო საშუალება, რათა მათ შეიყვარონ საქართველო, გაიგონ ქართული ხასიათი და ისწავლონ ჩვენი პატივისცემა.
პარმენ მარგველაშვილი, მეცნიერებათა აკადემიის რუსთაველის კომიტეტის თავმჯდომარის მოადგილე: „მსგავსი ღონიძიებების მოწყობა ჰაერივით სჭირდება საქართველოს, რათა არ დავკარგოთ არსებითი საყრდენი, რომელიც ერს აქვს. სამწუხაროდ, ჩვენ ვცხოვრობთ ღირებულებითი სისტემის გარეშე. ასეთი კონკურსები ამკვიდრებენ იმ ღირებულებებს, რომელიც წარუვალია, რომლის გაფერმკრთალება, მიჩქმალვაც კი ხდება, საოცარი დროის, ტემპის, გლობალიზაციის მიერ მოტანილი ვირტუალური სამყაროსა და ამ სამყაროში ადამიანის დაბნეულობის გამო. კონკურსში რამდენიმე ჯგუფმა გამოიყენა ვიზუალური მხარე, რაც მისასალმებელია. ჩვენ ძალიან დიდი ძალისხმევა გვჭირდება იმისთვის, რომ თანამედროვე ტექნოლოგიებით ახლოს მივიდეთ იმ წარუვალ ღირებულებებთან, რომელთაც არათუ არ უნდა შეეხოს დრო, არამედ ყოველმა ეპოქამ სათანადოდ უნდა მიიღოს, მოირგოს და გაითავისოს წყარო — „ვეფხისტყაოსანი“, რომელიც დაუშრეტელია. ჩვენ უფრო ახლოს უნდა მივიდეთ ტექსტთან, იმ კონცეპტუალურ სააზროვნო სისტემასთან, რომელიც გამოარჩევს, პირველყოვლისა, ადამიანს, რომელიც გვაახლოებს ღმერთთან, არ გვაკარგინებს კავშირს წარსულთან და საფუძველს უქმნის მომავალს“.
მაია კობახიძე, საქართველოს პედაგოგთა და მეცნიერთა თავისუფალი პროფკავშირის პრეზიდენტი: „უკვე მეცხრე საუკუნეა, რაც შოთა რუსთაველის „ვეფხისტყაოსანი“ სულიერ საზრდოს აძლევს საქართველოს და ჩვენი ერის სულიერი საუნჯეა. რუსთაველის პოემის სიბრძნეზე საუკუნეებია იზრდებიან თაობები, კაცობრიობის არსებობიდან არავის ღმერთისადმი, ცისადმი, დედამიწისადმი, მზისადმი, ვაჟკაცობისადმი, სიყვარულისა და მეგობრობისადმი ისე არ უმღერია, როგორც შოთა რუსთაველმა თავისი „ვეფხისტყაოსნით“. კონკურსში განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია, რომ ბავშვები სწავლობენ პოემას, ისინი თავიანთ შეხედულებებს, პოემისადმი დამოკიდებულებას, სიყვარულს გამოხატავენ მხატვრულ კითხვაში, მათ მიერ შექმნილ ნამუშევრებში, კომპოზიციებსა და ნახატებში. ნათლად ჩანს, რომ მათ სულიერ აღზრდაში „ვეფხისტყაოსანი“ მნიშვნელოვან წვლილს შეიტანს.
რინა შაგინიანი, ერევნის მხითარ სებასტაცის სახელობის სასწავლო კომპლექსის ქართული ენისა და ლიტერატურის მასწავლებელი: „კონკურსში „ვკითხულობთ რუსთაველს“ მესამე წელია ვმონაწილეობთ. პოემის საშუალებით სომეხმა ბავშვებმა უკვე კარგად იციან საქართველოს კულტურა და ისტორია. მათ უყვართ „ვეფხისტყაოსნის“ გმირები. დიდი სიყვარულითა და ინტერესით კითხულობენ და სწავლობენ ფრაგმენტებს პოემიდან. ჩვენს სკოლაში ერთ-ერთ უცხო ენად, არჩევით საგნად, ქართული ენა ისწავლება. მინდა აღვნიშნო, რომ ფრანგულზე და ესპანურ ენებზე მეტად, ბავშვები ქართულ ენას ირჩევენ. ჩვენი სასწავლებლის დირექტორს, აშოტ ბლეიანს საქართველო ძალიან უყვარს, ის ყოველთვის შთააგონებს მოსწავლეებს, რომ, პირველ რიგში, მეზობელი ქვეყნის ენა ისწავლონ. სწორედ მისი დამსახურებაა, რომ ჩვენს სკოლაში ყველას ძალიან უყვარს საქართველო და ქართული ენა. 14 აპრილს, ქართული ენის დღეს, ყოველწლიურად, საზეიმოდ აღვნიშნავთ. დიდი მადლობა მინდა გადავუხადო პროექტის ორგანიზატორებს იმისთვის, რომ გვეძლევა საშუალება ჩავერთოთ პროექტში და ჩვენი მცირედი წვლილი შევიტანოთ. მე მიყვარს საქართველო და მიხარია, რომ მაქვს საშუალება, სომეხ მოსწავლეებს გავაცნო ქვეყანა, სადაც დავიბადე, აღვიზარდე, საშუალო და უმაღლესი განათლება მივიღე“.
|