2016-05-19 სიახლეებით დატვირთული სასწავლო წელი
ლანჩხუთის მუნიციპალიტეტში 24 საჯარო და 1 კერძო სკოლა ფუნქციონირებს. ისე როგორც მთელ ქვეყანაში, აქაც, მიმდინარე სასწავლო წელი ბევრი სიახლითაა გამორჩეული, რომელთა შესახებაც საგანმანათლებლო რესურსცენტრის უფროსი ნინო ჩიტაძე მოგვიყვება.
ქალბატონი ნინო თბილისის ივანე ჯავახიშვილის სახელობის სახელმწიფო უნივერსიტეტის ფსიქოლოგიის ფაკულტეტის კურსდამთავრებულია და, 2007 წლიდან, ურეკის საჯარო სკოლაში ჯერ ფსიქოლოგად მუშაობდა, შემდეგ კი „ტოლერანტობას“ ასწავლიდა. სხვადასხვა წლებში იყო საინფორმაციო მენეჯერი; ინკლუზიური განათლების მოხალისე კორდინატორი მაშინ, როცა ამ კუთხით (2010 წ.) პირველი ნაბიჯები იდგმებოდა ქვეყანაში. 2013 წლიდან, კონკურსის წესით, რესურსცენტრის უფროსად დაინიშნა.
მიმდინარე წელი ძალიან მნიშვნელოვანი წელია საქართველოს სკოლებისათვის — საპილოტე რეჟიმში ამუშავდა პედაგოგთა განვითარებისა და კარიერული წინსვლის სქემა, რამაც თავისთავად მოიტანა ბევრ სიახლესთან შეგუების აუცილებლობა, რაც, არც თუ ისე იოლი საქმეა. სქემის ირგვლივ არაერთი სამუშაო შეხვედრა გავმართეთ დირექტორების, პედაგოგების მონაწილეობით, რა თქმა უნდა, შენიშვნებიც გამოითქვა, ძირითადი აქცენტი მაინც სქემის დანერგვის სიმარტივეზე კეთდებოდა. განსაკუთრებული აქტიურობით დირექტორები გამოირჩეოდნენ, იყო ვადებთან დაკავშირებული შეკითხვები და ა.შ.
ამჟამად რაიონში 700 მასწავლებელია, აქედან 145 — უფროსის სტატუსით, ხოლო 554 — პრაქტიკოსი, ყველა სკოლაში შერჩეულია ფასილიტატორები, რომელთაც უკვე გაიარეს ტრენინგები, ამჟამად გადამზადებას შეფასების ჯგუფის წევრები გადიან. აღსანიშნავია, რომ სქემაში ჩართვის სურვილი კერძო სკოლამაც გამოთქვა და მისი პედაგოგებიც გადიან შესაბამის პროცედურებს. აუცილებლად უნდა აღვნიშნო, რომ მასწავლებელთა სახლი ადგილზე ატარებდა ტრენინგებს, რაც ძალიან კომფორტული იყო ჩვენი პედაგოგებისთვის. მასწავლებელთა სახლის ორგანიზებით, ქალაქისა და ახლომდებარე სკოლების პედაგოგები ქალაქში, ხოლო, მაგალითად, სუფსისა და სუფსის ზონის სკოლები (ჩონჩხათი, ღრმაღელე, შრომისუბანი...) სუფსაში უსმენდნენ ჩამოსულ ტრენერებს. მომავალი წლიდან უკვე გადავალთ შეფასებებზე და უფრო ნათლად გამოჩნდება, როგორ ამუშავდა სქემა.
ყველაზე მასშტაბური პროექტი
მიმდინარე სასწავლო წელს მუნიციპალიტეტის ყველა სკოლამ არაერთი საინტერესო პროექტი განახორციელა, მაგრამ რაკი ყველა მათგანის შესახებ ვერ ვისაუბრებთ, დავასახელებ რესურსცენტრის ინიციატივით განხორციელებულ პროექტს, რომელმაც, ფაქტობრივად, ყველა სკოლა მოიცვა და რომლის სახელწოდებაც იყო „ღია კარის დღეები“. სკოლებმა თავად აირჩიეს, როდის გაეღოთ სკოლის კარები და მსურველებისთვის ეჩვენებათ ის, რაც მათი აზრით, ყველაზე უკეთესად კეთდება სკოლაში. ეს იყო: ღია გაკვეთილები, პროექტები, სპექტაკლები, სპორტული შეჯიბრებები და ა.შ. მაგალითად, ქალაქის N1 სკოლამ (დირექტორი — თამაზ კილაძე) საჩვენებელი ღონისძიებების გრაფიკი გამოაქვეყნა, რაც იმას ნიშნავდა, რომ ნებისმიერი სკოლის პედაგოგს შეეძლო მონაწილეობა კოლეგის მიერ დაგეგმილ ღონისძიებაში, რაც უთუოდ კარგი გამოცდილებაა ორივე მხარისთვის.
პროექტის ფარგლებში ბევრი კარგი გაკვეთილი თუ სხვა სახის ღონისძიება ვნახეთ, მაგრამ მაინც მინდა აღვნიშნო ქვემო აკეთის საჯარო სკოლაში (დირექტორი — ქეთევან პატარაია), I-III კლასებში ჩატარებული ინტეგრირებული გაკვეთილი მათემატიკაში, რომელიც, ჩემი აზრით, სანიმუშო გაკვეთილად შეიძლება ჩაითვალოს. სულ 7 ბავშვი იჯდა გაკვეთილზე — 3 პირველკლასელი და 4 მესამეკლასელი. არაჩვეულებრივად აწყობილი, წუთებით გათვლილი ყოველი აქტივობა, კომპიუტერული ტექნიკის გამოყენებით ჩატარებული გაკვეთილი საუკეთესოდ შეაფასა ყველა დამსწრემ, მოსწავლეებმაც საუკეთესოდ წარმოაჩინეს თავი, ხოლო მასწავლებელმა, ნანა მათითაიშვილმა სრულად აჩვენა საკუთარი პედაგოგიური ოსტატობა; ასევე შთამბეჭდავი იყო, ნიგოითის საჯარო სკოლის მოსწავლეთა მონაწილეობით, სპექტაკლი „ჰელადოს“; ქალაქის N3 სკოლის მოსწავლეების მიერ შემოთავაზებული ხელნაწერი ჟურნალი მათემატიკაში ნამდვილად ნოვაცია იყო ჩვენი მუნიციპალიტეტისთვის. ეს იყო საინტერესო ახალი ამბები მათემატიკისა და მათემატიკოსების შესახებ, იქვე, ჩვენ თვალწინ, ფერადი ფურცლებით, მონაწილე საკუთარი ხელით ქმნიდა არა მარტო მათემატიკურ ფიგურებს, ყვავილებსაც კი, რამაც განსაკუთრებული ინტერესი გამოიწვია. ერთი სიტყვით, ეს იყო საკუთარი უნარების აუდიტორიის წინაშე დემონსტრირების საუკეთესო საშუალება; ასევე მინდა აღვნიშნო ჩიბათის საჯარო სკოლის სამოქალაქო განათლების პედაგოგის, ვლადიმერ აფხაზავას მიერ ჩატარებული გაკვეთილი, ჭანჭათის სკოლაში — სპორტის გაკვეთილი და ა.შ.
ერთი სიტყვით, ეს პროექტი, ერთგვარ რეპეტიციად შეიძლება ჩაითვალოს სქემის ფარგლებში, რადგან მისი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი კომპონენტი დაკვირვების კომპონენტია. პედაგოგები დარწმუნდნენ, რომ თურმე არც ისე ცუდია, როცა კოლეგები შენს პროფესიულ უნარებს აფასებენ და როცა პასუხისმგებლობითა და შემოქმედებითად უდგები თითოეულ გაკვეთილს, შედეგიც აუცილებლად კარგი იქნება.
ინკლუზიური განათლება
ლანჩხუთის მუნიციპალიტეტის სკოლებში 98 სსსმ მოსწავლე სწავლობს, რაც იმას ნიშნავს, რომ ეს სფერო განსაკუთრებული ყურადღების ქვეშაა. ყველა სკოლაში გვყავს საჭირო რაოდენობის კოორდინატორი და ფსიქოლოგი, რომელთაც, თავის დროზე, გაიარეს საკმაოდ შრომატევადი ტრენინგები, ჩააბარეს გამოცდები და მიიღეს სერტიფიკატები. მათ მუშაობას რეგიონის მულტიმედიური ჯგუფი ამოწმებს ხოლმე და საჭირო რეკომენდაციებსა და სახელმძღვანელოებს სწორედ მათგან იღებენ პედაგოგები. უმეტეს სკოლებში მოწყობილია რესურსოთახები, არის ადაპტირებული ავეჯი და განმავითარებელი ინვენტარი, თუმცა ამ მხრივ სკოლების ნაწილს დახმარება ნამდვილად სჭირდება. მთავარი წინააღმდეგობა გადალახულია — მშობლებიცა და მოსწავლეებიც ტოლერანტულები არიან განსაკუთრებული საჭიროებების მქონე ბავშვების მიმართ; წლების წინ სწორედ ეს იყო ძალიან დიდი პრობლემა, რომლის მოგვარებაც, პირველ რიგში, ბავშვების სსსმ თანატოლებისადმი გამოხატულმა დამოკიდებულებამ განაპირობა.
ინფტრასტრუქტურული პროექტები
განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროს ინფრასტრუქტურის განვითარების სააგენტოსთან მუდმივ კავშირში ვართ. ყველა მოსაგვარებელი საკითხის შესახებ ოპერატიულად ვაყენებთ საქმის კურსში, რასაც შესაბამისი რეაგირება მოჰყვება ხოლმე. შარშან, მუნიციპალიტეტის სკოლების რეაბილიტაციისთვის, 894000 ლარის სამუშაო შესრულდა; სუფსისა და წყალწმინდის სკოლებში ექიმის კაბინეტები გარემონტდა; ჩიბათის სკოლაში სახურავი, კარ-ფანჯარა და გარე კიბეები შეიცვალა; ლესის სკოლაში შენობიდან შენობაში გადასასვლელი ავარიულ მდგომარეობაში იყო და გაკეთდა; ქალაქის ¹1 და შუხუთის საჯარო სკოლებში გარე სანკვანძი და სპორტული მოედანი გაკეთდა; ჭანჭათსა და ღრმაღელეში — კარ-ფანჯარა და სახურავები შეიცვალა.
ამჟამად ქალაქის ¹3 და სოფელ ნიგვზიანის საჯარო სკოლებში ექიმის კაბინეტები კეთდება. უკვე მივიღეთ მერხები და სკამები, ველოდებით დაფებს; შეგროვილი გვაქვს მეორადი სახელმძღვანელოები, უცხოურ ენებში — ახლები, ასე რომ, მომავალი სასწავლო წლისთვის სამზადისი დაწყებულია.
პრობლემები
დავიწყებ იმით, რაც დღევანდელი საქართველოს ყველა რეგიონისთვის საერთოა — ეს არის მოსწავლეთა მიგრაცია. როცა რესურსცენტრის უფროსად დავინიშნე, ლანჩხუთის მუნიციპალიტეტში 4247 მოსწავლე გვყავდა, დღეს ეს რიცხვი 3690-მდე შემცირდა, ასევე პრობლემურია კადრების საკითხი — პედაგოგთა ასაკობრივი ზღვარი 40-დან 60 წლამდე მერყეობს, თუმცა 80-ის და 80-ს გადაცილებული მასწავლებლებიც გვყავს. მათი სკოლიდან წასვლის შემდეგ შემცვლელის პოვნა გაჭირდება, ყოველ შემთხვევაში, დღესდღეობით ასეა. რაღაც პერიოდის შემდეგ საბუნებისმეტყველო საგნების ვაკანსიები გვექნება. რაიონში არ არის ისეთი მასწავლებლის რეზერვი, ვისაც დავასაქმებთ სკოლაში, იქნებ არის კიდეც ვინმე ფიზიკოსი ან ბიოლოგი, მაგრამ სქემის მოთხოვნებს ხომ უნდა შეესაბამებოდეს მათი კვალიფიკაცია; ასევეა ექიმის შემთხვევაშიც, სუფსაში კაბინეტი გავარემონტეთ და აღვჭურვეთ, მაგრამ ექიმი არ გვყავს.
პრობლემებს ვერ დავარქმევ იმას, რომ ზოგიერთ სკოლაში ჯერ კიდევ მოსაწესრიგებელი გვაქვს რიგი საკითხები, რადგან ინფრასტრუქტურის განვითარების სააგენტო საქმის კურსშია და დარწმუნებული ვარ, თანმიმდევრულად ყველაფერი მოგვარდება. თუმცა, ეს ისეთი საკითხია, რომ გასაახლებელი ან შესაკეთებელი ყოველთვის იქნება რაღაც, სკოლები თავადაც უმკლავდებიან მიმდინარე პატარ-პატარა პრობლემებს, რასაც მათი ბიუჯეტი სწვდება. უფრო სერიოზულია ის, რომ ბევრ სკოლაში უკვე საჭიროა არსებული კომპიუტერების განახლება. სასკოლო ელექტრონული ჟურნალის წარმოების საპილოტე 11 სკოლაში რეზერვად გვაქვს 30-30 კომპიუტერი, დანარჩენ, ძირითადად, სოფლის სკოლებში კი არასაკმარისი ან მოძველებულია; პრობლემურია უწყვეტი და ხარისხიანი ინტერნეტიც.
ჩვენი სფერო მუდმივ განახლებადია და, ბუნებრივია, საზრუნავი და პრობლემები ყოველთვის იქნება, მაგრამ გურულები გამორჩეულად აქტიური, ენერგიული და სიახლეების ადვილად მიმღები ხალხია, ამიტომაც მჯერა, ჩვენი პედაგოგები, რომლებიც აქტიურად ჩაერთვნენ კარიერული წინსვლის სქემაში, წარმატებულები იქნებიან თავიანთ პროფესიაში.
მოამზადა ანა ფირცხალაიშვილმა
|