2014-10-16 სასერტიფიკაციო გამოცდა — აუცილებელი, მაგრამ არასაკმარისი პირობა
ესაუბრა
ლალი თვალაბეიშვილი
წელს ზოგადი უნარების გამოცდაში 36 000-მდე აბიტურიენტი მონაწილეობდა, გამოცდა ისევ ოთხ ენაზე მოვამზადეთ — ქართულად, რუსულად, აზერბაიჯანულად და სომხურად. შეგვიძლია ვთქვათ, რომ რუსულენოვანი აბიტურიენტების რიცხვი საგრძნობლად იკლებს და შედარებით იზრდება აზერბაიჯანულენოვანი ტესტის ჩამბარებელთა რაოდენობა, წელს მათი რაოდენობა ოდნავ მეტიც კი აღმოჩნდა რუსულენოვანებთან შედარებით. რაც შეეხება თვითონ პროცედურას, გამოცდამ ზოგად უნარებში ძალიან მშვიდად ჩაიარა, ისევე როგორც სხვა საგნებში.
წელს აბიტურიენტებს ორი ცვლილება შევთავაზეთ: ერთი — მინიმალური კომპეტენციის ზღვრის გაზრდა, რაც ძალიან მნიშვნელოვანი იყო და მეორე — მეხუთე სავარაუდო პასუხების დამატება ანალოგიებისა და ლოგიკის დავალებებში. ეს ორივე ცვლილება გაზომვის სიზუსტის ზრდას ემსახურებოდა. ჩვენი მიზანი იყო რაც შეიძლება მეტად შეგვეწყო ხელი იმისათვის, რომ მინიმალური კომპეტენციის ზღვარი გადაელახათ და კონკურსში დარჩენილიყვნენ აბიტურიენტები, რომლებიც ამას მართლაც საკუთარი უნარების წყალობით აღწევენ და არა — შემთხვევითობის. სამწუხაროდ, აქამდე, შემთხვევითობის წილი ჩვენს ტესტში ძალიან დიდი იყო და ამ ცვლილებით შევეცადეთ ის მინიმუმამდე დაგვეყვანა.
მიუხედავად ამ ორი ცვლილებისა, აბიტურიენტებმა შესანიშნავად იმუშავეს ტესტებზე. შედეგები ჩვენთვის ძალიან სასურველი აღმოჩნდა. ასეთი მარტივი, პირობითად რომ ვთქვათ, ტესტი გვქონდა 2005-2006 წლებში. ეს რიცხვები, რომლებიც წელს საშუალოდ დაფიქსირდა — ტესტის სირთულე იყო 50 — ბოლო წლების განმავლობაში არ გვქონია და ძალიან გასახარია. ჩვენ დავპირდით აბიტურიენტებს, რომ არ გავართულებდით ტესტს, უბრალოდ, შემთხვევითობას ვამცირებდით და ეს ზუსტად ასე გამოგვივიდა. რაც შეეხება იმ აბიტურიენტთა რაოდენობას, ვინც ვერ გადალახა მინიმალური კომპეტენციის ზღვარი, ცხადია, ასეთები არიან და მათი რიცხვი, შარშანდელთან შედარებით, გაიზარდა. თუმცა ზრდა იყო მართლაც მინიმალური — თუკი შარშან დაახლოებით 8% იყო, წელს დაახლოებით 11%-ია. ეს სამპროცენტიანი ზრდა, ამ ორი სიახლის პირობებში, მართლაც მინიმალური ზრდაა. ამიტომ ვამბობთ, რომ ძალიან კმაყოფილები ვართ შედეგებით და ძალიან გვიხარია, რომ ამდენი წარმატებული აბიტურიენტი იყო და მათ ნამდვილად კარგად იმუშავეს ტესტზე.
რადგან შარშან აბიტურიენტებს გარკვეული სიახლე უკვე შევთავაზეთ და საზოგადოება, ასე თუ ისე, შეეჩვია ამ სიახლეს, ჯერჯერობით, სავარაუდოდ, არაფერს შევცვლით.
***
რაც შეეხება მასწავლებელთა სასერტიფიკაციო გამოცდებს, ჩვენ ოთხი გამოცდა გვაქვს მასწავლებლებისთვის: ერთი არის ჳ-ჳვ კლასების კომბინირებული ტესტი, რომელიც ქართული ენისა და ლიტერატურის, მათემატიკისა და ბუნების საკითხებს მოიცავს. 2014 წელი იყო ბოლო წელი, როდესაც ამ ტესტის შეთავაზების უფლება გვქონდა იმიტომ, რომ ის მხოლოდ გარდამავალი პერიოდით იქნა შემოღებული. როგორც იცით, დაწყებითი საფეხური განსაზღვრულია ჳ-ვჳ კლასებით, ჩვენს კანონში დღესდღეობით ასე წერია. ჳ-ჳვ კლასები, როგორც დაწყებითი საფეხური, უკვე არ არსებობს. უბრალოდ, ეს ტესტი შემოვიღეთ, რომ ხელი შეგვეწყო იმ პედაგოგებისთვის, ვინც წლების განმავლობაში ამ სისტემით მუშაობდნენ და ასწავლიდნენ რამდენიმე საგანს, მოეპოვებინათ სერტიფიკატი. ჯერჯერობით, კანონში ცვლილება შეტანილი არ არის და თუ კანონი არ შეიცვალა, 2015 წელს ჳ-ჳვ კლასების კომბინირებული გამოცდა აღარ ჩატარდება. სავარაუდოდ, დარჩება მხოლოდ საგნობრივი გამოცდები: ჳ-ვჳ კლასების მათემატიკის მასწავლებლის, ჳ-ვჳ კლასების ქართულის მასწავლებლის და ჳ-ვჳ კლასების ბუნების მასწავლებლის.
შარშანდელთან შედარებით, წელს უფრო ცოტა მასწავლებელი გამოვიდა გამოცდაზე, თუმცა, ჩვენ კიდევ უფრო ნაკლებ აქტივობას ველოდით მასწავლებლების მხრიდან იმიტომ, რომ სამინისტრომ მათ გააცნო პროექტი ცვლილებებისა, პროფესიული განვითარების სქემის თვალსაზრისით. თუმცა, ჩვენდა გასაკვირად, ჳ-ჳვ კლასებში 3000-მდე მასწავლებელი დარეგისტრირდა, დაახლოებით, 1300 — ქართულის, 1200 — მათემატიკის და 600 — ბუნების.
რაც შეეხება პროცედურულ მხარეს, პედაგოგებმა ძალიან კარგად იმუშავეს, მშვიდობიან გარემოში, განსაკუთრებული ექსცესების გარეშე, ეს ყოველთვის ძალიან სასიხარულოა, თუმცა, შედეგები არ გვაქვს მაინცდამაინც სახარბიელო. ჩვენ არ ვამბობთ ხოლმე — მასწავლებლების გამოცდების შედეგები, ვამბობთ — შედეგები იმ ადამიანებისა, ვისაც უნდოდა სერტიფიკატის მოპოვება. არ ვიცით რამდენი იყო მათ შორის მასწავლებელი ან ისეთი, ვინც გადაწყვიტა სერტიფიკატის მოპოვება და უნდა მასწავლებლობის დაწყება და ა.შ. აქედან გამომდინარე, ვამბობთ, რომ ეს აპლიკანტთა შედეგებია. შარშანდელთან შედარებით შედეგი გაუარესებულია. თუ შარშან, სხვადასხვა საგანში, საშუალოდ, 25-20% იყო მათი რაოდენობა, ვინც გადალახა მინიმალური კომპეტენციის ზღვარი, წელს ეს რიცხვი 15-13%-ზეა ჩამოსული. სამწუხაროდ, უფრო და უფრო ნაკლები ადამიანი ახერხებს საგნობრივი გამოცდის წარმატებით ჩაბარებას. ამის ახსნა ძალიან ადვილად შეიძლება: უკვე მეხუთე წელია, რაც ამ გამოცდას ვთავაზობთ ადამიანებს და, პრინციპში, ძირითადი ნაკადი, რომელსაც უნდოდა მისი ჩაბარება, პირველ წლებშივე დარეგისტრირდა. მაშინ მინიმალური კომპეტენციის ზღვრის გადალახვის პროცენტი გვქონდა 30-25. შემდეგ უკვე, ცხადია, ეს რიცხვი იკლებს და იკლებს.
რაც შეეხება მომავალ გეგმებს, როგორც გითხარით, ჳ-ჳვ კლასების გამოცდა, თუკი კანონი არ შეიცვალა, აღარ ჩატარდება. ხოლო რაც შეეხება საგნობრივ გამოცდებს, ანუ იმ ადამიანებს, ვისაც უნდა რამდენიმე საგნის სწავლება ერთდროულად, როგორც კი ერთ შემთხვევაში მოიპოვებენ სერტიფიკატს, ერთ-ერთ საგანში პროფესიული უნარების გამოცდის საფუძველზე, მათ უკვე სახელფასო დანამატი ეძლევათ და, შესაბამისად, სერტიფიცირებულებად ითვლებიან. ერთსა და იმავე წელს რამდენიმე გამოცდის ჩაბარება, ჩვენი სისტემით, აქამდე არ შეიძლებოდა, ჯერჯერობით ამ ხედვას ვინარჩუნებთ. თუმცა არ ვიცით, შეიძლება იყოს მოთხოვნა, ვთქვათ, ან მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ცენტრისგან, ან განათლების სამინისტროსგან, რომ გადავიდეთ ისეთ მიმართულებაზე, სადაც ადამიანს შეეძლება, ერთსა და იმავე წელს, რამდენიმე საგანში დაადასტუროს კომპეტენცია. ამ მიმართულებით ჩვენი „წაყვანის“ მცდელობა ჯერ არ ყოფილა, თუმცა შეიძლება ასეც მოხდეს, ჯერ მხოლოდ სასწავლო წლის დასაწყისია, ჯერჯერობით ვინარჩუნებთ იმ სისტემას, რომელიც გვქონდა.
პროფესიული განვითარების სქემის მომზადებაში ჩვენც გარკვეული მონაწილეობა გვაქვს მიღებული. რამდენიმე შეხვედრა გვქონდა მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ცენტრის თანამშრომლებთან, ჩვენი კომენტარები გავაცანით მათ. მეორე საკითხია, რამდენად იქნა ისინი გათვალისწინებული. ჩვენი წილი რაც უნდა ყოფილიყო მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ახალ სქემაში, იყო კვლავ საგნობრივი გამოცდა, რომელიც სავალდებულოდ რჩებოდა ახალ სქემაშიც იმისათვის, რომ პრაქტიკოსი მასწავლებელი, რომელიც მეოთხე, ქვედა საფეხურზე არის, გადასულიყო წარჩინებული მასწავლებლის კატეგორიაში. ამისათვის მას აუცილებლად უნდა ჩაებარებინა საგნობრივი გამოცდა და, რა თქმა უნდა, დაეგროვებინა კრედიტები სხვა საშუალებებითაც, მათგან ერთ-ერთი ალტერნატივა იყო პროფესიული უნარების გამოცდა.
რაც შეეხება შეფასებისა და გამოცდების ცენტრის როლს ამ სქემაში, მნიშვნელოვანი კომპონენტი უნდა დამატებოდა მასწავლებლის შეფასებას — საგაკვეთილო პროცესზე დაკვირვება. ეს ძალიან მნიშვნელოვანი კომპონენტია. ჩვენ 2008 წლიდან ვამბობდით, რომ მხოლოდ გამოცდებზე დაყრდნობით შეუძლებელია შეფასება. თავიდანვე ისე იყო ჩაფიქრებული, რომ გამოცდა ყოფილიყო ერთ-ერთი კომპონენტი და არა ერთადერთი. სამწუხაროდ, სხვა კომპონენტები ვერ შემუშავდა, სხვა პარამეტრებით შეფასება არ ხდებოდა და დარჩა მხოლოდ გამოცდები. ეს იყო აუცილებელი, მაგრამ არასაკმარისი პირობა. საგნობრივი გამოცდა რჩება, როგორც სავალდებულო, მაგრამ იმისათვის, რომ შეფასება უფრო სრულფასოვანი იყოს და მეტი ინფორმაცია გვქონდეს პედაგოგთა კომპეტენციის შესახებ, კარგია საგაკვეთილო პროცესზე დაკირვება, ანუ მასწავლებლის ყოველდღიურ სამუშაო პროცესზე თვალის მიდევნება. თვითონ მოდელი როგორი იქნება — დაკვირვების პროცესი განხორციელდება ვიდეოჩანაწერის საშუალებით თუ უბრალოდ კლასში მისვლით, კონკრეტულად რა კრიტერიუმებით შევაფასებთ და ა.შ. — ამაზე ნაადრევია ლაპარაკი იმიტომ, რომ ჩვენ ეს საქმე ძალიან რთულად და საპასუხისმგებლოდ გვესახება, გაცილებით რთულად, ვიდრე ტესტების მომზადებაა. ამაში დიდი გამოცდილება გვაქვს, დაკვირვების გამოცდილება კი ნაკლებად. თუმცა, ჩვენთან ბევრი ფსიქოლოგი მუშაობს, რომლებსაც ნამდვილად აქვთ დაკვირვებისა და კვლევის მეთოდის გამოყენების სერიოზული გამოცდილება, მაგრამ ასეთი მასშტაბური პროექტის განხორციელება ჩვენთვის მაინც ძალიან საპასუხისმგებლოა. ამიტომ ბევრს ვმუშაობთ, ამ ეტაპზე შევისწავლით საერთაშორისო გამოცდილებას, მაგრამ არ გვიყვარს საერთაშორისო გამოცდილების პირდაპირ გადმოღება. აუცილებელია მოვარგოთ ჩვენს კონტექსტს ან ორიგინალური შევქმნათ, ჩვენი კონტექსტისთვის მისაღები. ცხადია, ამაში თვითონ მასწავლებლებსაც ჩავრთავთ, ჯერჯერობით შესწავლის პროცესში ვართ.
მინდა ვუთხრა ჩვენს მასწავლებლებს და დავამშვიდო, რომ ყველა ის კომპონენტი, რომელიც აუცილებელია მასწავლებლის მთლიანობისთვის, შენარჩუნებული იქნება. მაგალითად, დაკვირვება იქნება ისეთი, რომ ყველა ქულა, რომელსაც ადამიანი მოიპოვებს, იყოს დასაბუთებადი, რომ მას შეეძლოს გაასაჩივროს თავისი შეფასება და შეკითხვაზე — რატომ მივიღე ასეთი შეფასება, მიიღოს დასაბუთებული პასუხი. ამიტომ, სავარაუდოდ, გვექნება ჩანაწერი, ყველას გამჭვირვალედ რომ შეეძლოს თავისი შეფასების ნახვა და დასაბუთებულად მიღება. ისევე, როგორც ამას ვაკეთებთ ტესტირების დროს, პასუხების ფურცელს ვაქვეყნებთ თავისი შეფასებებიანად. დაახლოებით ასეთი რაღაცის გაკეთება მოგვიწევს დაკვირვების პროცესში. გვინდა, რომ ამ პროცესში მასწავლებლები მაქსიმალურად იყვნენ ჩართულები, თვითონ აკონტროლებდნენ და დარწმუნდნენ შეფასების სისწორეში. გარკვეული თვალსაზრისით, ეს ორმხრივი შეფასებაა — ჩვენც ვფასდებით იმის მიხედვით, როგორ ჩავატარებთ პროცესს, აუცილებლად გვჭირდება მათი მხრიდან კონტროლი. ამ თვალსაზრისით, ძირითადი პრინციპები, როგორც ყოველთვის, დაცული იქნება.
კონკრეტულად, პროცედურულად როგორ მოხდება ეს, რა კრიტერიუმებით წარიმართება დაკვირვება, როგორ უნდა მოემზადოს მასწავლებელი ამ პროცესისთვის, როგორ ჩაერთოს პროცესში — დეტალურ ინფორმაციას აუცილებლად გამოვაქვეყნებთ, როგორც კი საბოლოოდ გვექნება შემუშავებული მოდელი. მასწავლებლები ვრცელ ინფორმაციას მიიღებენ. ჯერჯერობით ჩვენ თვითონ უნდა მოვემზადოთ ძალიან კარგად, რომ ეს არ იყოს ზედაპირული და ნაჩქარევი. გვირჩევნია, ბევრი დრო დავხარჯოთ, სამაგიეროდ მოდელი იყოს ძალიან კარგი, მაქსიმალურად ზუსტად, სწორად აფასებდეს და ასევე სწორად მიიღოს კიდეც პროფესიულმა საზოგადოებამ — მასწავლებლებმა. ჩვენთვის მნიშვნელოვანია, როგორ დაინახავენ ისინი მოდელს და იქნება თუ არა მათთვის მისაღები. სწორედ ამიტომ, მისაღები რომ იყოს, აუცილებელია პედაგოგებთან საუბარი, მათი ჩართვა ყველა ეტაპზე — კრიტერიუმების შეფასების დროს, დაკვირვების ობიექტების შეფასების დროს... ამიტომ არ გვინდა, რომ ვიჩქაროთ.
ჯერჯერობით, ახალი სქემა იურიდიულად დამტკიცებული არ არის, თუ ასე გაგრძელდა, ისევ ძველი მოდელით მოგვიწევს მუშაობა, სანამ კონკრეტული ცვლილებები არ გვექნება. რაც შეეხება ტესტის ფორმატს, არ შევცვლით, ისევ იქნება ნაწილი საგნობრივი ცოდნის შესამოწმებელი, ნაწილი — მეთოდიკის, საგნის სწავლების მეთოდების. აუცილებლად გვექნება კითხვის და წერის სწავლების ნაწილი. ეს ყოველთვის იწვევს ერთგვარ რეზისტენტულობას, მათემატიკისა და ბუნების მასწავლებლებს ყოველთვის უჩნდებათ შეკითხვა — რატომ უნდა ვიცოდე მე ეს ყველაფერი. კიდევ ერთხელ მინდა ვუთხრა მათ, თუკი პირველ კლასში ვასწავლით მეორე საგანს, მათემატიკა იქნება ეს თუ ბუნება, ამასთანავე აუცილებლად უნდა ვიცოდეთ, როგორ ვასწავლოთ კითხვა და წერა მოსწავლეებს, რადგან ბევრი პრობლემა სწორედ კითხვასთან და წერასთანაა დაკავშირებული და აქედან მოდის შემდეგ უფროს კლასებში საგნობრივი პრობლემები. ამიტომ თავიდან მხოლოდ ქართულის მასწავლებელმა კი არ უნდა ასწავლოს წერა-კითხვა, არამედ მათემატიკისა და ბუნების მასწავლებლებმაც უნდა ითანამშრომლონ სერიოზულად იმისთვის, რომ მოსწავლემ კარგად აითვისოს ეს ორი მთავარი, საბაზისო უნარ-ჩვევა. შესაბამისად, ეს ნაწილი აუცილებლად იქნება ყველა ტესტში.
გვაქვს აკადემიური უნარების ნაწილიც, რადგან ეს ის უნარებია, რომლებსაც სწორედ დაწყებით საფეხურზე უქმნის ბაზას მასწავლებელი. ტექსტის შექმნა და წაკითხული ტექსტის გააზრება ის ორი მნიშვნელოვანი უნარია, რომელსაც სწორედ დაწყებითი კლასების მასწავლებელი აყალიბებს და, ისევ და ისევ, არა მხოლოდ ქართულის, არამედ მათემატიკისაც და ბუნებისაც. ამიტომ აკადემიური უნარების ნაწილიც დარჩება ტესტში. ასე რომ, ფორმატის თვალსაზრისით, ცვლილება არ გვექნება. ერთადერთი, გვქონდა ხოლმე საუბარი იმის შესახებ, განსაკუთრებით კომბინირებული ტესტის შემთხვევაში (საგნობრივ ტესტთან დაკავშირებით არ ყოფილა ასეთი შენიშვნა), რომ დრო იყო შედარებით მცირე. სავარაუდოდ, გადართვა ერთი თემიდან მეორეზე — ქართულიდან მათემატიკაზე, მათემატიკიდან ბუნებაზე, შემდეგ — კითხვისა და წერის სწავლებაზე, აკადემიურ უნარებზე — შესაძლოა, მართლაც მოითხოვდა მეტ დროს. მსგავსი შენიშვნა რამდენჯერმე მოვისმინეთ და ვფიქრობდით, თუ წელს ჳ-ჳვ კლასების გამოცდა დარჩებოდა, ორ დღედ დაგვეყო: პირველ დღეს — საგნობრივი ნაწილი; მეორე დღეს — კითხვისა და წერის სწავლებას პლუს უნარები. ეს იყო მხოლოდ იდეა, მოსაზრება, ჯერ ამაზე არ გვიმუშავია იმიტომ, რომ, როგორც ვიცით, ეს გამოცდა საერთოდ უნდა გაუქმდეს. თუკი გვექნება „ინსტრუქცია“, რომ ეს გამოცდა რჩება და კანონში შევა ცვლილება, მაშინ სერიოზულად ვიფიქრებთ ამ პრობლემაზე.
Îატომ გაისმის ხოლმე, რომ თვითონ სისტემაა ჩიხში? იმიტომ, რომ, წესით, პედაგოგი, რომელსაც 2015 წლამდე არ ექნებოდა ხელთ სერტიფიკატი, მასწავლებლობის უფლებას კარგავდა. ანუ თითოეული მასწავლებლის დანიშვნა ახლა უნდა მოხდეს ინდივიდუალური ბრძანებით, ეს არ ნიშნავს, რა თქმა უნდა, იმას, რომ ჩვენი სკოლები მასწავლებლების გარეშე დარჩებიან, ეს შეუძლებელია. უბრალოდ, ტექნიკურად, ადმინისტრაციული საქმე ძალიან გართულდება იმიტომ, რომ ინდივიდუალური ბრძანებით უნდა დაინიშნოს მასწავლებელთა თითქმის 75%, რადგან მხოლოდ 25%-მდეა სერტიფიცირებული. ამიტომ ამბობენ, რომ სისტემა შევიდა ჩიხში. ამ სისტემას მართლაც ბევრი მინუსი ჰქონდა და ამაზე ბევრი ადამიანი საუბრობდა, მათ შორის ჩვენი ცენტრის პოზიციაც ასეთი იყო, რომ მხოლოდ ერთი კომპონენტი არ იყო საკმარისი. მთავარი ის კი არ არის, როგორია შეფასება, ტესტის საფუძველზე თუ სხვა ფორმით, არამედ თვითონ ის ფაქტი, რომ მხოლოდ აფასებ და სხვა ხელშემწყობი კომპონენტი ფაქტობრივად არ არსებობს, არასწორია. მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ცენტრი, ტრენინგებით, ძალიან დიდ ძალისხმევას ხარჯავს, მაგრამ 5-დღიანი, ერთკვირიანი ან თუნდაც ორკვირიანი ტრენინგით მასწავლებლის კომპეტენციის გაზრდა საგანში სრულიად შეუძლებელია. ადამიანები მათემატიკას, ფიზიკას, ქართულს თუ სხვა საგანს ორ კვირაში ვერ სწავლობენ, ვერც — ორ თვეში. ამას სჭირდება კვალიფიკაციის ასამაღლებელი კურსების გრძელვადიანი, სხვაგვარი დაგეგმვა. ეს ძალიან მნიშვნელოვანი პრობლემაა და ამ თვალსაზრისით, მასწავლებლებს ხელშეწყობა არ ჰქონდათ.
Îაც შეეხება რესურსების შექმნას — ის, რომ იქმნება გამოცდებისთვის მოსამზადებელი კრებულები, ეროვნული სასწავლო გეგმის ინპლემენტაციის სახელმძღვანელოები, ძალიან კარგია, მაგრამ კვალიფიკაციის ასამაღლებელი მასალა — იქნება ეს ახალი კვლევებისა თუ მეთოდების გაცნობა, მეთოდური ლიტერატურა — არც თუ ისე ბევრი იქმნება. ვგულისხმობ საგნობრივი კვალიფიკაციის ამაღლებას. ეს ალბათ, ახლა, პირველი რიგის პრობლემაა. ავიღოთ იგივე მატერიალური მხარე, არ არის აუცილებელი ხელფასის ზრდა დამოკიდებული იყოს სერტიფიკატზე, ხომ შეიძლება ვიფიქროთ იმაზე, რომ მასწავლებლის ხელფასი რაციონალურთან ოდნავ მაინც იყოს მიახლოებული. არ არის აუცილებელი ადამიანს პირობები წაუყენო იმისთვის, რომ არსებობისთვის აუცილებელი ხელფასი ჰქონდეს. რადგან ეს ყველაფერი სისტემურად, მთლიანად, კომპლექსურად არ გაკეთდა ამ წლების განმავლობაში, ვფიქრობ, რომ პრობლემა ამაშია და სწორედ ამიტომ შევიდა სისტემა ჩიხში და არა იმიტომ, რომ შეფასების ერთი ფორმა იყო. მხოლოდ შეფასებით ვერაფერს იზამ, ეს მხოლოდ სურათის დანახვის შესაძლებლობას იძლევა, მაგრამ როგორ უნდა უშველო, როგორ აღმოფხვრა ხარვეზი და უკეთესობისკენ წაიყვანო, ამას მთელი რიგი აქტივობები სჭირდება, რაც, სამწუხაროდ, აქამდე არ განხორციელდა. იმედია, ახლა უფრო ინტენსიურად განხორციელდება.
|