2012-11-26 განათლებისა და მეცნიერების ახალი მინისტრი — რას ელიან დირექტორები ქვეყანაში განვითარებული პოლიტიკური პროცესები, ბუნებრივია, ყველა სფეროზე აისახება. საზოგადოება ახალი მთავრობის მოლოდინშია, რასაკვირველია, ჩვენ განათლების სფეროს შევეხებით. მინისტრის კანდიდატურა უკვე დასახელდა. მკითხველისთვის, ალბათ, საინტერესო იქნება, რა მოლოდინი აქვთ განათლების სფეროს მუშაკებს.
რა კრიტერიუმებს უნდა აკამაყოფილებდეს განათლებისა და მეცნიერების მინისტრი, როგორი ურთიერთობა უნდა იყოს განათლების სამინისტროსა და საჯარო და კერძო სკოლებს შორის — როგორი უნდა იყოს სკოლების დამოუკიდებლობის ხარისხი, რა ცვლილებებია სასურველი და რისი შენარჩუნება მიაჩნიათ გამართლებულად უკვე გატარებული რეფორმიდან — ამ კითხვებით მივმართეთ სკოლის დირექტორებს. გთავაზობთ მათ მოსაზრებებს:
***
პირველ რიგში, ვიტყოდი, რომ განათლების სისტემა არ არის მხოლოდ სკოლა, ამიტომ პირი, რომელიც შეიძლება მოიაზრებოდეს განათლებისა და მეცნიერების მინისტრის პოსტზე, თანაბრად უნდა ფლობდეს ორივე მმართველობის სისტემას — როგორც სასკოლო, ასევე უმაღლეს სამეცნიერო პროგრამებს, რაც არა ნაკლებ რთული და არა ნაკლებ მისახედია, ეს ძალიან მნიშვნელოვანია.
მიმაჩნია, რომ მინისტრი განათლების პროცესს სისტემურად უნდა ხედავდეს, ამიტომ უნდა იყოს კარგი მენეჯერი. ეს იმდენად დიდი სისტემაა, რომ სჭირდება სწორედ ამგვარი ხედვა, აღქმა და გაანალიზება. ბევრი რამ არის გასაკეთებელი საკანონმდებლო ბაზის შესაქმნელად, ამიტომ წინასწარ უნდა ჰქონდეს მოფიქრებული გარკვეული პროექტი, რომელიც დააკავშირებს ამ ორ სისტემას და თანაბრად განავითარებს. საგანმანათლებლო პროცესში არ უნდა იყოს წყვეტა. ზოგადსაგანმანათლებლო სისტემა ისე უნდა იყოს აგებული, რომ პირდაპირ ებმოდეს უმაღლეს საგანმანათლებლო სისტემას. ამ წუთში ეს პრობლემა დგას, ანუ ამ ორ სისტემას შორის პატარა წყვეტა შეინიშნება და გადასვლა კონკრეტული პრობლემების გარეშე, უმტკივნეულოდ არ ხდება. ეს საზოგადოების დაკვეთაცაა. ვისაც საშუალო საფეხურზე სკოლაში უმუშავია მასწავლებლად, მით უმეტეს დირექტორად, იცის, რომ ყოველთვის ძირითად პრობლემას ვაწყდებით სწორედ ამ დროს, როდესაც მოსწავლისა და მშობლის მიზნები შორსმიმავალია, სკოლის ინტერესები კი — აბსოლუტურად სხვა სტანდარტებს მორგებული. აი, ეს კონფლიქტი — საშუალო საფეხურზე მოსწავლეთა ჩართულობის მოუწესრიგებლობის, ალბათ, აქედან მოდის. ამიტომ ვერ აეწყო და ვერ მოხერხდა მოსწავლეთა სრული ჩართულობა საშუალო საფეხურზე. მიმაჩნია, რომ განათლებისა და მეცნიერების მინისტრი ორივე სეგმენტში როგორც ზოგადსაგანმანათლებლო, ასევე უმაღლესი, წარმატებით უნდა ფლობდეს ყველა იმ მექანიზმს, რაც ამ ორი სფეროს დასაახლოებლადაა საჭირო, ასევე უნდა იცნობდეს საკანონმდებლო ბაზას, საერთაშორისო გამოცდილებას და ამ გამოცდილების სწორი ინტეგრაციისთვის უნდა იყოს მზად. ჩვენ ვნახეთ უკვე რამდენიმე პროგრამა თუ პროექტი, პირდაპირ „ამოჭრილი“ რომელიღაც წარმატებული საერთაშორისო საგანმანათლებლო სფეროდან, როგორი კრახით დამთავრდა ქართული რეალობისთვის.
სასურველია, ამ ყველაფერთან ერთად, განათლების მინისტრს ჰქონდეს საგანმანათლებლო სფეროში მუშაობის გამოცდილება.
***
პირველ რიგში, უნდა დაიწყოს დეცენტრალიზაციის ხელშეწყობა, რაც დღეს ნამდვილად პრობლემას წარმოადგენს. ვერც ერთ შემთხვევაში ვერც ერთი მინისტრი ვერ მოიფიქრებს იმ საერთო კრიტერიუმს, რომელიც შეიძლება საქართველოს ყველა სკოლაზე იყოს მორგებული და ყველასთვის შედეგიანი აღმოჩნდეს. დეცენტრალიზაცია გულისხმობს სწორედ იმ მომენტს, რომ თითოეულმა სკოლამ თავისი პრობლემა, რომელიც მხოლოდ მისია და მხოლოდ სპეციფიკური გადაჭრის გზას ითხოვს, მშვიდად, შინაგანაწესით ან შიდა ნორმატიული აქტით, რა თქმა უნდა, საკანონმდებლო ბაზაზე დაყრდნობით, გადაწყვიტოს.
მნიშვნელოვანია, ასევე, ღიაობის პრინციპის აქტუალიზაცია, ანუ თანამშრომლობა სამინისტროსა და მის დაქვემდებარებაში მყოფ სტრუქტურებს შორის უნდა იყოს ძალიან ღია, უშუალო, განსაკუთრებით პრობლემების დაყენებისა და გადაწყვეტის პროცესში. დაქვემდებარებულ სტრუქტურებს უნდა ჰკითხონ აზრი ნებისმიერი გადაწყვეტილების მიღების დროს. ხშირად გვქონდა შემთხვევა, როცა თითქოს ძალიან წარმატებულმა ფორმულამ ვერ იმუშავა, მაგალითად, ვაუჩერული დაფინანსების მოქმედი მოდელი.
გარკვეული გადაწყვეტილების მიღების დროს ბევრი რამ მშობლებსაც უნდა ვკითხოთ. პირადი გამოცდილებიდან შემიძლია გითხრათ, როცა მშობლისგან მოდის ინიციატივა, ის გაცილებით მარტივად იწყებს ფუნქციონირებას, ვიდრე დირექტივად მიწოდებული. კარგი იქნება ჩატარდეს ღია გამოკითხვები, კვლევები, შეიძლება ამის საკანონმდებლო ბაზაში მოქცევა ისე, რომ მშობლისთვის მისაღები იქნება, როგორც მისი ინიციატივა და არა თავსმოხვეული ვალდებულება. მშობლების მიერ უარყოფილ ნებისმიერ ინიციატივაზე, წინასწარ რომ გამოგვეკითხა მათი აზრი, შეიძლება არც მოჰყოლოდა უარყოფითი რეაქცია.
ჩემი აზრით, მეტი თავისუფლება და დამოუკიდებლობა უფრო წაადგებოდა სკოლას. ბევრი პრობლემა თვითონ სკოლაში უფრო ადვილად მოსაგვარებელია, ვიდრე სამინისტროს მხრიდან, თუნდაც რომელიმე კანონის საფუძველზე.
***
სკოლების ვაუჩერული დაფინანსება უნდა დარჩეს, იმიტომ რომ გარკვეულ მოტივაციას ქმნის, მაგრამ უნდა შეიცვალოს გათვლის ფორმულა. მეტი მოტივაცია უნდა ჰქონდეს სკოლას მოსწავლის მისაღებად, რადგან ზუსტად ეცოდინება, რაც მეტ მოსწავლეს მოემსახურება, ამის საპირწონედ დიდ დაფინანსებას მიიღებს.
ამავდროულად, ნებისმიერი პროექტი, რეფორმის ფარგლებში მიმდინარე ნებისმიერი სიახლე კვლევის საფუძველზე უნდა განხორციელდეს. კონკრეტული კვლევის შედეგად შეიძლება სულ სხვა შედეგი მივიღოთ, ვიდრე მანამდე იყო.
საატესტატო გამოცდები ნამდვილად წარმატებული პროექტი იყო და უნდა გაგრძელდეს. სასურველია, საბაზო საფეხურზეც გადმოვიდეს. რადგან საბაზო საფეხურს სავალდებულოდ მივიჩნევთ, იქ აუცილებლად უნდა დაიდოს გარკვეული ბარიერი, რომელსაც მხოლოდ კონკრეტული მოსწავლეები გადალახავენ. შემდგომში, ეს ბევრ პრობლემას მოხსნის, თუნდაც საშუალო საფეხურის ჩართულობის პრობლემას, რადგან ამ საფეხურზე ისეთი მოსწავლეები მოხვდებიან, ვისაც გააზრებული ექნება სამომავალოდ სამეცნიერო მოღვაწეობის სფერო.
რაც შეიძლება მრავალფეროვანი უნდა იყოს პროფესიული საგანმანათლებლო პროგრამები, არ უნდა შემოიფარგლებოდეს მხოლოდ სახელობო სპეციალობებით. შეიძლება სათანადო საკანონმდებლო ბაზის ან რაიმე დოკუმენტის შექმნა, რომელიც დააბალანსებს საშუალო საფეხურის განათლებისა და უმაღლესი პროფესიული საგანმანათლებლო პროგრამების ერთიან სისტემაში მოქცევას. სახელობო პროგრამები ბევრისთვის უინტერესო და მიუღებელია, უმაღლესი პროფესიული საგანმანათლებლო პროგრამით უფრო მეტი მოსწავლეა დაინტერესებული. დარწმუნებული ვარ, ამ შემთხვევაში, ბევრი მოსწავლე აღარ გააგრძელებს სწავლას საბაზო საფეხურის შემდეგ სკოლაში და აირჩევს პროფესიულ განათლებას.
თუ მანდატურის სამსახური სკოლას დაექვემდებარება, მისი უფრო ნაყოფიერად გამოყენება შეიძლება და პრაქტიკული შედეგიც უფრო მასშტაბური იქნება.
კარგი იქნება, ყველა ცვლილება, რომელიც განათლების სისტემაში დაიგეგმება, ეტაპობრივად განხორციელდეს, არსებულთან პარალელურ რეჟიმში და არა მყისიერად, რაც მთავარია, ამ სფეროში დასაქმებული ადამიანებისთვის უმტკივნეულოდ.
სასურველი ფაქტის წინაშე დავდექით. საზოგადოებას ეკითხებიან და მსჯელობენ კიდეც განათლების მინისტრის შეფასების კრიტერიუმზე, თუ როგორი უნდა იყოს პიროვნება, რომელზეც ბევრწილადაა დამოკიდებული ქვეყნის მომავალი. ინტერესი გასაგებია. უკანასკნელი წლების განმავლობაში მშობლები, მოსწავლეები, არა მარტო ისინი, ინტერესით ადევნებდნენ თვალს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროში განვითარებულ მოვლენებს. ყოველი მინისტრის შეცვლა აუცილებლად განაპირობებდა რაღაც რადიკალურ, არც თუ ისე გააზრებულ, ყოველგვარი სერიოზული კვლევის გარეშე, ნაბიჯების გადადგმას. პრესტიჟულად ითვლებოდა არა წინამორბედების მიერ დაწყებული საქმის განმტკიცება-გაფართოება და სიღრმისეული წვდომა, არამედ რაღაც ახალის, გასაპიარებელი პროექტების რეალიზება. განათლების სფეროში ჩართული უზარმაზარი მასა ხდებოდა მანიპულირების საგანი. ქმედების მიზანი მარტივი იყო... განათლების სისტემის რაღაც ასპექტი მივიდა კრიტიკულ ზღვრამდე, რომლის დაძლევაც შესაძლებელია და მზაობა უკვე გამოხატულია, თუნდაც დასმული კითხვით: „როგორი მინისტრი ნებავს საზოგადოებას?“
ვგონებ უმჯობესია საკითხი დავსვათ ასე — „როგორი არ უნდა იყოს განათლებისა და მეცნიერების მინისტრი“, რადგანაც პიროვნება როდესაც ცვლილების მოლოდინშია, მას ამ ცვლილებას და ცვლილებისათვის ქმედებას აიძულებს გარეგანი ფაქტორი, ის თუ რისი ხილვა აღარ სურს.
უპირველეს ყოვლისა, სასურველია მინისტრი არ იყოს ძალოვანი ან მასთან ასოცირებული სტრუქტურებიდან მოსული პიროვნება. როგორც წესი, ის მარტო არ მოდის, მოყვება გუნდი წინა გარემოცვიდან და ჰაერი იჟღინთება „დენთის სუნით“, ხოლო ეს გარემო მიუღებელია საგანმანათლებლო სფეროსათვის.
არ მინდა, მინისტრი ან მისი გუნდი სკოლის, უმაღლესი სასწავლებლის სამუშაო გამოცდილების გარეშე ფორმირდებოდეს, რომ ბრძანების ან რომელიმე ნორმატიული აქტის გამოცემისას, უპირველესად, ამოდიოდეს მოსწავლიდან, მასწავლებლიდან, სკოლის საჭიროებებიდან და არა პოლიტიკური ისტებლიშმენტის განწყობილებიდან.
არ მინდა, მინისტრთან აზრის გამოთქმას, დიალოგს, საუბარს თავს არიდებდნენ, მასთან საუბრის თემატიკას ადგენდეს და კონტროლს ახორციელებდეს მისი გარემოცვა.
მიუღებელია, რომ სამინისტროში ან სამინისტროდან სკოლაში მოვლინებული პიროვნება (მეორე მხარისათვის მინისტრის სახე) უხეშად, შეურაცხმყოფელად ესაუბრებოდეს ადამიანებს.
სკოლები განათლების სისტემის მთლიანი ნაწილის განუყოფელი და საკმაოდ მნიშვნელოვანი ნაწილია, სადაც აკუმულირება და განხორციელება ხდება ყოველივე იმ თეორიული თუ პრაქტიკული გამოცდილებისა, რომელიც მოსწავლეზეა ორიენტირებული. ქვეყნის განათლების სამინისტროს პოლიტიკა საბოლოო სახით იქ იხარშება, ხოლო იმ ცეცხლს სკოლაში რომ ანთია, გარედანაც სულის ბერვა (თანამშრომლობა) უნდა. უმეტესი პროექტი სკოლაში განხილვის, პილოტირებისა და შემდგომში საბოლოო სახის მიცემამდე კვლევის ჩატარების გარეშე, არ უნდა ხდებოდეს. აუცილებლად მიმაჩნია, მეგაპროექტის დანერგვის წინაპერიოდი სკოლებთან თანამშრომლობით მიმდინარეობდეს.
უნდა დაინგრეს დემოკრატიული ქვეყნისათვის მიუღებელი, სკოლის გარე სამყაროსგან იზოლირების ყველა ბარიერი. სკოლა კვლავ უნდა გახდეს საზოგადოებისათვის ღია და სრულფასოვანი ინსტიტუცია. სასწავლო პროცესის სრულყოფა შეუძლებელია დიალოგისა და ჩართულობის გარეშე.
ქვეყნის დემოკრატიული განვითარება მოითხოვს ისევ დეცენტრალიზაციას, რომელიც სკოლებმა ბოლო პერიოდში საკანონმდებლო თუ ზემდგომთა სუბიექტურ მოსაზრებათა ძალისხმევით დაკარგეს.
უნდა განხორციელდეს მანდატურის სამსახურის საფუძვლიანი რეფორმირება, რაც გულისხმობს ამჟამად სკოლის შიგნით, ფაქტობრივად, ცალკე ადმინისტრაციულ ერთეულად ჩამოყალიბებული სტრუქტურის ფუნქციის შეცვლას.
მიმაჩნია, რომ ეროვნული სასწავლო გეგმის მიხედვით, მეორე სავალდებულო, უცხოური ენის სწავლება მეშვიდე კლასის ნაცვლად უნდა დაიწყოს მეხუთე კლასიდან.
მასწავლებელთა შეფასების კრიტერიუმში გამოკვეთილ ადგილს დავუთმობდი საგაკვეთილო პროცესის შედეგად მიღწეულ შედეგს.
მედლის გაცემასთან დაკავშირებულ სუბიექტური ფაქტორების თავიდან ასაცილებლად, შეფასების ერთიანი სისტემის დაქვემდებარებისა და მეტი ობიექტურობის მიზნით, სასურველია მედლის გაცემა მოხდეს CAT-ის გამოცდების შედეგების საფუძველზე.
გატარებული რეფორმებიდან ძირითადი სახით შევინარჩუნებდი მის ყველაზე დიდ მონაპოვარს, ეროვნულ სასწავლო გეგმას, ასევე დავხვეწდი მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების მექანიზმსა და მოსწავლეთა საატესტატო გამოცდებს.
***
განათლების სისტემა ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანია, მას ყველა ოჯახთან აქვს შეხება, რადგან ყველა ოჯახში არის ბავშვი. ოჯახისათვის მთავარი საზრუნავი შვილის აღზრდა და მისთვის სათანადო განათლების მიცემა, განათლებული, პატიოსანი, წესიერი პიროვნების ჩამოყალიბებაა, რომელიც კანონის უზენაესობას აღიარებს და დაიცავს. ეს ყველა ოჯახისთვის ფასეულია და ჩვენი ქვეყნის ნათელი მომავალია. კიდევ უამრავი მაგალითის მოყვანა შეიძლება განათლების სისტემის მნიშვნელობის შესახებ, მაგრამ ვფიქრობ, ზემოთ თქმულიც საკმარისია და ჭეშმარიტებას ბევრი მტკიცება არ სჭირდება.
ვისურვებდი, რომ განათლების მინისტრი შეირჩეს შემდეგი კრიტერიუმებით: იგი უნდა იყოს საშუალო ასაკის, განათლებული, პატიოსანი, საქმის პატრიოტი, პროგრესული, გულისხმიერი, აუჩქარებელი, ჰქონდეს კარგი კომუნიკაციის უნარი, ჰქონდეს სკოლასთან (სასურველია უმაღლეს სკოლასთანაც) ურთიერთობის გამოცდილება.
***
განათლების სამინისტრო არის ქვეყანაში განათლების პოლიტიკის გამტარებელი, განათლების პოლიტიკის ერთ-ერთი განმახორციელებელი არის კერძო სკოლა. კერძო სკოლის განსაკუთრებულობა სწორედ იმაშია, რომ მას ჰყავს ორი დამფინანსებელი, სახელმწიფო და მოსწავლის მშობელი. ქვეყანა გამოყოფს გარკვეულ თანხებს სკოლებისთვის ქვეყნის ბიუჯეტის შესაძლებლობიდან გამომდინარე, მშობელი კი გამოყოფს ოჯახის ბიუჯეტიდან თანხებს, რათა მისცეს შვილს ხარისხიანი თანამედროვე განათლება; ამიტომ კერძო სკოლა ვალდებულია, შეასრულოს სახელმწიფო ეროვნული სასწავლო გეგმა და, ამასთან, დამოუკიდებლად შექმნას თავისი განსხვავებული, მსოფლიოს განვითარებული ქვეყნების გამოცდილებიდან გამომდინარე, საგანმანათლებლო პროგრამა.
ამიტომაც განათლების სამინისტრომ, კერძო სკოლის საქმიანობაში ჩაურევლად, ხელი უნდა შეუწყოს განათლების სისტემაში ახალი ტექნოლოგიების შემოტანას და კერძო სკოლებში დანერგვას, რადგან ეს საჯარო და კერძო სექტორებს შორის კონკურენციასაც შეუწყობს ხელს და იმ ოჯახების შეკვეთასაც დააკმაყოფილებს, რომელთაც სურთ საკუთარი ფინანსებით მისცენ შვილებს თანამედროვე სრულყოფილი განათლება.
კერძო სკოლები თუ არ განვითარდება, ბევრმა ოჯახმა შესაძლოა გადაწყვიტოს საკუთარი შვილების სხვა ქვეყნებში გაგზავნა თანამედროვე განათლების მისაღებად. ეს რომ ძალიან ცუდი მოვლენაა, ვფიქრობ, ამას დასაბუთება არ სჭირდება, მაგრამ ერთს მაინც აღვნიშნავ, რომ ქართველმა ქართულ ენაზე უნდა ისწავლოს და ქართულ ენაზე იაზროვნოს, სხვაგვარად დაიკარგება ქართული ფენომენი, რაც ჩვენთვისაც ცუდია და მსოფლიოსთვისაც, რადგან ხალხთა განვითარების წყარო სწორედ მრავალფეროვნებაშია.
ჩემი აზრით, სახელმწიფომ უნდა შექმნას ყველა დარგის — ბიზნესის განვითარების ხელშეწყობის პირობები. განათლების სამინისტრომ განათლების პოლიტიკაში აუცილებლად უნდა გამოყოს მიმართულება კერძო სკოლების განვითარების ხელშეწყობისთვის.
***
ჩემი აზრით, ქვეყანაში არ არის ბოლომდე მოწესრიგებული განათლების სისტემაში მიღებული ცოდნის კონტროლის სისტემა.
აუცილებელია, ეროვნული გამოცდების სისტემაში დაინერგოს გამოცდები: პირველად დაწყებითი საფეხურის (VI კლასის) დამთავრების შემდეგ, შემდგომ ეტაპზე საბაზო საფეხურის (IX კლასის) დამთავრების შემდეგ და ბოლოს საშუალო საფეხურის (XII კლასის) დასრულების შემდეგ.
გამოცდებზე როდესაც ვსაუბრობთ, ყველას მიაჩნია, რომ გამოცდებმა უნდა გამოავლინოს, ვინ ვერ სწავლობს ამა თუ იმ საგანს და განხორციელდეს მოსწავლეების მიმართ რეპრესიული ღონისძიებები, კლასში დატოვება განმეორებითი სწავლისთვის, ან სკოლიდან გარიცხვა და სხვა.
მე ასე არ ვფიქრობ. გამოცდები იმისთვის არის საჭირო, რომ სკოლამ იცოდეს, რა ვერ ასწავლა და რა კორექტივებია შესატანი სწავლების სისტემაში, რა უნდა შეიცვალოს სასწავლო გეგმებში, სახელმძღვანელოებში და ა.შ. ასევე მშობელი ნეიტრალური, ობიექტური, სარწმუნო გამოცდების შედეგებით ორიენტირებული გახდეს, როგორ შეუწყოს ხელი თავის შვილს, რათა მიიღოს სასურველი შედეგი ბავშვის შესაძლებლობების გათვალისწინებით. ბავშვი, რომელიც რომელიმე საგანს ვერ სწავლობს, არ უნდა დავთრგუნოთ. მას აქვს უფლება იყოს ბედნიერი, ხელი უნდა შევუწყოთ მის ინტეგრაციას და დავეხმაროთ, მაქსიმალურად განავითაროს საკუთარი შესაძლებლობები და ამ მიმართულებით მიიღოს სათანადო განათლება.
რაც შეეხება დღევანდელ ეროვნულ გამოცდებს, ვფიქრობ, პრაქტიკამ აჩვენა, რომ ის კარგია და უნდა გაგრძელდეს, მხოლოდ საჭიროა X-XII კლასებში მოსწავლეებს მოეთხოვებოდეს იმ საგნების სწავლა, რომლებიც ეროვნულ გამოცდებზე უნდა ჩააბარონ. ეს რომ უფრო გასაგები იყოს, განვმარტავ — ზოგადსაგანმანათლებლო სავალდებულო საგნების სწავლება, ძირითადად, უნდა დამთავრდეს საბაზო საფეხურზე, ხოლო X-XII კლასებში საჭიროა მოსწავლემ აირჩიოს მისთვის სასურველი მიმართულება (დარგი) და იმის მიხედვით ისწავლოს 4-5-6 საგანი (მრავალი ქვეყნის გამოცდილებიდან გამომდინარე) და სწორედ ამ არჩეულ საგნებში ჩატარდეს ეროვნული გამოცდები. რა ფორმით და სად ჩატარდება, ეს ეროვნული გამოცდების ცენტრმა უნდა გადაწყვიტოს.
აქვე მნიშვნელოვნად მიმაჩნია აღვნიშნო, გამოცდებმა რომ შეასრულოს ფუნქცია — იქცეს სასწავლო პროცესის შემადგენელ ნაწილად, ამისათვის საჭიროა შეიქმნას საგამოცდო საკონტროლო საკითხთა ბანკი (კონკრეტული), რათა მოსწავლე ამ საკითხების მიხედვით მოემზადოს გამოცდებისთვის. ჩემთვის გაუგებარია, რატომ ვუმალავთ მოსწავლეებს საგამოცდო საკითხებს, რატომ ვბეჭდავთ სადღაც და ჩუმად. მოსწავლემ არ უნდა იცოდეს, რომელი საკითხი შეხვდება კონკრეტულად გამოცდაზე, მაგრამ რა შეკითხვებია მოსალოდნელი, უნდა იცოდეს. ამ საკითხთან დაკავშირებით ჩემი ოპონენტები მეუბნებიან: რა საჭიროა, საკითხები ხომ არის თემების ჩამონათვალი (პროგრამა). ეს იმ ადამიანების მოსაზრებაა, რომლებსაც აღარ ახსოვთ, თვითონ რომ იყვნენ მოსწავლეები. მეტ განმარტებას აღარ ვიტყვი, რადგან საგამოცდო საკითხთა ბანკი ბევრ ქვეყანაში არსებობს. თუ არ შეგაწყინეთ, ერთიც მინდა დავამატო: ძალიან ბევრს საუბრობენ, რომ მოსწავლეს უნდა ჰქონდეს აზროვნების უნარი, ასეთი უნარის დასადგენად არსებობს ე.წ. უნარების გამოცდა და ეს, ვფიქრობ, საკმარისია.
***
კითხვაზე — რა უნდა შენარჩუნდეს უკვე გატარებული რეფორმებიდან? — ჩემი პასუხი მარტივი იქნება, ყველაფერი. ოღონდ საჭიროდ მიმაჩნია რეფორმისეული ყველა აქტივობის შემდგომი დახვეწა და სრულყოფა.
მაგალითად: სკოლების ავტორიზაცია, პედაგოგთა სერტიფიცირება და ა.შ.
***
განათლებისა და მეცნიერების მინისტრი კარგად უნდა იცნობდეს სისტემაში არსებულ პრობლემებს, სისტემა არ უნდა ჰქონდეს დახურული. კონკრეტული გადაწყვეტილების მიღებამდე საჯაროდ უნდა გამოჰქონდეს ყველა საკითხი განსახილველად. განათლების მინისტრს უნდა შეეძლოს კრიტიკის თავისუფლად მიღება და მისი გააზრება. უნდა იყოს ინტეგრირებული დასავლურ საგანმანათლებლო და სამეცნიერო წრეებთან, თუმცა, ჩვენს ქვეყანაზე მორგებული, ჩვენი რეალობის ანალიზზე დაყრდნობით, ჩვენი საზოგადოებრივი კონფიგურაციისა და ქვეყანაში არსებული რესურსების გათვალისწინებით. მინისტრი უნდა ხვდებოდეს, რომ სწორედ სკოლა არის საფუძველი იმისა, თუ როგორი მეცნიერები გვეყოლება მომავალში... ერთი წელი მაინც უნდა ჰქონდეს ნამუშევარი სკოლაში ან უმაღლეს სასწავლო დაწესებულებაში ლექტორ/მასწავლებლად.
***
სამინისტროსა და საჯარო სკოლებს შორის უნდა მოისპოს არსებული ბიუროკრატიული მექანიზმი. არჩეულ დირექტორს უნდა მიეცეს საშუალება რეალურად დამოუკიდებლად მართოს სკოლა კანონის სრული დაცვით. ამჟამად სკოლის დირექტორს უფლება არა აქვს სამინისტროსთან შეუთანხმებლად თუნდაც იჯარით გასცეს სკოლის ბუფეტი ან რაიმე სპორტული სექციისათვის სპორტდარბაზი... სამინისტრომ უნდა შეიმუშაოს ერთიანი საკანონმდებლო ბაზა, რომელიც დაარეგულირებს სკოლებში არსებულ ყველა პრობლემას. სამინისტრო არ უნდა იყოს მხოლოდ მაკონტროლებელი სტრუქტურა, რომელმაც ორი წლის წინ კიდევ ერთი ახალი სტრუქტურა შექმნა საკონტროლოდ მანდატურის სახით. სკოლებში მანდატურის შესვლით საერთოდ დაკნინდა სკოლის დირექტორის ფუნქცია, ხოლო მასწავლებლებს შეელახათ პატივი, ღირსება და საქმიანი რეპუტაცია.
***
t მანდატურები უნდა გავიდნენ სკოლიდან და, მათ ნაცვლად, კლასის დამრიგებლებს გაეზარდოთ ხელფასები, რათა უფრო მეტი დრო დაუთმონ სადამრიგებლო კლასს სააღმზრდელო მუშაობისათვის;
t სკოლის დამწყებ პედაგოგს უნდა მიეცეს ხელფასი არანაკლებ 700 ლარისა, სახელმწიფო დაზღვევა და სატრანსპორტო მგზავრობის ხარჯები;
t უნდა შემუშავდეს სკოლებისათვის ინდივიდუალური ვაუჩერული დაფინანსება;
t სამინისტროს მიერ უნდა შემუშავდეს და დამტკიცდეს ერთიანი სტანდარტი სკოლის ადმინისტრაცია/ტექპერსონალთა საშტატო განრიგის, სკოლის შენობა-ნაგებობისა და სკოლის მოსწავლეთა კონტინგენტის გათვალისწინებით;
t თუ აუცილებელია, რომ აჭარაში იარსებოს განათლების სამინისტრომ, საჭიროა მას მიეცეს დელეგირება სხვადასხვა საკითხების დედაქალაქში ჩაუსვლელად გადაწყვეტისა;
t სკოლების კონტროლისა და მოტივაციისათვის აუცილებელია, სამინისტრომ სკოლები შერჩევითობის პრინციპით შეარჩიოს და ჩაუტაროს ტესტირება აკადემიური დონის დასადგენად (სკოლაში დაბალი აკადემიური დონის გამოვლენის შემთხვევაში, სამინისტრომ მიიღოს გადაწყვეტილება სკოლის ადმინისტრაციის დათხოვნის შესახებ).
t შეიქმნას სკოლებისათვის სპეციალიზირებული საგანმანათლებლო რესურსების საბითუმო მაღაზია, სადაც შესაძლებელი იქნება სკოლებისათვის ყველა სახის თვალსაჩინოებისა და მასალების შეძენა;
t დაიხვეწოს ეროვნული სასწავლო გეგმა და მის შემუშავებაში გათვალისწინებულ იქნეს მოქმედი სკოლის დირექტორებისა და მასწავლებლების აზრი.
***
უკვე გატარებული რეფორმებიდან უნდა შენარჩუნდეს:
ეროვნული და სასკოლო საატესტატო გამოცდები;
მასწავლებელთა გადამზადება.
***
ბოლო დროს ბევრს საუბრობენ მინისტრის შერჩევის კრიტერიუმებსა და მის ამოცანებზე, რაც ერთმანეთთან მჭიდრო კავშირშია. პირველ რიგში, მინისტრზე პასუხისმგებლობა მმართველმა ძალამ უნდა აიღოს. ამ ადამიანს აუცილებლად უნდა ჰქონდეს უფლებამოსილება და კომპეტენცია, ასევე, ნება იმისა, რომ განახორციელოს კოალიციის მიერ წარმოდგენილი საარჩევნო პროგრამა. ერთია, რა წერია პროგრამაში, მეორე, თუ როგორ განხორციელდება ის. პროგრამაში საკმაოდ ამბიციური ამოცანები და მიზნებია წარმოდგენილი და თან საინტერესოც. მაგრამ, ბუნებრივია, იბადება მთავარი კითხვა — როგორ უნდა განხორციელდეს. იმ პერსონისაგან, ვინც მინისტრად დაინიშნება, საზოგადოებას უნდა ჰქონდეს მოლოდინი, რომ ის კოალიციის მიერ წარმოდგენილი საგანმანათლებლო პროგრამის შემსრულებელია. მეორე მხრივ, ამ ადამიანს, ჩემი აზრით, უნდა ჰქონდეს სისტემური ხედვა. ყოფილა შემთხვევები, როცა ხან ერთ სფეროს მიადგებიან, ხან მეორეს ან მესამეს. შეიძლება ამ სფეროს მასშტაბით გადაწყვეტილებები ნორმალურიც იყოს, ზოგჯერ კარგიც, მაგრამ თუ სისტემური ხედვა არ არის, ანუ თუ არ ვიცით ამა თუ იმ სფეროში მიღებული გადაწყვეტილება როგორ გამომჟღავნდება სხვა სფეროებთან მიმართებაში, ძალიან ძნელია შეფასებების გაკეთება. მესამე, რასაც მე პირადად ველი მინისტრისაგან, სხვათა შორის ნებისმიერი მინისტრისაგან, ეს არის ოპერატიულად ხარისხიანი გადაწყვეტილებების მიღების უნარი. მაგალითად, ახლა ყველას აინტერესებს, როგორი იქნება საგამოცდო სისტემა. ეს ძალიან რთული საკითხია, იმიტომ რომ, ერთი მხრივ, მიღებული იყო გადაწყვეტილება 8+1-ზე, თვეების განმავლობაში მუშაობდნენ ჯგუფები და საზოგადოებისგან იყო მოლოდინი, რომ ეს ყველაფერი გაცხადდებოდა, საზოგადოება გაიგებდა, თამაშის რა წესები იქნებოდა. ახლა კეთდება განცხადებები, რომ ეს შეიცვლება. თავისი პლუსი და მინუსი ყველაფერს აქვს, მაგრამ საზოგადოება უფლებამოსილია, იცოდეს რა გადაწვეტილებებია მიღებული და ეს უნდა იცოდეს რაც შეიძლება დროულად. თუ ჩვენ ვბრუნდებით ისევ ძველ სისტემაში, ამას გარკვეული დრო დასჭირდება, რომ გაირკვეს, რას შესთავაზებს ძველი სისტემა ახალ ვითარებაში აბიტურიენტებს. იმედი მაქვს, ეს რაც შეიძლება სწრაფად განისაზღვრება და გაკეთდება, რომ აბიტურიენტებმა დროზე მიიღონ ინფორმაცია, თუ როგორ მოემზადონ გამოცდებისთვის.
ძალიან მნიშვნელოვანია ასევე საზოგადოებასთან კომუნიკაციის უნარი, მით უმეტეს, როდესაც სისტემაში რეფორმები ტარდება და საზოგადოების ინტერესი მაღალია. იმ ქვეყნებში, რომლებიც მეტ-ნაკლები წარმატებით ახორციელებენ რეფორმებს, ამის თვალსაჩინო გამოცდილება არსებობს — განათლების მინისტრი ლამის ყოველკვირა ესაუბრება მაყურებელს — ან გაზეთის ფურცლებიდან მიმართავს მოსახლეობას, ან რადიოთი. მოკლედ, კომუნიკაციის ყველანაირ საშუალებას იყენებს, რათა კარგად გააგებინოს საზოგადოებას რა მიზნებია, რა ვადებში და რა ძალებით აპირებს ამ მიზნების მიღწევას ან ამოცანების გადაჭრას. ეს არის ძალიან არსებითი. ამავე კონტექსტში ძალიან მნიშვნელოვანია ისიც, რომ მინისტრს ჰქონდეს გადაწყვეტილებათა საჯარო დასაბუთების უნარი. ის არა მხოლოდ უნდა წარმოადგენდეს გადაწყვეტილებებს, არამედ უნდა დაასაბუთოს კიდეც, რატომ არის ჩვენი ქვეყნისთვის სასიცოცხლოდ მნიშვნელოვანი, რომ მაინცდამაინც ეს გადაწყვეტილებები განხორციელდეს.
შემდეგი საკითხი უკავშირდება კადრების შერჩევისა და შეფასების უნარს. შერჩევასაც ძალიან მნიშვნელოვანი გამოცდილება და უნარები სჭირდება და შეფასებასაც. ხშირად ადამიანები ლმობიერად ეკიდებიან ხოლმე იმათ გადაცდომებს, ვისაც თავადვე ნიშნავენ — ირიბად გამოდის, რომ შემეშალაო. ხელმძღვანელს, მით უმეტეს პოლიტიკურ ხელმძღვანელს, ამის უნარიც უნდა ჰქონდეს და შესაბამისი გადაწყვეტილების დროულად მიღების უნარიც.
ამ პროგრამის განხორციელებისთვის საჭიროა შესაბამისი ინსტიტუციების ერთმანეთთან ურთიერთობის ხარისხის და ფორმატის გააზრება, ანუ ვგულისხმობ, რომ ამას ყველაფერს მართვის ახალი სტრუქტურის შექმნა დასჭირდება.
კონკრეტულად უნდა განისაზღვროს ამოცანები და სისტემაში დასაქმებულ ადამიანებს უნდა გვითხრან, როგორ განხორციელდება ეს ყველაფერი. მაგალითად, რა პერსპექტივა აქვს ინფრასტრუქტურის შემდგომ განვითარებას. წინა ხელისუფლების დროს დაიწყო ეს პროცესი, კარგი იქნებოდა, რომ უფრო სწრაფი და მასშტაბური ყოფილიყო. ბუნებრივია, უნდა გაგრძელდეს, რადგან საქართველოში ყველა სკოლა, სკოლამდელი თუ უმაღლესი სასწავლო დაწესებულება არ არის სათანადო კონდიციამდე მიყვანილი. მე ცუდი არაფერი მეთქმის, იმიტომ რომ ჩვენს სკოლაში რემონტი ჩატარდა და მეტ-ნაკლებად მისაღები სახე აქვს სკოლას. მოკლედ, უნდა გაცხადდეს ინფრასტრუქტურული განვითარების თვალსაზრისით, რა კეთდება უახლოეს ერთ-ორ წელიწადში ან უფრო ხანგრძლივი პერსპექტივით.
მეორე თემა, ეს არის განათლების ხარისხის ამაღლების საკითხი — საინტერესოა, რა ნაბიჯები გადაიდგმება ამ მიმართულებით. კარგია, რომ ხარისხის უზრუნველყოფის დეპარტამენტის მეტ თავისუფლებაზე და პრაქტიკულად თავისუფლებაზეა საუბარი, ისევე როგორც შეფასებისა და ეროვნული გამოცდების ცენტრის მეტ თავისუფლებაზე, ლამის გამოცალკევებაზე და დამოუკიდებლობის მაღალ ხარისხზე. ეს ძალიან კარგია, მაგრამ კიდევ უფრო მნიშვნელოვანია, მართვის სისტემაში როგორ იმუშავებენ სამინისტრო და დამოუკიდებელი ცენტრები, ერთმანეთთან კოორდინაციის რა ხარისხი ექნებათ, ეს იქნება დამოკიდებული მხოლოდ მინისტრისა და ამ დამოუკიდებელი ცენტრების ხელმძღვანელების პირად ნებაზე, თუ კანონით მოხდება მისი განსაზღვრა. ეს ყველაფერი გასაცხადებელია საჯაროდ.
რა ხდება კადრების პროფესიული განვითარების თვალსაზრისით. აქ წერია, რომ პედაგოგებსა და აკადემიურ პერსონალს არა აქვს სათანადო კვალიფიკაცია, დაბალი ხარისხისაა და მაღალი ფასი ადევს სახელმძღვანელოებს; ამაზე წლების განმავლობაში ვლაპარაკობდით, თუმცა არ გავააბსოლუტებდი ასე, ვერ ვიტყვი იმას, რომ პედაგოგიურ პერსონალს სათანადო კვალიფიკაცია არ აქვს — ზოგს აქვს და ზოგს არა. ასეთი გათანაბრება, რომ საქართველოში პედაგოგს სათანადო კვალიფიკაცია არ აქვს, ჩემი აზრით, არასწორია. არ შეიძლება ვთქვათ, რომ საქართველოში არც ერთ მასწავლებელს არ აქვს სათანადო კვალიფიკაცია, რომ მასზე დაკისრებული ფუნქცია შეასრულოს. თუმცა, სამწუხაროდ, ისიც უნდა ითქვას, რომ ბევრს მართლა არ აქვს. მაგალითად, მასწავლებელთა სერტიფიცირების პროცესმა დაგვარწმუნა, რომ პროცენტულად არ არის ძალიან მაღალი წარმატებული პედაგოგების რიცხვი, ვინც დაძლია წაყენებული მოთხოვნები, თან არც თუ მაღალი მოთხოვნები. ეს უსათუოდ გამოსასწორებელია. აქვე გეტყვით, რომ მინისტრს უნდა ჰქონდეს პოლიტიკური ნებაც და პიროვნული ამბიციაც იმისა, რომ მოვლენებს და ფაქტებს თავისი სახელი დაარქვას. ძალიან ხშირად ქართველებს გვახასიათებს ასეთი რამ, ოღონდ ადამიანს არ ვაწყენინოთ და შეიძლება ვაწყენინოთ საქმეს. აქედან გამომდინარე, კარგი კაცის სახელის მოსაპოვებლად ბევრი ცუდად იქცევა ხოლმე, ანუ საქმეს უარყოფს და ბავშვების ხარჯზე შეიძლება ლმობიერი იყოს ვიღაცის მიმართ და ა.შ. არ არის აუცილებელი, რომ პედაგოგი, ვინც ჯერჯერობით ვერ აკმაყოფილებს სათანადო მოთხოვნებს, პირდაპირ გავუშვათ სკოლიდან, მას უნდა მივცეთ გონივრული ვადა იმისთვის, რომ ეს ყველაფერი გააუმჯობესოს.
შემდეგი, რაც მინდა გითხრათ, არის მასწავლებელთა სერტიფიცირება. ნამდვილად არ იყო ურიგო ნაბიჯი, რადგან აუცილებელია მასწავლებელთა სერტიფიცირება, თუნდაც იმისთვის, რომ საზოგადოება უფლებამოსილია იცოდეს, ვინ ასწავლის მათ შვილებს, ახალ თაობას. ამას ყოველთვის ვამბობდი და ახლაც გავიმეორებ, რომ მხოლოდ ცოდნაზე — ცოდნის შემოწმებაზე დაფუძნებული სერტიფიცირება საკმარისი არ არის. მე შეიძლება თეორიულად რაღაც ძალიან კარგად ვიცოდე, მაგრამ ამ ცოდნას კარგად ვერ ვიყენებდე. ამიტომაც განსაკუთრებული მნიშვნელობა ენიჭება იმას, როგორ გაკვეთილს ვატარებ. მასწავლებელი გაკვეთილით უნდა შეფასდეს და არა იმით, წითელი დიპლომი აიღო თუ არა. შეიძლება, ძალიან კარგი მცოდნე ვიყავი სასკოლო პროგრამისა, როცა უნივერსიტეტი დავამთავრე. სხვათა შორის წითელ დიპლომზე დავამთავრე, სკოლაში რომ მივედი, ბევრიც მაქებდა, ეს ძალიან მომწონდა კიდეც, მაგრამ შემდეგ, წლების გადასახედიდან, მივხვდი, რომ კარგი მასწავლებელი არ ვიყავი. აქცენტი იმაზე უნდა გააკეთო, მოსწავლე რას სწავლობს შენგან და არა იმაზე, შენ როგორ მეტყველებ გაკვეთილზე. სერტიფიცირებისას აუცილებელია შეფასდეს მასწავლებლის პედაგოგიური პრაქტიკა.
|