2018-06-28 ოცდათორმეტი წელია სკოლაში ვასწავლი რუსუდან ბასილაია
მარტვილის პირველი
საჯარო სკოლის დაწყებითი კლასების
უფროსი მასწავლებელი
ჩემ შესახებ
მე ვარ რუსუდან ბასილაია — მარტვილის პირველი საჯარო სკოლის დაწყებითი კლასების უფროსი მასწავლებელი, პროფესიული განვითარების სქემის შეფასების ჯგუფის წევრი. დავიბადე მარტვილში. ვსწავლობდი მარტვილის პირველ საშუალო სკოლაში. დავამთავრე ქუთაისის აკაკი წერეთლის სახელობის სახელმწიფო უნივერსიტეტი. უკვე ოცდათორმეტი წელია მშობლიურ სკოლაში ვასწავლი.
პროფესიის არჩევანი
პროფესიული ცხოვრების სკოლასთან დაკავშირება ოჯახურმა გარემომ განაპირობა. მასწავლებლობაზე ბავშვობიდანვე ვფიქრობდი და დღემდე ერთი წუთითაც არ მიფიქრია „ნეტავ, სხვა პროფესია ამერჩია“, მაშინაც კი, როდესაც ქვეყანაში კრიზისი იყო და, რთული ეკონომიკური პირობების გამო, პედაგოგები სკოლებს ტოვებდნენ. წლების განმავლობაში, მიუხედავად უხელფასობისა, სკოლა ჩემთვის ის ადგილი იყო, სადაც პრობლემები მავიწყდებოდა და თავს ბედნიერად ვგრძნობდი. მასწავლებლობა ჩემთვის ბედნიერებაა, ჩემი ცხოვრებაა, საყვარელი საქმეა.
იყო წარმატებული მასწავლებელი ადვილი არ არის. ყველა ადამიანი, განურჩევლად პროფესიისა, ავტორიტეტს თავისი ცხოვრების წესით მოიპოვებს. მასწავლებლის ადამიანური ღირსება, სულიერი და სამოქალაქო ფასეულობები მოსწავლეებისთვის მისაბაძი უნდა იყოს. მისი ქმედება დიდ გავლენას ახდენს მოსწავლეების ქცევაზე როგორც საკლასო ოთახში, ასევე მის გარეთ. მასწავლებელი, უპირველეს ყოვლისა, პროფესიონალი უნდა იყოს, უყვარდეს ბავშვები, იყოს სამართლიანი და თანამედროვეობას ფეხაწყობილი.
საპასუხისმგებლო მისია — დაწყებითების პედაგოგი
დაწყებით კლასებში მასწავლებელს მართლაც განსაკუთრებული მისია აკისრია, რადგან, გეთანხმებით, სასკოლო ცხოვრების დასაწყისი ძალზე სათუთი და კეთილსასურველი პერიოდია იმისათვის, რომ ბავშვს სწავლისადმი დადებითი დამოკიდებულება გამოუმუშავდეს. დიდი მნიშვნელობა აქვს მოსწავლესა და მასწავლებელს შორის ნდობის ფაქტორს. თუ ბავშვი შენში მეგობარს ხედავს, სჯერა შენი, წარმატება, მცირედი დოზით მაინც, გარანტირებულია. მთავარია, მასწავლებელი მუდამ აქტიური, ხალისიანი და კრეატიული იყოს. ბავშვისთვის სკოლა „სიხარულის სახლი“ უნდა იყოს და სკოლისკენ უნდა მიუხაროდეს.
თანამედროვე თაობის თანამედროვე მოთხოვნები
თანამედროვე მოსწავლეები მასწავლებლისგან ითხოვენ, რომ ის იყოს მათი მეგობარი, ახლობელი. უხარიათ, როდესაც მათთან ერთად ცეკვავ, მღერი, თამაშობ, გულღია ხარ მათ მიმართ. რა თქმა უნდა, მსიამოვნებს, როდესაც გაკვეთილებს შორის, დასვენებებზეც კი, ჩემთან ერთად ყოფნა უნდათ, სურთ აზრის გაზიარება ნებისმიერ თემაზე, რაღაც ახლის მოყოლა, რჩევის მიღება. მათ მონათხრობს ყურადღების გარეშე არასოდეს ვტოვებ. მათთვის მასწავლებლის აზრს დიდი მნიშვნელობა აქვს. ვცდილობ, მათი მრჩეველი, დამცველი, აღმზრდელი, მეგობარი ვიყო. მათთან ურთიერთობაში ძალიან მეხმარება იუმორი. ბავშვებს მოსწონთ სიახლე, მრავალფეროვნება, ყოველთვის მოგყვებიან და „შენთან ახლოს არიან“.
დამოკიდებულება არამოტივირებული მოსწავლეების მიმართ
ზოგადად, დასჯა, მასწავლებლის ყველაზე დიდი სისუსტის გამოხატულებაა. როდესაც მოსწავლე წესებს არღვევს, ან დავალება ხშირად არ მოაქვს, ან არ სწავლობს გაკვეთილს, ასეთ შემთხვევაში, ყურადღება უნდა გავამახვილოთ მის კონკრეტულ ქცევაზე და არა თავად მოსწავლეზე. კრიტიკული შენიშვნა დადებითი სიტყვებით უნდა ჩამოვაყალიბოთ, პირველ პირში. ნაცვლად იმისა — „ეს რა ჩაიდინე, რა ცუდად მოიქეცი!“, ვუთხრათ: „სიმართლე გითხრა, შენი საქციელი არ მომეწონა“. ცხადად გამოვხატოთ კრიტიკა, თავი ავარიდოთ ბრძანების ფორმას და შევეცადოთ, შენიშვნები პირდაპირი ურთიერთობისას, სხვების თანდასწრების გარეშე, გამოვთქვათ.
თანამედროვე ტექნოლოგიები — მიდგომები და სტრატეგიები
დღეს თანამედროვე ტექნოლოგიების გარეშე არსებობა წარმოუდგენელია. კომპიუტერი ჩემს სასკოლო ცხოვრებაშიც განსაკუთრებულ როლს ასრულებს. უკვე შვიდი წელია, კლასში აქტიურად ვიყენებ თანამედროვე ტექნოლოგიებს და შიდა საკლასო ქსელით, კომპიუტერების საშუალებით, ვუკავშირდებით ერთმანეთს მოსწავლეები და მასწავლებელი. მოსწავლეები, საგაკვეთილო თემების შესაბამისად, ტესტებს და სხვადასხვა სავარჯიშოებს ასრულებენ, შესაძლებლობის ფარგლებში, პრეზენტაციებს ამზადებენ, რისთვისაც სასურველ საძიებო საიტებს იყენებენ. ვაჩვენებ ფილმებსა და მულტფილმებს, შემდეგ კი თემის ირგვლივ ვსაუბრობთ, ვმსჯელობთ, ერთმანეთს აზრებს ვუზიარებთ. ჩემს მოსწავლეებს წინ კიდევ ბევრი სიახლე ელით, ისინი ჯერ მხოლოდ მესამე კლასში არიან.
პროფესიული განვითარება
განათლების რეფორმა მოულოდნელი ტალღასავით შემოიჭრა ჩვენს ცხოვრებაში. მასწავლებლებმა დავიწყეთ ფიქრი იმაზე, როგორ ავუწყოთ სწავლებას ფეხი ისე, რომ აღვზარდოთ ოცდამეერთე საუკუნის მოქალაქეები. ილია ჭავჭავაძე ამბობდა: „თუ წუთისოფელს ერთი ბეწო ხანს თვალი მოუხუჭე, ისე გაგთელავს, როგორც დიდოელი ლეკი ნაბადსა“. ჩვენც ავუწყვეთ ფეხი განათლების რეფორმას, რაშიც განათლებისა და მეცნიერების სამინისტრო, ადგილობრივი რესურსცენტრის მეშვეობით, დაგვეხმარა. აქტიურად ვმონაწილეობდით სხვადასხვა საგანმანათლებლო ტრენინგებში, სემინარებში... პირადად მე, ტრენინგებზე მიღებული ცოდნა ძალიან დამეხმარა პროფესიულ განვითარებაში. წლევანდელი ზაფხული, ამ მიმართულებით, დატვირთული იქნება, რადგან სკოლაში, ახალი სახელმძღვანელოებისა და ახალი სასწავლო საგნის შემოსვლასთან დაკავშირებით, საინტერესო ტრენინგები გველოდება.
სახელმძღვანელოები
ჩემი პედაგოგიური პრაქტიკის განმავლობაში, სასკოლო სახელმძღვანელოები ბევრჯერ გამოვცვალეთ, დავემშვიდობეთ გაკვეთილის ახსნის, საშინაო და საკლასო დავალებების მიცემის ძველ სტილს. გაკვეთილები თანდათან უფრო „ცოცხალი“ და საინტერესო გახდა. შესაბამისად, სახელმძღვანელოებიც ამ პრინციპით იცვლებოდა და მასში მოცემული სავარჯიშოები უფრო მიმზიდველი, სახალისო ხდებოდა. წელს, სექტემბრიდან, დაწყებით საფეხურზე ახალ სახელმძღვანელოებს ველოდებით. იმედი მაქვს, უფრო დახვეწილი და საინტერესო სახელმძღვანელოებით მოგვიწევს სწავლება.
თავისუფალი დრო და სამომავლო გეგმები
დღის რეჟიმი იმდენად გადატვირთულია, რომ თავისუფალი დრო ნაკლებად მრჩება. თუმცა, მიყვარს წიგნების კითხვა, ინტელექტუალური თამაშების როგორც ყურება, ისე მონაწილეობა, კროსვორდების შევსება, სახალისო თავსატეხების გამოცნობა და საგანმანათლებლო-შემეცნებითი თამაშები. დიდ სიამოვნებას მანიჭებს ჩემს მოსწავლეებთან, კოლეგებთან ექსკურსიებსა და ლაშქრობებზე სიარული.
მოამზადა მაკა ყიფიანმა
|