2017-11-09 2018 წლის ერთიანი ეროვნული გამოცდების შინაარსობრივი ცვლილებები
6 ნოემბერს, შეფასებისა და გამოცდების ეროვნული ცენტრის დირექტორმა, მაია მიმინოშვილმა მედიის წარმომადგენლებს 2018 წლის გამოცდებზე დაგეგმილი სიახლეები გააცნო.
ძირითადი სიახლე ზოგადი უნარების ტესტს შეეხება — გარკვეულწილად იცვლება ტესტის სტრუქტურა. ცვლილება მხოლოდ ვერბალურ ნაწილს შეეხება. უცვლელი რჩება საგამოცდო დრო (1 საათი და 35 წუთი) და შეფასების სისტემა, ტესტის მაქსიმალური ქულა ისევ 80-ია.
იცვლება, ასევე, ქართული ენისა და ლიტერატურის ტესტში არგუმენტირებული ესეს შეფასების კრიტერიუმები, შეფასების ქულაც, ნაცვლად 20-ისა, იქნება 24. ცენტრში მიაჩნიათ, რომ ამით გაიზარდა ნაშრომის შინაარსობრივი მხარის შეფასების ხვედრითი წილი, რაც მიზნად ისახავს მსჯელობის არგუმენტირებისა და არაშაბლონურობის, აგრეთვე კრიტიკული აზროვნების წახალისებას.
სიახლეა შეფასებისა და გამოცდების ცენტრის პროექტის #goNaec ახალი ინიციატივა — სასწავლო-სადიაგნოსტიკო კომპონენტები ზოგადი უნარების გამოცდისთვის მოსამზადებლად. ინიციატივა გულისხმობს ყოველკვირეულ რუბრიკას „ზოგადი უნარები სოფო დოლიძესთან ერთად“, რომლის ფარგლებშიც უნარების ჯგუფის ხელმძღვანელი ტესტის სხვადასხვა ტიპის დავალებებს განიხილავს. ეს იქნება ყველაზე ხელსაყრელი და ხელმისაწვდომი მეგზური აბიტურიენტებისთვის უნარების გამოცდის წარმატებით ჩასაბარებლად. ინიციატივა, ასევე, გულისხმობს სპონსორების მიერ მხარდაჭერილ ტესტირებებს, რომლებში მონაწილეობა აბიტურიენტებისთვის უფასო იქნება.
მაია მიმინოშვილი, შეფასებისა და გამოცდების ეროვნული ცენტრის დირექტორი: „ჩვენი ორგანიზაცია მუდმივად ცდილობს, კიდევ უფრო სრულყოს საგამოცდო სისტემა. 2005 წლიდან, ალბათ, ვერ დამისახელებთ წელს, როცა გარკვეული სიახლე არ შეგვითავაზებია ჩვენი აპლიკანტებისთვის, პირველ რიგში, აბიტურიენტებისთვის, იქნებოდა ეს გამოცდების ადმინისტრირების თუ შინაარსობრივი მიმართულებით. ბუნებრივია, ყოველი სიახლე ორიენტირებული უნდა იყო სისტემის სრულყოფასა და აბიტურიენტებისა და ზოგადად აპლიკანტების ცოდნისა და უნარების უფრო ეფექტურად შეფასებაზე. ამ მხრივ, არც 2018 წელია გამონაკლისი და ბუნებრივია, სიახლეები, რასაც აბიტურიენტებს ვთავაზობთ, სწორედ ამ მიზნებს ემსახურება.
ცვლილება ეხება ორ ძირითად გამოცდას — ზოგადი უნარების და ქართულ ენისა და ლიტერატურის. მოგეხსენებათ, ეს ის სავალდებულო გამოცდებია, რომელსაც ყველა აბიტურიენტი აბარებს და აქედან გამომდინარე, გადავწყვიტეთ, რაც შეიძლება, დროულად ჩავაყენოთ ჩვენი აბიტურიენტები საქმის კურსში.
იმათ საყურადღებოდ კი, ვინც ფიქრობს არჩევით საგნად მათემატიკა აირჩიოს, მინდა ვთქვა, რომ მათემატიკის ტესტში, მიუხედავად იმისა, რომ თვითონ ფორმატი არ იცვლება, მარტივი დავალებების ხვედრითი წილი იზრდება. ასე რომ, თუ ვინმე ჯერ კიდევ ფიქრობს, აირჩიოს თუ არა მათემატიკა, ნამდვილად ვურჩევდი, ასე გააკეთოს.
ზოგადი უნარების ტესტის ახალი ნიმუშები დღესვე განთავსდება ჩვენს ვებგვერდზე და ყველა მსურველს მიეცემა შესაძლებლობა, იხილოს როგორი ტიპის დავალებებს ვთავაზობთ გამოცდაზე.
გვინდა ხელი შევუწყოთ აბიტურიენტებს, უკეთესად მოემზადონ 2018 წლის ერთიანი ეროვნული გამოცდებისთვის და ამ მიზნით, ვთავაზობთ ძალიან საინტერესო ყოველკვირეულ ვიდეორუბრიკას, რომელიც ჩვენს ვებგვერდზე განთავსდება და სავსებით საკმარისი იქნება ზოგადი უნარების გამოცდისთვის კარგად მოსამზადებლად. რუბრიკას, სახელწოდებით „ზოგადი უნარები სოფო დოლიძესთან ერთად“, წარუძღვება ზოგადი უნარების ჯგუფის ხელმძღვანელი სოფო დოლიძე და ეცდება, მაქსიმალურად დეტალურად გაარჩიოს, აბიტურიენტებთან ერთად, სხვადასხვა ტიპის დავალებები და სტრატეგიები, როგორ შეარჩიონ სწორი პასუხი. დამატებით, ჩვენს აბიტურიენტებს ვთავაზობთ ტესტირებებში მონაწილეობას, მთელი წლის განმავლობაში. სავარაუდოდ, მომავალი წლის იანვრიდან დავიწყებთ. მათთვის ეს სრულიად უფასო იქნება, უკვე მოვახერხეთ გარკვეული რაოდენობის სპონსორების მოძიება, რომლებიც ფინანსურ მხარდაჭერას გაგვიწევენ.
ბუნებრივია, დაგეგმილი გვაქვს ბევრი შეხვედრა თბილისში და არა მხოლოდ, რეგიონებშიც. ვგულისხმობ აბიტურიენტებთან შეხვედრებს. როგორც წესი, ყოველთვის ძალიან საინტერესო შეხვედრები გვაქვს, იმიტომ რომ, კითხვა-პასუხის რეჟიმში მიმდინარეობს ხოლმე. აბიტურიენტებს, რომლებიც, ამა თუ იმ მიზეზის გამო, ამ შეხვედრებს ვერ დაესწრებიან, შესაძლებლობა ექნებათ, ჩვენს ვებგვერდზე იხილონ.“
ზოგადი უნარების ტესტში შესულ ცვლილებებზე დეტალურად ისაუბრა ზოგადი უნარების ჯგუფის ხელმძღვანელმა, სოფო დოლიძემ: „ამ სიახლის შემოთავაზების მიზანი არ ყოფილა ტესტის გამარტივება, მიზანი იყო აბიტურიენტების უკეთ შეფასება, აქცენტის გაკეთება უნარების მაქსიმალურად კარგად გამოვლენაზე. ჩვენ გვინდა მოვახერხოთ, რომ ის დეფიციტი, რაც შეიძლება აბიტურიენტებს ლექსიკურ მარაგში, ლექსიკურ მოქნილობაში ჰქონდეთ, წაკითხული ტექსტის გააზრების დახმარებით შევავსებინოთ. რას ნიშნავს ეს? ანალოგიების ბლოკი, რომელიც გადაინაცვლებს წაკითხული ტექსტის გააზრების ბლოკში, ისეთ ანალოგიებზე იქნება აგებული, რომლებიც, თავის მხრივ, სიტყვების წყაროს, მასალას ტექსტიდან იღებს. თუ აპლიკანტს არ ეცოდინება ამა თუ იმ სიტყვის მნიშვნელობა, ის შეძლებს დაიხმაროს (ეს, ცხადია, მისი უნარის წყალობით უნდა მოხდეს) ტექსტი, კონტექსტი, რომელშიც ესა თუ ის სიტყვაა მოცემული და კონტექსტიდან უნდა შეეცადოს სიტყვის მნიშვნელობის წვდომას.
მნიშვნელოვნად მივიჩნევთ, რომ ანალოგიების ტიპის ძალიან მარტივი, ფორმატის თვალსაზრისით, დავალებები იყოს ტესტში, რაც დროის დაზოგვის საშუალებასაც მისცემს აბიტურიენტებს და ფსიქოლოგიურადაც კარგია, როდესაც მარტივ, ლაკონურ დავალებას ხედავ და სწრაფად ართმევ თავს. ვერ ვიტყვით, რომ ანალოგიების ბლოკი ყველაზე რთული ან მარტივი ნაწილი იყო ჩვენს ტესტში. ტესტის კონსტრუირების დროს, აუცილებლად ვითვალისწინებდით თითოეული დავალების სირთულეს და ყველა ბლოკი (ანალოგიების, წაკითხული ტექსტის გააზრების, წინადადებების, ლოგიკის) ვერბალურ ნაწილში და შესაბამისი ბლოკები მათემატიკის ნაწილში ყოველთვის საშუალო სირთულეზე იყო ორიენტირებული, ტესტს ისე ვაბალანსებდით, რომ ყველა მისი ბლოკი საშუალო სირთულის ყოფილიყო.
ტესტის დავალებათა რაოდენობა არ იცვლება, ისევ 80 რჩება. 12 ანალოგია მაქსიმუმია, რაც შეიძლება იყოს ტესტში. თუ ანალოგიების ნაწილი უფრო მცირე იქნება, დავუშვათ, 8 ან 10, დანარჩენი დავალებები ლოგიკის ბლოკში იქნება გადატანილი. აუცილებლად უნდა ვუთხრათ ჩვენს აბიტურიენტებს, რომ ეს ბლოკი შეივსება მხოლოდ მარტივი და ძალიან ლაკონური დავალებებით, რომლებიც ფორმატით არ იქნება ლოგიკის სტანდარტული დავალებების მსგავსი. მიუხედავად იმისა, რომ ანალოგიების დავალებები მცირე დროს მოითხოვს, ეს არ ნიშნავს, რომ ისინი ძალიან მარტივია. ლაკონურ, მოკლედ ფორმულირებულ დავალებებს შევთავაზებთ ლოგიკაშიც, რომ აბიტურიენტებმა წაკითხვაზე დიდი დრო არ დახარჯონ.
ჩვენს ვებგვერდზე, დღესვე, ორი ტექსტის ნიმუშის ნახვა შეეძლებათ აბიტურიენტებს, სადაც სტანდარტულ შეკითხვებთან ერთად, იქნება ანალოგიის ტიპის დავალებები უკვე კონკრეტულ ტექსტებთან დაკავშირებით. ეს არის წინა წლებში გამოყენებული ტექსტები, თითოეულს ახლავს 6 სტანდარტული დავალება, ტექსტის შინაარსთან თუ მის გააზრებასთან დაკავშირებული შეკითხვები და, გარდა ამისა, იქნება ანალოგიების ტიპის შეკითხვები ორივე ნიმუშიდან.“
ქართული ენისა და ლიტერატურის გამოცდის სიახლეები ჟურნალისტებს ჯგუფის ხელმძღვანელმა, კახა ჯამბურიამ გააცნო: „ქართული ენისა და ლიტერატურის ტესტის არც მაქსიმალური ქულა იცვლება, არც დავალებების ფორმატი და სახე, იცვლება მხოლოდ შეფასების კრიტერიუმები. ტესტში პირველი დავალება ტექსტის რედაქტირებაა, ამ დავალების მიზანია შეცდომების გასწორება. აბიტურიენტმა უნდა მოძებნოს შეცდომები, გაასწოროს და სტილისტური ხარვეზები გამართოს. ამ დავალებაში ცოტა ნაკლები შეცდომა იქნება დაშვებული და ტექსტის მოცულობაც ცოტა ნაკლები იქნება, შესაბამისად, ჩვენი ვარაუდით, ცოტა ნაკლები დრო დასჭირდება ამ დავალების შესრულებას.
რაც შეეხება მეორე დავალებას, სადაც ასევე მცირე ცვლილებაა, ეს არის არგუმენტირებული ესე, რომელიც, დაახლოებით, ერთი გვერდია, ხანდახან ბავშვები ოდნავ მეტს წერდნენ. აქ 20 ქულა არ იყო საკმარისი შეფასების დროს, რადგან ისე კარგად და ნათლად ვერ აკეთებდა რანჟირებას, როგორც, ვთქვათ, 24-ქულიანი შეფასების კრიტერიუმები გააკეთებს. ამ შემთხვევაში, უკეთ გამოჩნდება შემოქმედებითი ნიჭითა და ანალიტიკური აზროვნებით დაჯილდოებული აბიტურიენტი. ამდენად, პირველ დავალებას 4 ქულა მოაკლდა და მოემატა მეორე დავალებას. ჩვენი ცენტრის ვებგვერდზე ეს კრიტერიუმები გამოქვეყნებულია და სასურველია, მასწავლებლებმა და აბიტურიენტებმა ნახონ, გაითვალისწინონ, რას მიექცევა ყურადღება შეფასების დროს.
ამგვარად,ს რედაქტირება იყო 20-ქულიანი და გახდა 16-იანი, არგუმენტირებული ესე კი იყო 20-იანი და გახდა 24-ქულიანი, საბოლოოდ, მაქსიმალური ქულა არ შეცვლილა, ისევ 80 იქნება. უფრო მეტი ყურადღება ექცევა, მაგალითად, არგუმენტირებული ესეს შეფასების დროს, მსჯელობის არაშაბლონურობას, ე.ი. დამოუკიდებელ აზროვნებას. გარდა ამისა, არგუმენტირებულის დროს საჭიროა სათანადო არგუმენტების მოყვანა, რადგან, ბოლო წლებში, ვნახეთ, რომ ეს დავალება ცოტა იშტამპებოდა. მასწავლებლები ან რეპეტიტორები ცდილობდნენ, ბავშვებისთვის დაზეპირებული შაბლონები მიეცათ, ვთქვათ, ალუდა ქეთელაურს იმოწმებდა ყველა, მიუხედავად იმისა, იყო თუ არა ეს სათაურთან რაიმე კავშირში. შეფასების დროს, უფრო მეტი ყურადღება გადადის იმაზე, რაც აქამდე, ხანდახან, შემფასებლის ყურადღების მიღმა რჩებოდა.
დამატებულია კიდევ ერთი კრიტერიუმი — ფაქტობრივი სიზუსტე. თუ აბიტურიენტი ფაქტობრივ შეცდომას დაუშვებს, ერთი ქულა დააკლდება, შესაბამისად, მაქსიმალურ 24 ქულას ვერ მიიღებს, მხოლოდ 23-ს. ფაქტობრივ შეცდომაში რაც იგულისხმება ალბათ გასაგებია, ვთქვათ, ილია ჭავჭავაძე მე-12 საუკუნის მოღვაწეაო, რომ დაწეროს. რომელიმე მწერლის სახელში თუ შეეშლება ერთი ასო, ეს ფაქტობრივი შეცდომა არ არის, ეს მართლწერაა. როგორც გითხარით, ეს ყველაფერი გამოქვეყნებულია ჩვენს ვებგვერდზე და სასურველია, რომ აბიტურიენტებმაც და მასწავლებლებმაც ყურადღება მიაქციონ.“
მოამზადა ლალი თვალაბეიშვილმა
|