2017-11-02 ყველაზე სწრაფი და მარტივი გზა დასაქმებისკენ
რაჭაში, კერძოდ ამბროლაურში, 1982 წლიდან ფუნქციონირებს პროფესიული სასწავლებელი. სხვადასხვა პერიოდის რეფორმების შედეგად, რამდენჯერმე შეიცვალა სახელწოდება, ფუნქცია და მდებარეობა. აღნიშნული სასწავლებელი განთავსებული იყო, მისთვის სპეციალურად აშენებულ, იმ დროისთვის თანამედროვე შენობა-ნაგებობაში, შესაბამისად, ფლობდა საკმაოდ კარგ მატერიალურ-ტექნიკურ ბაზას. 1991 წელს მომხდარმა მიწისძვრამ და იმ დროის პოლიტიკურმა ვითარებამ, თითქმის მთლიანად გაანადგურა აღნიშნული ბაზა. 1991 წლიდან სასწავლებელმა ფუნქციონირება განაახლა ამბროლაურის ყოფილი სასოფლო-სამეურნეო ტექნიკუმის ტერიტორიაზე. 2010-11 სასწავლო წელს განხორციელებული რეფორმით, შეცვლილი საკანონმდებლო ბაზის შესაბამისად, ჩამოყალიბდა სსიპ პროფესიული კოლეჯი „ერქვანი“, როგორც რაჭა-ლეჩხუმ-ქვემო სვანეთის რეგიონის პროფესიული მომზადების სასწავლო დაწესებულება.
საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტრომ 2011 წლის ივლისში დაიწყო და 2013 წლის სექტემბერში დასრულდა ახალი თანამედროვე ტიპის სასწავლო კორპუსის მშენებლობა, ამბროლაურში, ვაჟა-ფშაველას ქუჩის ¹10-ში.
შრომის ბაზრის მოთხოვნის და დასაქმების სფეროების შესაბამისად, სასწავლებელი ახორციელებდა სტუდენტთა მომზადებას როგორც სახელობო პროგრამებში, ასევე ახორციელებდა მოკლევადიან გადამზადების კურსებს, ჲნდჵ-ის და ჲSაჳდ-ის ფინანსური და ტექნიკური მხარდაჭერით, სხვადასხვა სფეროებსა და პროფესიებში: სოფლის მეურნეობა, მშენებლობა, გადამამუშავებელი მრეწველობა, ტურიზმი, ხელოვნება და სხვ.
კოლეჯის „ერქვანი“ მისიაა: თანამედროვე შრომის ბაზრის გაზრდილი და სწრაფად ცვალებადი მოთხოვნების შესაბამისად, მოამზადოს მაღალკვალიფიციური სპეციალისტები; სტუდენტებს შესთავაზოს სტანდარტით გათვალისწინებული მესამე საფეხურის მაღალი ხარისხის პროფესიული საგანმანათლებლო პროგრამები, ტრენინგ-კურსები, რომელსაც თან ახლავს კვალიფიკაციის დამადასტურებელი დოკუმენტის (პროფესიული დიპლომი) გაცემა; ასაკის შეუზღუდავად მისცეს შესაძლებლობა, დაეუფლონ ახალ პროფესიას, შეიცვალონ პროფესია ან აიმაღლონ კვალიფიკაცია პრინციპით, პროფესიული განათლება მთელი სიცოცხლის მანძილზე დასაქმებისათვის. პროფესიული კოლეჯის დაარსების, სწავლების, სიახლეებისა და მომავლის გეგმების შესახებ პროფესიული კოლეჯის დირექტორის მოვალეობის შემსრულებელი ილია ოშხერელი გვესაუბრა.
— 2013 წელს გავიარეთ ხელახალი, სრული ავტორიზაცია, რის საშუალებითაც დავიმატეთ ექვსი საგანმანათლებლო პროგრამა: ტრაქტორისტ-მემანქანე, მეღვინე, ვეტერინარი, მემინანქრე, იუველირი და ბუღალტერი. 2015 წელს ცვლილება შევიდა პროფესიული განათლების სასწავლო პროგრამებში, ამიტომ ხელახლა მოგვიწია ავტორიზაციის გავლა, დაიწყო მოდულური პროფესიული საგანმანათლებლო პროგრამების დანერგვა. ჩვენ ავტორიზაცია მხოლოდ ბუღალტერ-ტექნიკოსის პროგრამაზე გავიარეთ, რადგან მესამე საფეხურის პროფესიული საგანმანათლებლო დაწესებულება ვართ. ამან, თავისთავად, გამოიწვია ბუღალტრის ძველი პროგრამის გაუქმება, თუმცა, 2018 წლიდან ახალი პროგრამა დამტკიცდება, რის გამოც, არსებული მილევად რეჟიმში წავიდა. საგნობრივი პროგრამის განხორციელების უფლება, 2019 წლიდან, არცერთ კოლეჯს აღარ ექნება. ამჟამად, ბოლო ჯგუფი გვყავს, რომელიც სწავლებას დაასრულებს და ბუღალტერ-ტექნიკოსის პროგრამაც ამით დამთავრდება. იმედი მაქვს, ახალი კანონის გამოსვლის შემდეგ შევძლებთ, რომ უმაღლესი საფეხურის პროგრამებიც განვახორციელოთ, რადგან საფეხურები (ახალი კანონით) გაუქმდება და სწავლება იქნება დონეების (მესამე, მეოთხე და მეხუთე) მიხედვით. ამიტომ ყველას მოგვეცემა საშუალება, განვახორციელოთ ეს პროგრამები. დღეის მდგომარეობით, იმისთვის, რომ მეოთხე-მეხუთე საფეხურის პროგრამები განვახორციელოთ, საჭიროა საზოგადოებრივ კოლეჯად გადაკეთება, რაც სხვადასხვა ეტაპებს მოიცავს — მატერიალური ბაზის შეცვლა, ადამიანური რესურსის მართვა-განვითარება და სხვა საჭიროებები. ამ ეტაპზე, მხოლოდ ეს შენობა გვაქვს ავტორიზებული, თუმცა გვაქვს ძველი შენობა სასოფლო-სამეურნეო ტექნიკუმის ბაზაზე, სადაც ასევე დგას ერთი შენობა-ნაგებობა, ერთი დამხმარე ნაგებობა — სადურგლო სახელოსნო, ასევე სკოლის საფუტკრე მეურნეობა, მინი-გადამამუშავებელი თაფლის საწარმო და 21 000 მ2 მიწა არასასოფლო სამეურნეო. ველოდებით ახალ კანონს, რის მიხედვითაც დავგეგმავთ განვითარებას, რა და როგორ შეიძლება გაკეთდეს. ამ ეტაპისთვის, ავტორიზაცია 105 სტუდენტზე გვაქვს გავლილი, თუმცა, სამწუხაროდ, ერთი შევსებით, 105 სტუდენტი ვერ მივიღეთ.
— ამჟამად, სტანდარტით გათვალისწინებულ რამდენ პროფესიულ საგანმანათლებლო პროგრამას სთავაზობს კოლეჯი „ერქვანი“ სტუდენტებს?
— 2017 წლის საშემოდგომო მიღება 5 პროგრამაზე გამოვაცხადეთ (მეფუტკრე, ვეტერინარიული მომსახურების სპეციალისტი, ტრაქტორისტ-მემანქანე, იუველირი, მემინანქრე). სამწუხაროდ, ერთი პროგრამა — ვეტერინარია ჩავარდა, ჯგუფი ვერ შედგა. კანონით განსაზღვრულია, რომ, მინიმუმ, 5 სტუდენტზე უნდა გაიხსნას ჯგუფი, თუმცა, ბიუჯეტიდან გამომდინარე, შემიძლია თავად მივიღო გადაწყვეტილება. მინიმუმ, 11 სტუდენტი მაინც უნდა იყოს მსურველი ვეტერინარის პროგრამაზე, რომ ჯგუფი გაიხსნას. სამწუხაროდ, წელს, სამ სტუდენტზე მეტი არ დარეგისტრირდა. ყოველ წელს (საშემოდგომო და საგაზაფხულო მიღებაზე) ვაცხადებთ მიღებას ვეტერინარის პროგრამაზე, რადგან ძალიან ძლიერი პარტნიორი გვყავს — ქართულ-შვეიცარიული კომპანია, მეცხოველეობის ფერმა „ბლაუნშტაინ საქართველო“, სადაც ჩვენი კურსდამთავრებულების გარკვეული ნაწილი (რა თქმა უნდა, ვინც თავი გამოიჩინა) უკვე დასაქმებულია. ასევე აქტიურად ვთანამშრომლობთ ბუგეულის ღვინის ქარხანასთან, შპს „ალექსანდროულთან“; ტრაქტორისტ-მემანქანის პროგრამის ფარგლებში, ვთანამშრომლობთ შპს „მექანიზატორთან“; ბუღალტერ-ტექნიკოსის პროგრამაზე — ადგილობრივი თვითმმართველობის ორგანოებთან და სხვადასხვა აიპი-ებთან, სადაც კი ბუღალტრული წარმოება მიმდინარეობს. ასე რომ, საკმაოდ აქტიურად ვთანამშრომლობთ ბევრ ორგანიზაციასთან.
— პროფესიულ განათლებაში დუალური სწავლების დანერგვა ერთ-ერთი წინ გადადგმული ნაბიჯია. ხორციელდება თუა არა „ერქვანში“ დუალური განათლების პრინციპით სწავლება და კერძოდ რომელ პროგრამაზე?
— სწორედ პროფესიული კოლეჯი „ერქვანია“ ერთ-ერთი პირველი მერცხალი, რომელმაც დაიმატა მეფუტკრის პროფესია დუალური მიმართულებით. გავიარეთ ავტორიზაცია და უკვე განხორციელდა აპლიკანტთა რეგისტრაცია პროფესიულ საგანმანათლებლო პროგრამაზე „მეფუტკრეობა“ (დუალური სწავლება, მესამე საფეხური, სწავლის ხანგრძლივობა — 14 თვე). აღსანიშნავია, რომ გვყავს შესანიშნავი პარტნიორი — სამუშაოზე დაფუძნებული (დუალური) სწავლების განხორციელების მიზნით, გაფორმდა ხელშეკრულება სსიპ პროფესიულ კოლეჯ „ერქვანსა“ და საწარმოს „რაჭის ნატურალური პროდუქტები“ შორის. ეს კომპანია თავიდანვე აქტიურად ჩაერთო პროგრამის შედგენაში, მისაღებ გამოცდებში. რამდენიმე დღის წინ, პირველადი გასაუბრება ჩაუტარდა აპლიკანტებს, რომლებმაც უნდა ისწავლონ და იმუშაონ საწარმოში (ამ ეტაპზე მხოლოდ 7 სტუდენტია). მათ მაღალი ქულები დაიმსახურეს პირველად გასაუბრებაზე და 29 ოქტომბერს საერთო პროფესიული ტესტირება გაიარეს დაფინანსების მოსაპოვებლად. სტუდენტებს, შესრულებული სამუშაოებისათვის, სწავლების პროცესში, კომპანია სტიპენდიას გადაუხდის, ოღონდ ეს სამუშაოები სეზონური იქნება. ყოველთვიური ანაზღაურება, საშუალოდ, 120 ლარით განისაზღვრება. სტუდენტები, დაახლოებით, 60 პროცენტს — პრაქტიკული ნაწილისა და პროფესიის დაუფლებისთვის საჭირო უნარებს, მთლიანად, საწარმოში დაეუფლებიან, ხოლო პროფესიული განათლების (თეორიული ნაწილი) 40 პროცენტი განხორციელდება სასწავლებელში, რომელიც სტუდენტებს სრულად დაუფინანსდებათ სახელმწიფოსგან.
— რომელია ყველაზე მოთხოვნადი პროფესია?
— ამ ეტაპზე სტუდენტებს ვთავაზობთ სტანდარტით გათვალისწინებულ, მესამე საფეხურის მაღალი ხარისხის პროგრამებს: ვეტერინარიული მომსახურების სპეციალისტი, ხანგრძლივობა — 7 თვე; მემინანქრე, ხანგრძლივობა — 6 თვე; იუველირი — ხანგრძლივობა — 6 თვე; ტრაქტორისტ-მემანქანე, ხანგრძლივობა — 6 თვე; მეღვინე, ხანგრძლივობა — 10 თვე; ბუღალტერ-ტექნიკოსი (მოდულური პროფესიული საგანმანათლებლო პროგრამა), ხანგრძლივობა — 14 თვე. ყველაზე მოთხოვნადი ყოველთვის იყო და არის ბუღალტერი, ბუღალტერ-ტექნიკოსი. დიდი მოთხოვნა იყო ვეტერინარის პროგრამაზე, თუმცა, როგორც გითხარით, წელს, ეს პროგრამა ჩავარდა. შემდეგ მოდის მოთხოვნა მეღვინეობაზე, რაც შეეხება მეფუტკრის პროფესიას, აქტიური მოთხოვნა იყო და დღესაც ასეა, მაგრამ ვინაიდან კომპანიამ (რაჭაში ერთადერთი სრულყოფილი კომპანიაა „რაჭის ნატურალური პროდუქტები“) თავის თავზე აიღო დაფინანსება, 7 სტუდენტზე მეტი ვერ ავიყვანეთ. გარდა ამისა, გასათვალისწინებელია, რომ სტუდენტს საწარმოში ისევე მოუწევს შრომა, როგორც სხვა დაქირავებულ თანამშრომელს, თუმცა, როგორც არასრულწლოვანს, ექნება შეზღუდული სამუშაო საათები. ის, რასაც სხვა დაქირავებული თანამშრომელი აკეთებს, სტუდენტს არ ევალება, მაგრამ როდესაც ფუტკარი მთაბარობის ფაზას გადის, მათაც საკმაოდ დატვირთული მუშაობა უწევთ.
— რამდენი სტუდენტი დარეგისტრირდა საშემოდგომო მიღებაზე, როგორი იყო აპლიკანტთა აქტივობა და, ზოგადად, რას მიიჩნევთ პროფესიულ სასწავლებლებში ჩაბარების მსურველთა პასიურობის მიზეზად?
— ყოველთვის, როცა სკოლებში შევდივარ და აგიტაციას ვეწევი, ხაზგასმით ვეუბნები მოსწავლეებს, რომ ეს არის ყველაზე სწრაფი, მარტივი გზა დასაქმებისკენ, რომელიც საშუალებას იძლევა, არჩეულ სპეციალობაში საკმაოდ მაღალკვალიფიციური ცოდნა-გამოცდილება მიიღო და თუ თავს გამოიჩენ, იმავე კომპანიაში დასაქმდე, სადაც პრაქტიკას გადიხარ.
ამ ეტაპზე, კოლეჯში დარეგისტრირებულია 36 აპლიკანტი, ამბროლაურისა და ონის მუნიციპალიტეტებიდან. თუმცა, როგორც გითხარით, ავტორიზაცია 105 სტუდენტზე გვაქვს გავლილი.
პასიურობას რამდენიმე მიზეზი აქვს — სამწუხაროდ, ჯერ კიდევ არსებობს ძველი დამოკიდებულება, რომ ეს არის პროფი, დაბალი განათლების მიმწოდებელი დაწესებულება. მახსოვს, გაკვეთილს თუ არ ვისწავლიდი, დედაჩემი მეუბნებოდა — წახვალ პროფში! სტერეოტიპი ბოლომდე ჯერ კიდევ არ დანგრეულა — აუცილებლად ყველამ უმაღლესში უნდა ისწავლოს. არ დაგიმალავთ, რამდენიმე წლის წინ, მეც უარყოფითი დამოკიდებულება მქონდა პროფესიული სასწავლებლის მიმართ, მაგრამ რაც ამ სისტემაში ჩავერთე (2012 წლიდან — დირექტორის მოადგილე), მივხვდი, რომ სულ სხვა სისტემასთან გვაქვს საქმე. მისასალმებელია, რომ ჩვენმა სახელმწიფომ პროფესიული განათლების გაძლიერება პრიორიტეტად გამოაცხადა, თვითმმართველობაც ნელ-ნელა, მაგრამ უფრო მეტად გვიდგას მხარში. ვხედავთ, როგორ აქტიურად ვითარდება ტურიზმი რეგიონში, ამიტომაც შემოგვაქვს პროფესიულ განათლებაში ის პროფესიები, რომელიც ტურიზმს უკავშირდება.
ერთ-ერთი პრობლემა საერთო საცხოვრებლის არარსებობაა. მოლაპარაკებას ვაწარმოებთ განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროსთან და იმედი მაქვს, რომ მივაღწევთ საერთო საცხოვრებლის აშენებას. აქტიურად გვიჭერს მხარს გუბერნატორი არჩილ ჯაფარიძე. გამომდინარე იქიდან, რომ, მაგალითად, ცაგერიდან და ლენტეხიდან საზოგადოებრივი ტრანსპორტი შეზღუდულად მოძრაობს, ამ რაიონებიდან ბევრ მსურველს ვკარგავთ. მოთხოვნა მართლაც დიდია. ჩვენ მათ ყველა პირობა უნდა შევუქმნათ, რომ გაცდენების გარეშე გაიარონ ჩვენთან თეორიული ნაწილი, ხოლო პრაქტიკული ნაწილი — ცაგერსა და ლენტეხში, როცა საგაზაფხულო სამუშაოები აქტიურ ფაზაში შევა.
ასეთი პრეცედენტი უკვე გვქონდა — 2015-16 წლებში 16 სტუდენტი გვყავდა ონიდან. შეთანხმების თანახმად, ონის მუნიციპალიტეტის გამგეობამ სტუდენტებისთვის საზოგადოებრივი ტრანსპორტი გამოყო, მათ მიკროავტობუსი ემსახურებოდა და მგზავრობის ღირებულების 50 პროცენტს ონის მუნიციპალიტეტი აფინანსებდა, დარჩენილ ხარჯს — თავად სტუდენტი ფარავდა. რადგან წელს ონიდან სტუდენტთა რაოდენობა მცირეა, ამიტომ მათ საკუთარი ხარჯით მოუწევთ კოლეჯში სიარული. თუ მსურველთა რაოდენობა გაიზრდება, რა თქმა უნდა, კვლავ შესაძლებელი იქნება ადგილობრივ თვითმმართველ ორგანოებთან ანალოგიური ფორმატით თანამშრომლობა.
— როგორ ფიქრობთ, თუ ცხრაკლასდამთავრებულთათვის ე.წ. საკანონმდებლო ჩიხი აღარ იქნება ატესტატის ასაღებად დაბრკოლება, გაიზრდება თუ არა პროფესიული განათლების მიღების მსურველთა რიცხვი?
— ახალი კანონი, რომელიც მიმდინარე წლის ბოლომდე უნდა მიიღოს პარლამენტმა, ნაწილობრივ მაინც მოხსნის პრობლემას. რატომ არ უნდა ჰქონდეს, მაგალითად, მეღვინეს, რომელმაც მესამე საფეხური დაამთავრა, უფლება, სწავლა მეოთხე-მეხუთე საფეხურზე გააგრძელოს, შემდგომ — უმაღლეს სასწავლებელში, რათა სრულფასოვანი მეღვინე გამოვიდეს. რა თქმა უნდა, მისასალმებელია, რომ ახალი კანონი ამის საშუალებას მოგვცემს, ასევე პროფესიული სასწავლებლის ცხრაკლასდამთავრებული სტუდენტის დიპლომი გათანაბრებული იქნება საშუალო განათლების ატესტატთან. აგრეთვე, თუ სტუდენტი უმაღლესში იმავე პროფესიაზე გააგრძელებს სწავლას, სავარაუდოდ, პროფესიულ სასწავლებელში დაგროვილი ქულები ჩაბარების დროს დაეხმარება.
ყველამ კარგად ვიცით, რომ არსებობს პროფესიები, რომელშიც პროფესიული განათლებაა საჭირო და არა უმაღლესი. თუკი პროფესიების დიფერენცირება სახელმწიფო დონეზე მოხდება — რა არის უმაღლესი განათლების და რა პროფესიულის, დამერწმუნეთ, ეს შენობა, რომელშიც ამჟამად ვიმყოფებით, საკმარისი არ იქნება, პროფესიულ სასწავლებელზე მოთხოვნა უდავოდ გაიზრდება.
— როგორც ცნობილია, ახალი სასწავლო წლიდან სკოლებში დაიწყო ახალი პროექტის — შრომითი უნარების პროგრამის განხორციელება, რომელიც პროფესიულმა კოლეჯებმა, სკოლებთან თანამშრომლობით, სკოლის ბაზაზე უნდა განახორციელონ. იღებთ თუ არა აღნიშნულ პროექტში მონაწილეობას?
— რასაკვირველია, ვმონაწილეობთ. აღსანიშნავია, რომ აქამდე სკოლებს და პროფესიულ სასწავლებლებს მსგავსი ერთობლივი პროექტი არ ჰქონიათ. ეს გახლავთ, სხვადასხვა სახელობო მიმართულებების მიხედვით, თემატური მოდულების სწავლება, კონკრეტული სკოლის მოთხოვნის საფუძველზე, ანუ თანამედროვე შრომის გაკვეთილები. განათლებისა და მეცნიერების სამინისტრომ, როგორც კი გამოაცხადა კონკურსი — შრომითი უნარების განვითარება სკოლებში, 4 პროექტი წარვადგინეთ ორ სკოლაში: ამბროლაურის მუნიციპალიტეტის მეორე საჯარო სკოლასა (ჩემი მშობლიური სკოლა) და ონის მუნიციპალიტეტის სიმონ სხირტლაძის სახელობის პირველ საჯარო სკოლაში. თითოეულში შევიტანეთ მემინანქრისა და იუველირის სპეციალობები. რადგან ორივე სახელობო პროფესიაა, ვფიქრობ, ბავშვები მეტად დაინტერესდებიან. ოთხივე პროექტში გავიმარჯვეთ და დაფინანსებაც მოვიპოვეთ. სკოლებში უკვე დავიწყეთ აქტიური მუშაობა, შედგა ჯგუფები, თითო ჯგუფი გათვლილია 10 მოსწავლეზე, ჯამში, შრომის გაკვეთილებს 40 მოსწავლე გაივლის. პრაქტიკული გაკვეთილების დასრულების შემდეგ, მათ სერტიფიკატები გადაეცემათ. აღსანიშნავია, რომ ორივე სკოლაში 24 000 ლარის ინვენტარს შევიტანთ და პროექტის დასრულების შემდეგ, საჩუქრად დავუტოვებთ სკოლებს. იმედია, მსგავსი პროექტები მომავალშიც გაგრძელდება. ჩვენ ახალი პროფესიებითა და მიმართულებებით რეგიონის სხვა სკოლებსაც მოვიცავთ.
— რამდენად ზრუნავს კოლეჯი „ერქვანი“ შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პროფესიული სტუდენტებისთვის სწავლის სათანადო პირობების შესაქმნელად?
— ჩვენ გვყავდა შშმ პირი გურამ გოგობერიშვილი, რომელმაც კოლეჯის დამთავრების შემდეგ, საკუთარი საიუველირო გახსნა და თავად დაიწყო საიუველირო ნაწარმის დამზადება. გურამთან დღესაც აქტიურად ვთანამშრომლობთ, გავაფორმეთ მემორანდუმი — პრაქტიკულ ნაწილს, სახელობო პროფესიებში (მემინანქრე და იუველირი), სტუდენტები მასთან გადიან, აქტიურად მუშაობენ და წარმატებით ეუფლებიან ხელობას. ამჟამად გვყავს სსსმ სტუდენტები. მათთვის კოლეჯში ყველა პირობაა შექმნილი.
— რამდენად უზრუნველყოფს კოლეჯი თითოეული პროფესიული სტუდენტის განათლებისა და განვითარების პირობებს. არსებობს თუ არა ამისთვის სათანადო ტექნიკური ბაზა?
— რაც შეეხება ბაზებს, ამისთვის ძალიან დიდი მადლობა მინდა გადავუხადო განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროს, რომელმაც ჩვენი კოლეჯი სრულად აღჭურვა (105 სტუდენტისთვის) კომპიუტერული ტექნიკით, ყველა საჭირო ინვენტარით, სასწავლო მასალებითა და მატერიალურ-ტექნიკური ბაზით. მართალია, პრაქტიკულ ნაწილში, ზოგიერთ სპეციალობებში, არ გვაქვს სახელოსნოები, მაგრამ ამისთვის არიან პარტნიორი ორგანიზაციები და ჩვენი სტუდენტები მათთან გადიან პრაქტიკას. მართალია, უმჯობესია, სტუდენტებმა პრაქტიკა უშუალოდ საწარმოში გაიარონ, თუმცა არსებობს პროფესიები, სადაც სასურველია, პირველადი პრაქტიკული ნაწილი ადგილზე გაიარონ და შემდეგ მივიდნენ საწარმოში. ამისათვის, გარდა საერთო საცხოვრებლისა, საჭიროა, აშენდეს სასწავლო სახელოსნოები, რომლებიც უნივერსალური იქნება — თეორიული და პრაქტიკული ნაწილი ერთ სივრცეში განხორციელდება. ასე ადვილი იქნება, სხვადასხვა პროგრამების მიხედვით, სასწავლო გარემოს ადაპტირება. იმიტომ რომ, პროფესიული განათლება ეს არ არის უმაღლესი განათლების სისტემა, სადაც მუდმივად მხოლოდ ერთი პროფესია ისწავლება. დღეს შეიძლება მოთხოვნა იყოს დურგალზე, ხვალ კი — მეფილეზე, ამიტომ კოლეჯმა ძალიან სწრაფად უნდა შეძლოს, მოერგოს იმ პროფესიას, რომელიც შრომის ბაზარზე, დროისა და გარემოების შესაბამისად, მოთხოვნადია. კოლეჯში ფუნქციონირებს ინოვაციებისა და ტექნოლოგიების ლაბორატორია — ფაბლაბი, რომელიც აღჭურვილია: 3დ პრინტერით, ჭკვიანი პროექტორით, ვაკუუმ-ტუმბოთი, გრავირებისა და ლაზერული ჭრის აპარატებით; გვაქვს ბიბლიოთეკა, ყველა საჭირო ლიტერატურით, ასევე, მეორე ბიბლიოთეკა, რომელიც ძველ შენობაშია განთავსებული, 2100 წიგნადი ფონდით (როგორც პროფესიების შესაბამისი, ასევე მხატვრული ლიტერატურა); აღსანიშნავია, რომ ჩვენმა კოლეჯმა ერთ-ერთმა პირველმა შემოიტანა მინანქრის და იუველირის სპეციალობა. ჩვენი დიზაინით დამზადდა სამუშაო მაგიდები, გვაქვს უნიფორმები. ძალიან დიდი გადახარჯვა რომ არ მოგვივიდეს, სწავლის პროცესში, სტუდენტები იყენებენ თუნუქს. როდესაც გავარჯიშდებიან, უკვე ვერცხლზე მუშაობენ. იუველირიც, თავდაპირველად, სპილენძზე მუშაობს და შემდეგ გადადის ვერცხლის ნაკეთობებზე. კოლეჯი ცენტრალურად თბება და გრილდება.
— არის თუ არა კოლეჯი პროფესიული კადრებით დაკომპლექტებული და რამდენად ზრუნავთ პერსონალის პროფესიულ განვითარებაზე?
— ერთ-ერთი პრობლემა, გარდა ზემოთ დასახელებულისა, პროფესიონალი კადრების დეფიციტია. მოგეხსენებათ, რაჭიდან ძალიან დიდია მიგრაცია. თუმცა, ჩვენი კოლეჯი უმაღლესი განათლების მქონე პედაგოგებითაა დაკომპლექტებული, საკმაოდ მაღალი დონის მასწავლებლები ასწავლიან პროფესიებს. რაც შეეხება ახალ პროფესიებს, გვაქვს პრობლემა — ბევრ პროფესიას, კვალიფიციური კადრების არარსებობის გამო, ვერ ვეჭიდებით, მიუხედავად იმისა, რომ სახელფასო განაკვეთი ჩვენთან უფრო მაღალია, ვიდრე სხვაგან (35 პროცენტით მაღალია მასწავლებლის ხელფასი, მოქმედებს მაღალმთიანი რეგიონის სტატუსი). რეალურად, რეგიონში კადრი ძნელად მოიძებნება. აქაც ერთ-ერთი მიზეზი საერთო საცხოვრებლის არარსებობაცაა. საცხოვრებელი პირობებით უზრუნველყოფა, მაღალი ანაზღაურება, ვფიქრობ, კვალიფიციური კადრების მოზიდვის საშუალებას მოგვცემს.
— რას გვეტყვით მომავლის გეგმების შესახებ?
— დაგეგმილი გვაქვს, რომ გაზაფხულიდან ახალი პროფესიები დავიმატოთ, რასაც, ვფიქრობ, შემოყვება ახალი ნაკადი, იმიტომ რომ, ეს ექვსი პროფესია, რომელზე სწავლებაც სტაბილურად მიმდინარეობდა, მეტ-ნაკლებად ბიჭებზეა მორგებული, ამიტომ ცოტა ნაკლებია გოგონების აქტივობა. ამ კუთხით, ბევრი მუშაობა მოგვიწევს სკოლებში, მოსწავლეებთან. განსაკუთრებით ტურიზმის სფეროს ვგულისხმობ — სასტუმრო საქმე, მთაში გამყოლი გიდი, კულტურული გიდი, სარესტორნო საქმე. ტურისტების ნაკადის შემოდინებას თავისთავად ახლავს კვების ობიექტების განვითარება. დიდი პრობლემაა მომსახურების სფეროში. ვფიქრობ, შემოვიტანო მზარეულის პროფესია, ასევე საჭიროა აგრონომები, რომელთა სწავლების უფლება ჩვენს სისტემას არ აქვს, მაგრამ შეგვიძლია მიახლოებული სპეციალობები ავირჩიოთ, მაგალითად — ლაბორანტები, რომლებიც ნიადაგის ლაბორატორიულ კვლევას ჩაატარებენ, ანალიზს აიღებენ სხვადასხვა კვლევებისთვის. ასე რომ, შესაძლებელია, ამ მიმართულებით, აგრარულ უნივერსიტეტთან ერთად ვიფიქროთ. სამწუხაროა, რომ რაჭაში არ არის უმაღლესი სასწავლებელი, თორემ ერთობლივი თანამშრომლობით ბევრი კარგი პროექტის განხორციელება იქნებოდა შესაძლებელი.
ესაუბრა მაკა ყიფიანი
|