2017-04-06 გლობალური ჯილდო საუკეთესო მასწავლებლისთვის
„მასწავლებელთა გლობალური ჯილდო“, რომელსაც, ტრადიციულად, დუბაიში, მარტის თვეში გამართული განათლების საერთაშორისო ფორუმის მეორე დღეს გადასცემენ, წელს კანადელ მასწავლებელს — მეგი მაკდონელს ერგო. მილიონი დოლარი და წლის საუკეთესო მასწავლებლის ტიტული (ეს საკმაოდ მომხიბვლელი და სოლიდური პრიზი, ალბათ, ნებისმიერი პროფესიის ადამიანისთვის საოცნებო და გაასმაგებული სტიმულისმიმცემია, რომ გახდეს საუკეთესო) კანადის პატარა თემში მოღვაწე პედაგოგმა მიიღო. ის ასწავლის სკოლაში, სადაც მძიმე კლიმატი და რთული პირობებია, სახმელეთო გზითაც ვერ მიხვალ, მხოლოდ საჰაერო კავშირია. „სწავლება იდეალური გზა იყო ახალგაზრდებთან დაკავშირების. შესაძლებლობა მომეცა, გავცნობოდი მათ რეალიებს და შემექმნა ისეთი პროგრამები, რომლებიც მათ მიზნის მიღწევაში დაეხმარებოდათ“. — ამბობს მეგი მაკდონელი.
დიდ ბრიტანეთში რეგისტრირებული ვარკის ფონდი, მიუხედავად იმისა, რომ მისი მთავარი ოფისი ლონდონშია განთავსებული, თავს რომელიმე კონკრეტული ქვეყნის ფონდად არ აღიქვამს, რადგან მიიჩნევს, რომ ის საერთაშორისოა და, ყოველწლიურად, მსოფლიოს მასშტაბით, საუკეთესო მასწავლებელს ეძებს. ღონისძიებას პატრონაჟს დუბაის მმართველობაც უწევს. ფონდის ისტორიაც მასწავლებლებით იწყება. რამდენიმე წლის წინ, ინდოელმა პედაგოგების ოჯახმა დააფუძნა. მათ ძალიან წარმატებული საქმიანობა დაიწყეს და შექმნეს მსოფლიო სკოლების ქსელი, რომელიც, დღესდღეობით, მსოფლიოს 14 ქვეყნის კერძო სკოლებს აერთიანებს და დაახლოებით — 20 ათასზე მეტ თანამშრომელს. ასეთი მსხვილი და წარმატებული ბიზნესის შემქმნელმა ოჯახმა, იქიდან გამომდინარე, რომ მთელი ცხოვრება განათლების სფეროს ემსახურებიან, გადაწყვიტა, ფილანტროპული საქმიანობაც სწორედ განათლების სფეროში აწარმოოს. მათი ინიციატივით დაფუძნებული ფონდის მთავარი შემწირველებიც თავადვე არიან, თუმცა, ცდილობენ, დაფინანსება სხვადასხვა წყაროებიდანაც მოიზიდონ.
წლევანდელი დაჯილდოების ცერემონიალს კოალიცია „განათლება ყველასთვის - საქართველოს“ გამგეობის თამჯდომარე ირინა ხანთაძე ესწრებოდა. 2017 წლის 19 მარტს, კოალიციის სახელით, საქართველომ მიიღო „მასწავლებელთა გლობალური ჯილდოს“ აკრედიტაცია.
რა არის ფორუმისა და „მასწავლებელთა გლობალური ჯილდოს“ მიზანი, როგორი იყო წლევანდელი ღონისძიება და რა ძირითადი აქცენტები გაკეთდა განათლების სისტემის განვითარების მიმართულებით, ამის შესახებ გვესაუბრება ირინა ხანთაძე.
— რა მოვლენაა განათლების გლობალური ფორუმი?
— ფორუმი, ყოველწლიური ფართომასშტაბიანი კონფერენცია, განათლების საკითხებზე მომუშავე ფონდის მიერ ეწყობა და მისი მიზანიც განათლების სფეროს პოპულარიზაციაა.
ფორუმი საზოგადოებრივი ღონისძიებაა, რომლის მიზანია, დუბაიში მოუყაროს თავი განათლების საკითხებზე მომუშავე სხვადასხვა აქტორს, იქნება ეს სამთავრობო წრეებიდან, საერთაშორისო თუ საზოგადოებრივი ორგანიზაციებიდან, ასევე, უნივერსიტეტების წარმომადგენლებს, დამოუკიდებელ ექსპერტებსა და ა.შ. ამ ღონისძიების იდეაა, შექმნას ფორუმი, სადაც მონაწილეები ერთმანეთს უზიარებენ მოსაზრებებს — სად ვართ განათლების თვალსაზრისით და რა არის საჭირო, რომ უკეთესი და ყოვლისმომცველი გახდეს განათლების სისტემა, მსოფლიო მასშტაბით. დაახლოებით, 2000-მდე მონაწილე იკრიბება ხოლმე დუბაიში, უკვე ტრადიციადქცეულ, ღონისძიებაზე, სადაც საკმაოდ მაღალი რანგის სტუმრებიც ჩამოდიან — იუნისეკოს გენერალური დირექტორი, OECD-ის განათლების მიმართულების ხელმძღვანელი პირები, სხვადასხვა უნივერსიტეტის განათლების პოლიტიკის ფაკულტეტების წამყვანი პროფესორები, მედიასაშუალებები, მაგალითად, საკმაოდ ინტენსიურად ესწრებიან ნიუ-იორკ ტაიმსის განათლების მიმართულების წამყვანი მედიასპეციალისტები, ექსპერტები და, რა თქმა უნდა, სხვადასხვა ქვეყნის განათლების მინისტრები თუ სხვა ხელმძღვანელი პირები, მათ შორის — ძალიან ბევრი ექსპერტი, განათლების სპეციალისტი, არასამთავრობო ორგანიზაციის წარმომადგენლი.
ფორუმი ასევე ემსახურება მასწავლებელთა პროფესიის პოპულარიზაციას, რადგან სწორედ მის მეორე დღეს იმართება მასწავლებლის გლობალური ჯილდოს გადაცემის ცერემონია და საზეიმოდ ვლინდება მსოფლიოს საუკეთსო მასწავლებლის ვინაობა.
— ესწრებოდა თუა არა ჩვენი ქვეყნის წარმომადგენელი, თქვენამდე, გლობალურ ფორუმს?
— საზოგადოების სექტორიდან, განათლების სპეციალისტების წრეებიდან, აქამდე, ამ ღონისძიებას ჯერ არავინ დასწრებია. წელს, ჩვენი ვიზიტით, საფუძველი ჩავუყარეთ იმას, რომ საქართველოდანაც იყო წარმომადგენელი.
გვინდა, ამ ღონისძიებას პოპულარიზება გავუწიოთ და რაც შეიძლება მეტი ქართველი აქტორი დავაინტერესოთ მასში მონაწილეობით. ეს არაჩვეულებრივი შესაძლებლობაა, შეხვდე განათლების სფეროს წარმომადგენლებს, გაიგო რა დისკურსია დღეს საერთაშორისო დონეზე, წარმოაჩინო საკუთარი პრობლემები და გამოწვევები, მოისმინო რჩევები და გაეცნო უამრავ სიახლეს; გეძლევა შესაძლებლობა, ერთ სივრცეში შეხვდე ისეთ ადამიანებს, რომლებთან შეხვედრაც სხვა ვითარებაში არც თუ ისე ადვილია. ამიტომაც გვინდა, წარმოვაჩინოთ ფორუმი, როგორც საუკეთესო საშუალება, საქართველომ საერთაშორისო ასპარეზზე გაიტანოს საკუთარი გამოწვევები და იპოვოს მეგობრები, პარტნიორები და ამით, გარკვეულწილად, მეტად განამტკიცოს საერთაშორისო ქსელი. ამიტომ გვინდა, რომ მომავალ წელს, ფორუმზე, კიდევ უფრო მეტი წარმომადგენელი გაემგზავროს საქართველოდან. იმედია, განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროც გამოიყენებს ამ შესაძლებლობას — დაესწრებიან და ისარგებლებენ იმ სიკეთეებით, რასაც ეს ფორუმი იძლევა.
— „მასწავლებელთა გლობალური ჯილდო“ მართლაც გლობალურია პრიზისთვის განკუთვნილი თანხის ოდენობით. ამ ტიტულის მისანიჭებლად როგორ ირჩევენ წლის საუკეთესო მასწავლებელს?
— ერთ-ერთი მსხვილი ღონისძიება, რომელიც, ტრადიციულად, ფორუმის მეორე დღეს იმართება, გლობალური პრიზის გადაცემის ცერემონიალია. საჯაროდ, საზეიმო ვითარებაში ასახელებენ გამარჯვებულს და მისთვის განკუთვნილ პრიზს გადასცემენ. ფონდმა დააწესა პრიზი, რომელიც ერთ მილიონ დოლარს შეადგენს და, ყოველწლიურად, ერთ გამარჯვებულ მასწავლებელს გადაეცემა. ასეთი მასშტაბური ხასიათის დაჯილდოება უკვე მესამედ გაიმართა. ფონდისა და გლობალური ჯილდოს მიზანია, ასეთი გამორჩეული ღონისძიებით, მსოფლიო საზოგადოებას მასწავლებლის პროფესიაზე მიაქცევინონ ყურადღება.
გამორჩეულად საინტერესოა არა მხოლოდ დაჯილდოების ცერემონია, არამედ ის პროცედურები და კრიტერიუმები, რომლითაც წლის განმავლობაში მიიღება აპლიკაციები და შემდგომ გამოვლინდება გამარჯვებული. ონლაინ რეჟიმში, დაახლოებით, 20 ათასზე მეტ აპლიკაციას იღებენ. ბრიტანული უნივერსიტეტების დახმარებით, შემუშავებული აქვთ ძალიან საინტერესო ელექტრონული პროგრამა, რომელიც ფონდს, ამ რაოდენობის აპლიკაციებიდან, შედარებით მოკლე სიის (500-1000 პედაგოგამდე) შედგენაში ეხმარება. შემდეგ ამ აპლიკაციებს ე.წ. მასწავლებელთა გლობალური პრიზის აკადემია ეცნობა, რომელიც 200 ექსპერტისგან შედგება. ისინი დამოუკიდებლად კითხულობენ აპლიკაციებს, რათა 50 ფინალისტი გამოავლინონ, მათგან კი მხოლოდ ათეული ირჩევა. ფინალისტთა ათეულის გამოვლენისას, მსოფლიოს სხვადასხვა კონტინენტის წარმომადგენლობითობას იცავენ. რადგან პრიზი გლობალური ხასიათისაა, საუკეთესო მასწავლებლის გამოვლენა მხოლოდ ერთ გეოგრაფიულ არეალში არ მოხდეს. საბოლოოდ კი, აკადემია დახურულად მსჯელობს, ათეულიდან ვინ იქნება, ფორუმის მეორე დღეს, გამარჯვებული.
მათ მოახერხეს და ძალიან ბევრი მნიშვნელოვანი და საინტერესო მოღვაწე, პოლიტიკოსი თუ საზოგადოებრივი სახე მიიზიდეს. ყოველწლიურად, საკმაოდ მაღალი სტატუსის მქონე ადამიანები ერთვებიან პრიზის გადაცემის ცერემონიალში. მაგალითად, შარშანდელი გლობალური პრიზის გამარჯვებული — დაწყებითი კლასების პალესტინელი პედაგოგი რომის პაპმა გამოაცხადა. წელს კი, კოსმოსიდან ჩართეს ევროპის კოსმოსური ექსპედიციის წარმომადგენელი. მან ჩართვა საფრენი აპარატიდან განახორციელა და წლევანდელი პრიზიორი დაასახელა — კანადელი პედაგოგი მეგი მაკდონელი. იგი, თავის პროფესიაში მართლაც გამორჩეული პიროვნებაა, საუკეთესო შედეგებს აღწევს სოციალური მეცნიერებების მიმართულებით სწავლებაში. თუმცა, კონკურსისთვის ის კი არ არის მნიშვნელოვანი, რომელ საგანს ასწავლის პედაგოგი, არამედ — როგორ ასწავლის. კონკურსში მონაწილეობისთვის აუცილებელი პირობაა, რომ ზოგადსაგანმანათლებლო დაწესებულებაში ასწავლიდეს 5-დან 18 წლამდე ბავშვებს, არცერთ საგანს უპირატესობა არ ენიჭება — შეიძლება იყოს სპორტი, მათემატიკა, დაწყებითი განათლება თუ სხვ. განსაკუთრებული ყურადღება ექცევა იმას, რამდენად ახერხებს მასწავლებელი კარგი შედეგების მიღწევას და რეალურად აღწევენ თუ არა მისი მოსწავლეები ამ შედეგებს, ასევე, რამდენად ახერხებს დაწესებული კურიკულუმის (სტანდარტების) ზემოთ ცოდნის მიწოდებას. განსაკუთრებული ყურადღება ექცევა იმას, თუ რამდენად ახერხებს პედაგოგი იყოს წარმატებული არა მხოლოდ მოსწავლეებისთვის ცოდნის გადაცემის თვალსაზრისით, არამედ მოსწავლეებს გადასცეს სასიცოცხლოდ მნიშვნელოვანი უნარები, მათთვის იყოს „როლური მოდელი“, კრეატიულად მიუდგეს სწავლა-სწავლების პროცესს; ჩართოს არა მხოლოდ სტანდარტული მეთოდები, არამედ საინტერესო მიდგომებიც გამოიყენოს. ყურადღება ექცევა იმასაც, თუ რამდენად ახერხებს მასწავლებელი, მოსწავლეს გადასცეს ჰუმანიზმსა და გლობალურ მოქალაქეობაზე ორიენტირებული ღირებულებები. პედაგოგი, გარდა იმისა, რომ მოსწავლეს კონკრეტული კულტურისთვის მნიშვნელოვან იდენტობას უძლიერებს, ასევე, ამზადებს მას სამყაროში თანაცხოვრებისთვის, სადაც მრავალი კულტურის, განსხვავებული აზრის და რელიგიის, ეთნოსის ადამიანები არიან. დღეს ახალგაზრდა მზად უნდა იყოს ასეთ მრავალფეროვან გარემოში განვითარებისთვის და მასში ადაპტირებისთვის, ჰარმონიულად შერწყმისთვის.
— თქვენ როგორ მიიღეთ წელს აკრედიტაცია?
— ორგანიზატორების სურვილია, პედაგოგის პროფესიის პოპულარიზების მიზნით, სხვადასხვა ქვეყანაში, დაწესდეს მასწავლებელთა ასეთივე აღიარებული ჯილდოები. რა თქმა უნდა, უპრიანია, ამ ჯილდოს საზოგადოებრივი ორანიზაციები და მასწავლებელთა საზოგადოება თავად გასცემდეს და არა სახელმწიფო უწყებები. ეს ძალიან ყურადსაღები ინფორმაციაა იმიტომ, რომ ჩვენი საზოგადოებრივი გაერთიანებისთვის მნიშვნელოვანია, რომ მასწავლებელთა პროფესიის პოპულარიზაციისკენ მიმართული ქმედითი ნაბიჯები გადადგას ქვეყანამ და ამ პროცესში ჩვენც ჩავერთოთ. იმავდროულად, გვჯერა, რომ პროფესიებში გამორჩეული ადამიანები თვითონ საზოგადოებამ უნდა გამოავლინოს, სახელმწიფო კი უფრო მხარდამჭერი ფუნქციის მატარებული უნდა იყოს. აქედან გამომდინარე, გამოვიჩინეთ ინიციატივა და დავიწყეთ მუშაობა გლობალურ ჯილდოსთან პარტნიორობის დასამყარებლად, რაც წამარმატებით მოვახერხეთ. წელს, ფორუმზე, ჩვენც გადმოგვცეს აკრედიტაცია, რომ საქართველოში დავიწყებთ ამ ჯილდოს განხორციელებას. თავისთავად იგულისხმება, რომ უნდა გამოვიყენოთ მათი მეთოდოლოგია, თუმცა, რასაკვირველია, არასრულად, რადგან ის ძალიან ფართომასშტაბიან კონკურსზეა გათვლილი და, ბუნებრივია, საქართველოში ამ მასშტაბის ღონისძიებას ვერ ჩავატარებთ. ამიტომ ვფიქრობ, გარკვეული ადაპტირება უნდა მოვახდინოთ და პროცესში მაქსიმალურად ბევრი აქტორი ჩავრთოთ, მათ შორის კოალიციაში გაერთიანებული სუბიექტები — მასწავლებელთა ასოციაციები, პროფკავშირი და ა.შ. რაც მთავარია, კონკურსის ჩატარების მეთოდოლოგია მაქსიმალურად უნდა იყოს მორგებული ჩვენს რეალობაზე და აუცილებლად - დაძლევადი.
ფორუმზე მიღებული აკრედიტაცია სხვა სიკეთესაც გულისხმობს — ჩვენთან გამოვლენილი საუკეთესო პედაგოგების აპლიკაციებს განსაკუთრებულ ყურადღებას მიაქცევენ და იქიდან გამომდინარე, რომ მათ, ქვეყნის დონეზე, უკვე გაიარეს ფილტრაცია, უფრო იოლად გადაიყვანენ შემდგომ ეტაპებზე განსახილველად. თუმცა, ეს არ ნიშნავს, რომ ქვეყნის გამარჯვებული ავტომატურად მოხვდება ათეულში ან თუნდაც ორმოცდაათეულში. მაგრამ ვფიქრობთ, პირველ გამოხშირვაში აუცილებლად მოხვდება, ანუ 500 პედაგოგში. გლობალური აკადემია სწორედ ამ 500-ის აპლიკაციას ეცნობა დეტალურად. იმედი უნდა ვიქონიოთ, რომ ქართველი მასწავლებელიც დაიმსახურებს აკადემიის მოწონებას და 50 ათეულში ან სულაც ათეულში აღმოჩნდება. მაგალითად, წელს 50 ათეულში აზერბაიჯანიდან ინგლისური ენის პედაგოგი დასახელდა. ეს ჩვენი რეგიონისთვის სასიხარულო ინფორმაციაა. დიდი იმედი გვაქვს, რომ მომავალ წელს ქართველი მასწავლებლის სახელსა და გვარსაც ამოვიკითხავთ ამ სიაში. თავისთავად, იქ მოხვედრა, ერთი მხრივ, პოპულარიზაციას უწევს ქვეყანას, მსოფლიო მასშტაბით, მეორე მხრივ კი, ძალიან მნიშვნელოვანი სტიმული ხდება იმ ქვეყანაში მასწავლებლების კოჰორტისთვის, არა მხოლოდ მოქმედი მასწავლებლისთვის, არამედ ახალგაზრდებისთვისაც. ჩვენი მიზანია, დავანახოთ მათ, რომ მასწავლებლობა ძალიან მნიშვნელოვანი, საინტერესო და დაფასებული პროფესიაა და ამ პროფესიაშიც შეიძლება მაღალი შედეგების მიღწევა და საზოგადოებისთვის, ადამიანებისთვის მნიშვნელოვანი საქმიანობების წარმოება.
— წელს რაზე გაკეთდა მთავარი აქცენტები?
— წელს მთავარი მესიჯებიდან უმნიშველოვანესი იყო მსოფლიოში მშვიდობაზე საუბარი, რადგან მსოფლიოსთვის ერთ-ერთი უმნიშვნელოვანესი სწორედ ტერორიზმის საფრთხეა. ასევე, ერთ-ერთი მთავარი თემა იყო გლობალური მოქალაქეობა — როგორ გავზარდოთ ადამიანები არა ერთი ქვეყნის, არამედ მსოფლიოს მოქალაქეებად. სამყაროს ჰარმონიული განვითარების ყველაზე ეფექტური ინსტრუმენტი სწორედ განათლებაა. ფორუმზე ამგვარი მოწოდება იყო — გაიზარდოს განათლების მხარდაჭერა და დაფინანსება, რადგან სწორედ განათლებაა ჩვენი უსაფრთხოების ყველაზე მნიშვნელოვანი გარანტი. მულტიკულტურალიზმი, ტოლერანტობა, სიკეთე, სოლიდარობა, ჰარმონიული თანაცხოვრება და ა.შ. — მნიშვნელოვანია ამ ღირებულებებითი განათლების აქტუალიზაცია, მაგალითად, სამოქალაქო განათლების, რადგან განათლების ღირებულება მარტო საგნობრივი ცოდნის გადაცემა არ არის.
მეორე მთავარი აქცენტი ტექნიკური ხასიათის გახლდათ. ტექნოლოგიური პროცესი იმდენად სწრაფად ვითარდება, რომ აუცილებელია ამ საკითხის გათვალისწინება განათლების პოლიტიკის პროცესში და ტექნოლოგიების კიდევ უფრო აქტიურად შემოტანა საგანმანათლებლო სივრცეში. ქვეყნებში, რომლებიც ამ მხრივ კიდევ უფრო დაწინაურებული არიან, გაცილებით სწრაფად და აქსელირებულად ვითარდება განათლების სისტემა და მთლიანად საზოგადოება. შესაბამისად, უფრო მეტად იზრდება განსხვავებაც ჩამორჩენილ და წინწასულ ქვეყნებს შორის. საერთაშორისო ორგანიზაციების ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი წუხილი სწორედ ეს იყო — ტექნოლოგიური პროგრესი, რომელიც შეიძლება არათანაბრად იყოს ხელმისაწვდომი სხვადასხვა ქვეყნისთვის. გაისმა მოწოდება, ვისაც სურს დაწინაურდეს განათლების მიმართულებით, მეტი ყურადღება მიაქციოს ტექნოლოგიების დანერგვას, დიგიტალიზაციის საკითხებს განათლების სფეროში. კარგად დამამახსოვრდა „ნიუ-იორკ ტაიმსის“ ჟურნალისტის ფრაზა: „მომავალი ეკუთვნით ტექნოლოგიის ადამიანებს და ჩვენ უნდა ვასწავლოთ ჩვენს შვილებს ციფრული მოქალაქეობა, ვასწავლოთ როგორ დაამყარონ კომუნიკაცია ინტერნეტით სხვა ადამიანებთან.“ ეს პროცესი შეუქცევადია. მსოფლიო მასშტაბით, ახალი ცოდნის დაგროვება იმდენად სწრაფად მიმდინარეობს, რომ რთული ხდება, ასწავლო ყველაფერი. გაცილებით მეტი აქცენტი გავაკეთოთ სწავლის სწავლებაზე. შევადგინოთ არა სხვადასხვა თეორიული ცოდნით გადავსებული კურიკულუმები, არამედ ისეთი, რომლებიც ბავშვებს გამოუმუშავებს კრიტიკული აზროვნების და სწავლა-სწავლების უნარებს, რათა ინფორმაციის მიღება დამოუკიდებლად შეძლონ და, საუკეთესო შემთხვევაში — ახლის შექმნა.
— რა იყო OECD განათლების დირექტორის, ბატონი ანდრეას შლაიხერის მთავარი მესიჯები, მოწოდებები?
— განათლების გლობალურ ფორუმზე ბატონმა ანდრეამ ისაუბრა იმაზე, თუ რა მიმართულებით უნდა გარდაიქმნას განათლების სისტემა. რამდენიმე საკითხს გამოვყოფდი: 1. კვლევები აჩვენებს, რომ ოჯახის სოციალური მდგომარეობა არ არის გადამწყვეტი და გადაულახავი ფაქტორი. მეტ ინკლუზიას და სკოლაში სწორად ორგანიზებულ პროცესს მოაქვს თანაბარი შედეგი ყველა ბავშვისთვის, შეაბამისად, სასკოლო რეფორმას აქვს გადამწყვეტი მნიშვნელობა; 2. მეტი აქცენტი უნდა გაკეთდეს შემოქმედებით კომპეტენციებზე, სწავლების პროცესში შემოქმედებით მიდგომებზე (ხელოვნება, სპორტი, თამაში და სხვ.), სხვადასხვა ინტელექტის გამოყენება მეტ ეფექტს გვაძლევს; 3. ზედმეტი სტანდარტების ნაცვლად, გვჭირდება პროფესიონალი და მცოდნე ხალხი; 4. აუცილებელია მეტი თანამშრომლობა სკოლაში მასწავლებლებს შორის. მასწავლებლების მეტი ჩართულობა პროფესიულ განვითარებაში. ურთიერთდახმარების მექანიზმებისა და კულტურის წახალისება; 5. ძალზე მნიშვნელოვანია განვითარდეს სკოლების მეტი ანგარიშვალდებულება თემთან, საზოგადოებასთან ნაცვლად სახელისუფლო თუ მარეგულირებელ ორგანოებთან მიმართებაში. სწორედ ასეთი იყო მისი მესიჯები.
ანდრეას შლაიხერის გამოსვლაში ერთ-ერთი საინტერესო აქცენტი მასწავლებელთა პროფსიონალიზმს შეეხო. იგი ამბობს, რომ გადამწყვეტია არა არასტანდარტული კურიკულუმი, არამედ კარგი პროფესიონალი, რომელსაც შეუძლია მორგებულად, მოქნილად, ადაპტირებულად უზრუნველყოს ბავშვების შედეგებზე გაყვანა. ამიტომაც მოგვიწოდებს, რომ ამ პროფესიის განვითარებაში და მასწავლებელთა კვალიფიკაციის ზრდაში მეტი მონაწილეობა მივიღოთ და მეტი ენერგია ჩავდოთ. ბატონი ანდრეასი აქცენტს იმაზეც აკეთებს, რომ იმ ქვეყნებში, სადაც მასწავლებლები უფრო მეტად თანამშრომლობენ ერთმანეთთან, გაცილებით მეტი ურთიერთდახმარების ქმედითი მექანიზმი აქვთ, იქ პროფესიული განვითარებაც უფრო წარმატებულია.
დღეს, როცა საქართველოში საუბარი მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების დეცენტრალიზაციაზე დაიწყო, ვფიქრობ, ეს რეკომენდაცია ძალიან კარგად ეხმიანება ამ პროცესებს და კიდევ უფრო გვიმტკიცებს რწმენას, რომ ეს სწორი გზაა, რაც არ უნდა რისკებსა და საფრთხეებს ხედავდნენ ამაში გარკვეული ადამიანები. მართლაც, ერთადერთი სწორი გზა პროფესიულ განვითარებაში თვითონ მასწავლებლების ჩართვა და საგნობრივი ასოციაციების გაძლიერებაა. მათ შეუძლიათ ისეთი საინტერესო მექანიზმების შექმნა მასწავლებელთა პროფესიული განვითარებისთვის, რაც ცენტრალიზებული მიდგომით, შეუძლებელია. ამ კონტექსტში გამოვეხმაურებოდი ტენდენციას, რომ სასურველია სკოლების მართვის დეცენტრალიზაცია, რადგან დამოუკიდებელი სკოლა მასწავლებელთა პროფესიული განვითარებისთვის უფრო მეტ ინიციატივებსა და სტიმულებს შექმნის. დამოუკიდებელი სკოლა, რომელიც შედეგებითა და მიღწევებით ფასდება, გამუდმებით იზრუნებს, რომ საუკეთესო ხარისხის პედაგოგთა კორპუსი ჰყავდეს. ჩვენ იმედი გვაქვს, რომ ყველა დაწყებული სწორი ინიციატივა გაგრძელდება და კარგ შედეგებამდე მივალთ. კოალიცია ყველაფერს გააკეთებს ამისთვის, პირველ რიგში, ვიმუშავებთ ასოციაციებთან, რომ ისინი ინსტიტუციურად გაძლიერდნენ. მზად ვართ წარმოვადგინოთ კონკრეტული რეკომენდაციები და ცვლილებათა გეგმები.
აქვე მინდა ვთქვა, რომ ჩვენ მიერ ინიცირებული ეროვნული ჯილდოც ამ მცდელობების ერთ-ერთი ნაწილია
ესაუბრა ლალი ჯელაძე
|