2014-03-27 განათლების ხარისხის განვითარების ეროვნული ცენტრის წლიური ანგარიში
ლალი ჯელაძე
განათლების ხარისხის განვითარების ეროვნულმა ცენტრმა, კონსულტაციისა და ტრენინგის ცენტრში (CTC), 2013 წლის ანგარიშის პრეზენტაცია გამართა, რომელსაც ესწრებოდნენ განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროს წარმომადგენლები, სსიპ-ების ხელმძღვანელები, საგანმანათლებლო დაწესებულებების, საერთაშორისო დონორი ორგანიზაციების წარმომადგენლები.
ცენტრის მიერ გამოცემული პუბლიკაცია ორი ნაწილისგან შედგება — ანგარიშის პირველი ნაწილი სსიპ-განათლების ხარისხის განვითარების ეროვნული ცენტრის 2013 წლის საქმიანობას და ორგანიზაციულ განვითარებასთან დაკავშირებულ ცვლილებებს ეხება; დოკუმენტის მეორე ნაწილში წარმოდგენილია 2011-2013 წლების მიმოხილვა და ანალიზი — ცენტრის ფუნქციების/საქმიანობის და მართვის სფეროში საკანონმდებლო ცვლილებების მიმოხილვა; საგანმანათლებლო დაწესებულებების ავტორიზაციისა და საგანმანათლებლო პროგრამების აკრედიტაციის მექანიზმების ანალიზი; ეროვნულ საკვალიფიკაციო ჩარჩოში განხორციელებული ცვლილებების მიმოხილვა; სტუდენტთა მობილობის პროცესის ანალიზი და ინფორმაცია უმაღლეს საგანმანათლებლო დაწესებულებებში სტუდენტების განაწილებასთან დაკავშირებით.
ცენტრის დირექტორმა, ელენე ჯიბლაძემ, მოწვეულ სტუმრებს ცენტრის მუშაობის პრინციპები გააცნო და 2013 წლის შედეგები წარუდგინა. ანგარიშთან ერთად, ვრცლად ისაუბრა 2011-2013 წლებში, ცენტრის მიერ, განათლების ხარისხის განვითარების მიმართულებებით განხოციელებული საქმიანობის შესახებ.
განათლებისა და მეცნიერების მინისტრის მოადგილემ, ლია გიგაურმა, ასეთი პრეცედენტი — განათლების სისტემის ერთ-ერთი სტრუქტურა, საზოგადოებას გაწეული სამუშაოს ანგარიშს რომ აბარებს, დადებითად შეაფასა და სურვილი გამოთქვა, ანგარიშის ჩაბარების ასეთი სისტემა ტრადიციად იქცეს, რადგან მას ბევრი დადებითი მხარე აქვს: „მნიშვნელოვანია თავად ცენტრის მიერ გაწეული სამუშაოც და ის ანგარიშიც, რომელსაც დღეს განათლების ხარისხის ეროვნული ცენტრი წარმოადგენს. მას რამდენიმე მნიშვნელოვანი მხარე აქვს: ერთი — კონკრეტული ანალიზი, რომელიც ძალიან მნიშვნელოვანია მომავლის დაგეგმვისთვის, თუ გვინდა, რომ მართლაც რეალურ შედეგებზე გავიდეთ; მეორე — ამით ორგანიზაციას, სტრუქტურას, ფაქტობრივად, ეზრდება პასუხისმგებლობა საზოგადოების წინაშე. და კიდევ მნიშვნელოვანია იმდენად, რამდენადაც აქ დამსწრეთა მხრიდან წამოსული რეკომენდაციები და შენიშვნები აუცილებლად გათვალისწინებული იქნება მომავალი საქმიანობის დაგეგმვისას, რასაც შეიძლება უკვე პრაქტიკული შედეგები მოჰყვეს. მინდა მადლობა გადავუხადო იმ ადამიანებს, ვინც მოამზადა ანგარიში და დღეს სრულყოფილად წარმოგვიდგინა. სასურველია, ის შედეგი, რაც ამ შეხვედრას მოჰყვება, სხვებსაც გაუზიაროთ, რათა ყველამ ერთად ვიზრუნოთ ზოგადი განათლებისა თუ მთლიანად განათლების სისტემის განვითარებაზე.“
ცენტრის მიერ მნიშვნელოვანი ნაბიჯები გადაიდგა განათლების ხარისხის უზრუნველყოფის გარე მექანიზმების დახვეწის მიმართულებით და განათლების სისტემის ინტერნაციონალიზაციის კუთხით. 2013 წელს, ცენტრის ინიციატივით, კანონში შევიდა ცვლილება, რომლის საფუძველზეც, საგანმანათლებლო დაწესებულებების ავტორიზაციის საბჭო დაიყო ზოგადსაგანმანათლებლო, პროფესიულ და უმაღლეს საგანმანათლებლო საბჭოებად. თუ 2013 წლამდე გადაწყვეტილებას ერთი საბჭო იღებდა, 2013 წლის მარტში ეს შეიცვალა და დღეს საგანმანათლებლო დაწესებულების ავტორიზაციის შესახებ გადაწყვეტილებას საგანმანათლებლო დაწესებულების შესაბამისი ავტორიზაციის საბჭო იღებს. ამ გზით გაიზარდა საბჭოში დაინტერესებული მხარეების რეპრეზენტატულობა, განათლების შესაბამისი დონეების მიხედვით და საბჭოს კომპეტენციის დონე.
გასულ წელს ხარისხის განვითარებისთვის წინ გადადგმულ ნაბიჯად ცენტრი სწორედ ავტორიზაციის საბჭოს დაყოფას მიიჩნევს.
საბჭოს დამოუკიდებლობისა და მიუკერძოებლობის ხარისხის ზრდის მიზნით, დაინერგა საბჭოს წევრთა შერჩევის ახალი, თანამონაწილეობის პრაქტიკა. ცენტრმა საბჭოს წევრთა შერჩევის პროცესში ჩართო საგანმანათლებლო დაწესებულებები, არასამთავრობო ორგანიზაციები, დამსაქმებლები და სხვა დაინტერესებული მხარეები. ანგარიშში წარმოდგენილი 2013 წლის ავტორიზაციის საბჭოების მიერ მიღებული გადაწყვეტილებების დიაგრამის მიხედვით, გადაწყვეტილებების 70 პროცენტი დადებითია. 2010 წლამდე ინსტიტუციური აკრედიტაცია მხოლოდ უმაღლეს საგანმანათლებლო დაწესებულებებისთვის იყო სავალდებულო, ამჟამად ავტორიზაციის მოპოვება განათლების სამივე დონეს შეეხო და სავალდებულო გახდა ზოგადსაგანმანათლებლო (კერძო), პროფესიული და უმაღლესი საგანმანათლებლო დაწესებულებებისთვის. ავტორიზაციის მისაღებად საგანმანათლებლო დაწესებულებები უნდა აკმაყოფილებდნენ სტანდარტებს — საგანმანათლებლო პროგრამები; მატერიალური რესურსები; ადამიანური რესურსები. სტანდარტის დაკმაყოფილების შემთხვევაში, საგანმანათლებლო დაწესებულებას ავტორიზაცია 5 წლის ვადით ენიჭება, ამასთან, განათლების ხარისხის მუდმივი მონიტორინგის მიზნით, საგანმანათლებლო დაწესებულებები თვითშეფასების ყოველწლიურ ანგარიშს წარადგენენ.
2013 წლის დეკემბრის მდგომარეობით, საქართველოში 67 უმაღლესი და 91 პროფესიული საგანმანათლებლო დაწესებულებაა. უმაღლეს საგანმანათლებლო დაწესებულებებს შორის 28 უნივერსიტეტი, 27 სასწავლო უნივერსიტეტი და 12 კოლეჯია, ხოლო პროფესიულ საგანმანათლებლო დაწესებულებებს შორის — 44 საზოგადოებრივი და 47 პროფესიული კოლეჯი. რაც შეეხება ზოგადსაგანმანათლებლო დაწესებულებებს, დღეისათვის, ქვეყანაში სულ 2332 სკოლაა, მათ შორის 2085 საჯარო და 247 კერძო. ამ ეტაპზე, ავტორიზაცია ეხება მხოლოდ კერძო სკოლებს და, აქედან გამომდინარე, ავტორიზაციის პროცესმა ყველაზე მეტად კერძო ზოგადსაგანმანათლებლო დაწესებულებების რაოდენობაზე იქონია გავლენა. მათი რიცხვი, 2010-2011 წლებში, 40%-ით შემცირდა, რადგან სკოლებმა ვერ შეძლეს ავტორიზაციის სტანდარტების დაკმაყოფილება და გაუუქმდათ ავტორიზაცია.
პროფესიული საგანმანათლებლო დაწესებულებების რაოდენობა, 2011 წელს, 11%-ით შემცირდა, 2012 წლის ბოლოსთვის კი მნიშვნელოვნად გაიზარდა (40%-ით). ამის მიზეზი იყო ის, რომ პროფესიული პროგრამები გამოეყო ზოგიერთ უმაღლეს საგანმანათლებლო დაწესებულებას და ცალკე პროფესიულ სასწავლებლად ჩამოყალიბდა ან უსდ-ები საზოგადოებრივ კოლეჯებად გადაკეთდნენ. ასევე შეიქმნა ახალი პროფესიული და საზოგადოებრივი კოლეჯები.
2010-2011 წლებში უსდ-ების რაოდენობა 71-დან 57-მდე შემცირდა. ამას სამი ძირითადი მიზეზი აქვს: უსდ-ებისთვის ავტორიზაციის გაუქმება, რეორგანიზაციის გზით საგანმანათლებლო დაწესებულებების შეერთება და საზოგადოებრივ ან პროფესიულ კოლეჯებად გარდაქმნა.
დღეისათვის, 67 უმაღლეს საგანმანათლებლო დაწესებულებიდან, 48-ს გავლილი აქვს ავტორიზაცია.
2011-2013 წლებში ავტორიზაცია გაუუქმდა 4 უმაღლეს, 41 პროფესიულ და 166 კერძო ზოგადსაგანმანათლებლო დაწესებულებას. გამომდინარე იქიდან, რომ ინსტიტუციური აკრედიტაციის პროცესი 2004 წლიდან მიმდინარეობდა და მხოლოდ უმაღლეს საგანმანათლებლო დაწესებულებებს ეხებოდა, ავტორიზაციის პროცესის დაწყების შედეგად, 2011-2013 წლებში, უმაღლეს საგანმანათლებლო დაწესებულებებთან დაკავშირებით მიღებული ავტორიზაციის გაუქმების გადაწყვეტილებები (4,7%) შედარებით ნაკლები იყო პროფესიულ და ზოგადსაგანმანათლებლო დაწესებულებებთან დაკავშირებით მიღებულ გაუქმების გადაწყვეტილებებზე (25% და 21%).
რაც შეეხება საგანმანათლებლო დაწესებულებებისთვის ავტორიზაციაზე უარის თქმის მონაცემებს, 2011-2013 წლებში ავტორიზაციაზე უარი ეთქვა 15 უმაღლეს, 23 პროფესიულ და 50 ზოგადსაგანმანათლებლო დაწესებულებას. მათმა უმრავლესობამ, განაცხადის ხელახალი წარდგენის შედეგად, მოიპოვა ავტორიზაცია (54%და 61%). ავტორიზაციის გაუქმების შემდეგ, ავტორიზაციის ხელახლა მოპოვების მაჩვენებელი, სკოლების შემთხვევაში — 1%, პროფესიული დაწესებულებების შემთხვევაში კი — 5%.
განათლების ხარისხის გარე მექანიზმების მეორე მნიშვნელოვანი საკითხი საგანმანთლებლო პროგრამების აკრედიტაციაა, რომლის შესახებ გადაწყვეტილებას აკრედიტაციის საბჭო იღებს. 2013 წლის 25 ივლისს, საქართველოს პრემიერ-მინისტრის ¹148 ბრძანებით, დამტკიცდა აკრედიტაციის საბჭოს ახალი შემადგენლობა, რომელიც დაინტერესებული მხარეების ჩართულობით შეირჩა და ავტორიზაციის საბჭოების შერჩევის ანალოგიურად ჩატარდა. გასულ წელს აკრედიტაციის საბჭომ სულ 215 გადაწყვეტილება მიიღო, მათ შორის, 187 საგანმანათლებლო პროგრამას მიენიჭა აკრედიტაცია. 2013 წლის საგანმანათლებლო პროგრამების აკრედიტაციის მინიჭების მონაცემების მიხედვით, საბაკალავრო და სადოქტორო პროგრამების აკრედიტაციის მაჩვენებელი ყველაზე მეტია და თითქმის ერთმანეთის ტოლია — 61 და 60.
განათლების ხარისხის განვითარების შიდა მექანიზმების ფორმირებისა და მათი შემდგომი სრულყოფის მიზნით, ცენტრმა არაერთი საინტერესო ღონისძიება გაატარა. ეროვნულ საკვალიფიკაციო ჩარჩო კვალიფიკაციათა ნუსხას დაემატა 25 კვალიფიკაცია, მათ შორის, 4 დარგი/სპეციალობა, 16 ქვედარგი/სპეციალიზაცია, 4 პროფესიული სპეციალიზაცია, შეიცვალა 6 კვალიფიკაცია. ზოგადად გაუმჯობესდა კვალიფიკაციის დამატების, შეცვლისა და ამოღების წესი. აქამდე არსებული რეგულაციებით, კვალიფიკაციის დამატება და ამ კვალიფიკაციის შესაბამისი პროგრამის განხორციელება შესაძლებელი იყო სააკრედიტაციო/საავტორიზაციო განაცხადში ან თვითშეფასების ანგარიშში ახალი კვალიფიკაციის მითითების საფუძველზე, ცენტრის თანხმობის მიღების შედეგად. პრაქტიკამ აჩვენა, რომ პროგრამის განხორციელებამდე მიზანშეწონილია შესაბამისი კვალიფიკაციის არსებობა. ახალი რეგულაციით დაინტერესებულ მხარეს დაეკისრება ვალდებულება, დაასაბუთოს ამა თუ იმ კვალიფიკაციის დამატების /შეცვლის/ამოღების მიზანშეწონილობა. აღნიშნული პროცედურა წელიწადში ორჯერ განხორციელდება და საქმის წარმოების ვადა 6 თვე იქნება.
ცენტრმა მნიშვნელოვანი წვლილი შეიტანა პროფესიული განათლების განვითარებაში და წარმატებით განხორციელდა „პროფესიულ კვალიფიკაციათა სისტემის განვითარების“ პროექტი, რომელიც 2014 წელსაც გაგრძელდება. პროფესიული განათლების ხელმისაწვდომობისა და ხარისხის გაუმჯობესების სახელმწიფო პროგრამის ქვეპროგრამა ითვალისწინებს პროფესიულ კვალიფიკაციათა სისტემის განვითარებას, რომლის მიზანია, პროფესიული საგანმანათლებლო პროგრამების შრომის ბაზრის მოთხოვნებზე ორიენტირებული მეთოდოლოგიის დანერგვით, პროფესიული საგანმანათლებლო პროგრამების ხარისხისა და რელევანტურობის გაუმჯობესება. პროექტის ფარგლებში, პროფესიული სტანდარტების განახლების მიზნით, 500-მდე მსხვილ, საშუალო და მცირე ორგანიზაციასთან კომუნიკაციის შედეგად, განხორციელდა კონკრეტული პროფესიებისათვის სამუშაოთა ჩამონათვალის და სამუშაო აღწერილობის იდენტიფიცირება; დაCჲმ მეთოდოლოგიის (რომელიც წარმოადგენს საგანმანათლებლო პროგრამების შემუშავების მეთოდოლოგიას კონკრეტული სამუშაოს/პროფესიის ფუნქციური ანალიზის საფუძველზე) გამოყენებასა და მოდულური კურიკულუმის შემუშავებაში გადამზადდა 500-მდე ადამიანი.
განათლების ხარისხის ცენტრი, საგანმანათლებლო დაწესებულებების რეესტრის მონაცემთა საფუძველზე დაყრდნობით, ახორციელებს სტუდენტთა მობილობას. მობილობის პროცესი გასულ წელს ორჯერ — შემოდგომასა და გაზაფხულზე — განხორციელდა და მობილობის უფლება 4968-მა სტუდენტმა მოიპოვა. ანგარიშში წარმოდგენილი დიაგრამის მიხედვით, საშემოდგომო მობილობაში 3-ჯერ მეტმა სტუდენტმა მიიღო მონაწილეობა. ცენტრი, საგანმანათლებლო დაწესებულებების რეესტრის მონაცემთა საფუძველზე, ამოწმებს სტუდენტთა მონაცემებს და შემდეგ, მათი დაფინანსების (სახელმწიფო სასწავლო და სახელმწიფო სასწავლო სამაგისტრო გრანტები, სოციალური პროგრამების ფარგლებში დაფინანსება, ოკუპირებულ და საზღვრისპირა სოფლებში განათლებამიღებული სტუდენტების დაფინანსება, იმ სტუდენტების დაფინანსება, რომლებმაც სტუდენტობის პერიოდში გაიარეს სამხედრო სავალდებულო სამსახური) მიზნით, გადამოწმებულ ინფორმაციას აწვდის განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროს და შესაბამის დაწესებულებებს. 2013 წლის განმავლობაში ცენტრმა 79239 სტუდენტის მონაცემები დაამუშავა.
ცენტრის კომპეტენციაა საქართველოში და საზღვარგარეთ მიღებული განათლების აღიარება, განათლების ნამდვილობის დადასტურება, განათლების დამადასტურებელი დოკუმენტების ლეგალიზაცია და აპოსტილი. აქვე გეტყვით, რომ 2013 წელს, ცენტრში, ოფიციალური საგანმანათლებლო დოკუმენტების ლეგალიზაციისა და აპოსტილით დამოწმების მოთხოვნით, 4931 განაცხადი შევიდა, 73 ქვეყანაში საგანმანათლებლო დოკუმენტების გამოყენების მიზნით, აქედან ყველაზე მეტი განკუთვნილი იყო გერმანიის ფედერაციულ რესპუბლიკასა და აშშ-ში წარსადგენად (გერმანია — 14%, აშშ — 11%).
მნიშვნელოვანი ნაბიჯები გადაიდგა ინტერნაციონალიზაციის მხრივ. ბოლონიის პროცესის განვითარების ძირითად სტრუქტურას წარმოადგენს ბოლონიის პროცესის განმახორციელებელი ჯგუფი ბფჲგ, რომლის თავმჯდომარეობა, ექვს თვეში ერთხელ, როტაციული სისტემით იცვლება და მას ევროკავშირის წევრი და არაწევრი სახელმწიფოები თანათავმჯდომარეობენ. 2013 წლის ივლისიდან დეკემბრის ჩათვლით, საქართველო, ლიტვის რესპუბლიკასთან ერთად, ბფჲგ-ის თანათავმჯდომარე ქვეყანა იყო. განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროს და განათლების ხარისხის მართვის ეროვნული ცენტრის ორგანიზებით, 16-17 სექტემბერს, ივანე ჯავახიშვილის სახელმწიფო უნივერსიტეტში, გაიმართა ბფჲგ-ის საბჭოს მორიგი შეხვედრა. განათლების ხარისხის განვითარების ცენტრმა, საქართველოს თანათავმჯდომარეობის ფარგლებში, გასულ წელს, ჩაატარა კონფერენცია თემაზე — „განათლების ხარისხის უზრუნველყოფის ევროპული ხედვა“, რომლის მიზანი იყო ბოლონიის პროცესის მოთხოვნების ხელახალი დეკლარირება და საქართველოს უმაღლესი საგანმანათლებლო სისტემის ევროპის საგანმანათლებლო სივრცესთან დაახლოება.
გასულ წელს ცენტრისთვის ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი მოვლენა იყო განათლების ხარისხის უზრუნველყოფის ევროპული ასოციაციის — ჶნ჻ა — აფილირებული ორგანიზაციის სტატუსის მინიჭება. ეს მნიშვნელოვანი ნაბიჯია ერთიან ევროპულ საგანმანათლებლო სივრცეში გაერთიანების მიმართულებით. ჶნ჻ა-ს სრული წევრობის მოსაპოვებლად, ცენტრი აუცილებელ მოსამზადებელ სამუშაოებს დაუთმობს მიმდინარე წელს. ჶნ჻ა-ში გაწევრიანების შედეგად გაიზრდება ცენტრის საქმიანობისა და საქართველოში მიღებული განათლების მიმართ ნდობა, რაც გაამარტივებს განათლების აღიარების პროცესს და სტუდენტებისა და პროფესორების მობილობას ევროპის მასშტაბით. საერთაშორისო ასპარეზზე ჩვენი ქვეყნის გამოსვლის კიდევ ერთი ხელშემწყობი მოვლენაა განათლების აღიარების ევროპულ საინფორმაციო ქსელში — ჶნჳC-ნაRჳC-ში საქართველოს ჩართვა 2006 წლიდან. 2010 წლიდან ცენტრი ჶნჳC-ნაRჳC-ის წარმომადგენელი გახდა საქართველოში, 2012 წლიდან კი ჩართულია დიდი ბრიტანეთის ინიციატივით განხორციელებულ პროექტში — „ჶნჳC-ის შესაძლებლობების განვითარება“, რომლის მიზანია საგანმანათლებლო დოკუმენტების აკადემიური აღიარებისა და შეფასების სფეროში საუკეთესო პრაქტიკის გამოვლენა და დახვეწა, საერთაშორისო საგანმანათლებლო დოკუმენტების შეფასებისას სწავლის შედეგებზე მეტი აქცენტის გაკეთება, განათლების სისტემებისა და კვალიფიკაციების შესახებ იფნორმაციის გაცვლა.
ასეთ დეტალურ ინფორმაციას იძლევა განათლების ხარისხის ეროვნული ცენტრის მიერ მომზადებული ანგარიში, რომლის მისიას წარმოადგენს: „განათლების ხარისხის კონცეფციის მუდმივი განახლება; სტანდარტების შემუშავება, მათი უზრუნველყოფისა და განვითარების მექანიზმების დანერგვა“.
რაც შეეხება შეხვედრის მთავარ მიზანს, ქალბატონმა ელენე ჯიბლაძემ გვითხრა: „ჩვენ გვინდა დავნერგოთ საზოგადოებასთან ანგარიშგების ასეთი ფორმა. მნიშვნელოვანია საზოგადოებამ იცოდეს, რას აკეთებს ცენტრი, იმდენად, რამდენადაც, მოგეხსენებათ, მისი ბიუჯეტის ნაწილი სწორედ სახელმწიფო ბიუჯეტია — ანუ მოქალაქეების მიერ გადახდილი თანხა. ამიტომ ეს აუცილებელია. ანალიტიკური ნაწილი, რაც დღევანდელ შეხვედრას დაეთმო, მნიშვნელოვანია მათთვის, ვინც გადაწყვეტილებები უნდა მიიღოს — უმაღლესებისთვის, შეიძლება პოლიტიკოსებისთვისაც საინტერესო იყოს, ასევე, სხვა სისტემების წარმომადგენლებისთვის.
რისთვის შეიძლება გამოვიყენოთ ეს ინფორმაცია? ერთ-ერთი მთავარი ჩვენი ცენტრისთვის არის მივყვეთ სტრატეგიულ გეგმას, რომელიც შევიმუშავეთ, ამაში კი მნიშვნელოვან როლს უნდა თამაშობდეს ავტორიზაციისა და აკრედიტაციის მიმართულებები. ეს ხალხიც დღეს სწორედ იმიტომ მოვიწვიეთ, რომ იცოდნენ იმ სიახლეეების შესახებ, რაც წელს განხორციელდება. ჩვენ უნდა ვიმუშაოთ ავტორიზაციისა და აკრედიტაციის მიმართულებით და მათთან ერთად უნდა დამუშავდეს სტანდარტები, ის მექანიზმი, თუ როგორ მოხდება უმაღლესების, კოლეჯების, სკოლების შეფასება და შემდეგ როგორი ტიპის გადაწყვეტილებები უნდა მიიღოს საბჭომ; საკმარისია თუ არა მხოლოდ ავტორიზაციის მინიჭება ან ავტორიზაციის გაუქმება და ავტორიზაციაზე უარის თქმა. მაგალითად, საჭიროა, თუ არა, ე.წ. პირობითი ავტორიზაცია, რათა არ დადგეს სტუდენტების გადანაწილების პრობლემა, რომელიც, ხშირ შემთხვევაში, დგება ხოლმე. აუცილებელია, მაგალითად, უმაღლესებს მივცეთ საშუალება, თუკი დავადგენთ ხარვეზებს, იმუშაონ მათ გამოსწორებაზე და გვიჩვენონ, რომ გამოასწორეს ან შეუძლიათ გამოსწორება, მხოლოდ ამის შემდეგ მიიღებს საბჭო სერიოზულ გადაწყვეტილებას. ჩვენ უნდა გადავიდეთ განვითარებაზე ორიენტირებული შეფასების მექანიზმის გამოყენებაზე. ეს არის მთელი კონცეფცია, რომელზეც უნდა ვიმუშაოთ უმაღლესებთან და კოლეჯებთან ერთად. რაც შეეხება ვადებს, თუ რა პერიოდში უნდა აღმოფხვრან მათ ხარვეზები, ამის დასადგენად გვეყოლება ექსპერტები, რომლებიც ვადის განსაზღვრაში დაგვეხმარებიან, რადგანაც სხვადასხვა ტიპის ხარვეზს სხვადასხვა დრო, ვადა სჭირდება გამოსასწორებლად. მაგალითად, ახლა საუბარია იმაზე, რომ მაქსიმალური დრო, რაც უმაღლესმა შეიძლება გამოიყენოს, 2 კვირაა, რასაც, ცხადია, უმაღლესი სასწავლებლები აპროტესტებენ. ამაზე აუცილებლად ვიმუშავებთ და ვიმსჯელებთ, რა ვადა უნდა მიეცეთ — სამი თვე, ექვსი თვე, ერთი წელი...
მოგეხსენებათ, ავტორიზაცია ყველა უმაღლეს სასწავლებელს უნდა ჰქონდეს, ანუ ხუთ წელიწადში ერთხელ აუცილებლად უნდა გაიარონ შეფასება. თუკი რაიმე არაორდინარული ხდება ამ ხუთი წლის განმავლობაში (ჩვენთან ყოველწლიურად შემოაქვთ თვითშეფასების ანგარიში), ასეთ შემთხვევაში ხდება მათი შემოწმება. 2013 წელი ცენტრის ორგანიზაციული განვითარების პლატფორმის შექმნას დაეთმო, 2014 წლის პრიორიტეტი კი ცენტრის საქმიანობის შინაარსობრივი ცვლილებები იქნება. ვიმუშავებთ შედეგებზე ორიენტირებული განათლების ხარისხის უზრუნველყოფის მექანიზმების ჩამოყალიბებასა და ეროვნული საკვალიფიკაციო ჩარჩოს დახვეწაზე“.
პრეზენტაციაზე წარმოდგენილი ანგარიში ცენტრის მიერ დღემდე გაწეული სამუშაოს ანალიტიკური მიმოხილვაა, რომელიც ძალიან ბევრ ინფორმაციას იძლევა ყველა იმ პრიორიტეტულ საკითხზე, რომელიც საგანმანათლებლო დაწესებულებებში სწალების ხარისხის გაუმჯობესებაზეა ორიენტირებული.
დაბოლოს, ანგარიშში ყურადღება მიიქცია ინფორმაციამ ცენტრში დანერგილი ყოველკვირეული შეხვედრების შესახებ — ხელმძღვანელობისა და სამსახურის უფროსების ყოველკვირეული შეხვედრების ახალი ფორმატი მათ საშუალებას აძლევთ, განიხილონ კონკრეტული პერიოდის განმავლობაში შესრულებული სამუშაოები, მიღწეული შედეგები და გეგმები. „შეხვედრები ხელს უწყობს სამსახურებს შორის ანგარიშვალდებულებისა და კოორდინაციის ხარისხის ზრდას, ასევე სამოქმედო გეგმის მონიტორინგს, რაც მიმდინარე საქმიანობის შეფასების, პრობლემების გამოვლენისა და გაუმჯობესების საშუალებას იძლევა“. სწორედ ასეთი საქმიანობის შედეგია ცენტრის მისია და ხედვა, რომელიც 2013-2017 წლის სტრატეგიულ მიმართულებებზე აისახა — ცენტრის ორგანიზაციული განვითარება; საგანმანათლებლო დაწესებულებების ავტორიზაციისა და აკრედიტაციის მექანიზმების განვითარება; საგანმანათლებლო დაწესებულებებში ხარისხის გაუმჯობესების ხელშეწყობა; ცენტრის მომსახურების გაუმჯობესება. ამ ოთხი სტრატეგიული მიმართულების განვითარებაზე განათლების ხარისხის განვითარების ეროვნული ცენტრი მომავალი ოთხი წლის განმავლობაში იზრუნებს.
|