2012-12-19 ვახტანგ კოტეტიშვილის ნაკვალევზე საქართველოს ფოლკლორის ცენტრმა ქართველი მეცნიერისა და ფოლკლორისტის ვახტანგ კოტეტიშვილის 120 წლისთავისადმი მიძღვნილ საიუბილეო კვირეულს უმასპინძლა. კვირეულის ფარგლებში სხვადასხვა ღონისძიება გაიმართა. ფოლკლორის ცენტრში გაიხსნა გამოფენა, სახელწოდებით — „ვახტანგ კოტეტიშვილის ნაკვალევზე“. ფოლკლორისტებმა — ეთერ თათარაიძემ და ამირან არაბულმა, ლიტერატურის მუზეუმის არქივის შესწავლისას, ვახტანგ კოტეტიშვილის ამ დრომდე უცნობი ფოტოები აღმოაჩინეს. აღსანიშნავია, რომ ფოტოები, ქართველი საბავშვო პოეტის მაყვალა მრევლიშვილის გადაღებულია, რომელიც ექსპედიციაში თან ახლდა ვახტანგ კოტეტიშვილს. უნიკალურ ფოტო და დოკუმენტურ მასალას მკვლევარები 5 თვის განმავლობაში, სხვადასხვა არქივებში აგროვებდნენ. ექსპონატებს შორის არის პირად კოლექციებში დაცული ხელნაწერები. მასალა, რომელიც ქართველმა მკვლევარებმა შეკრიბეს, ვახტანგ კოტეტიშვილის ცხოვრებისა და ტრაგიკული აღსასრულის ახალ დეტალებს ხდის ფარდას.
120 წლისთავისადმი მიძღვნილი საიუბილეო დღეები კოტე მარჯანიშვილის სახელობის დრამატულ თეატრში გამართული ხალხური პოეზიის საღამოთი — „ლექსო არ დაიკარგები“ დასრულდა, მასში ქართველი მელექსეები და ფოლკლორული ანსამბლები მონაწილეობდნენ. საღამოზე წარმოდგენილი იყო ვახტანგ კოტეტიშვილის მიერ შეგროვებული, დღემდე გამოუქვეყნებელი ხალხური პოეზიის ნიმუშები.
ქართველი ლიტერატურათმცოდნე, კრიტიკოსი, ქართული ფოლკლორისტიკის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მოქანდაკე, ხელოვნებათმცოდნე ვახტანგ კოტეტიშვილი 1892-1937 წლებში მოღვაწეობდა. მან პირველმა ჩაუყარა საფუძველი საქართველოში მეცნიერულ-ფოლკლორულ ექსპედიციას. 1934 წელს გამოსცა ქართული „ხალხური პოეზიის“ პირველი ტომი. 1937 წელს ემსხვერპლა სტალინურ რეპრესიებს, დასაფლავების ადგილი უცნობია.
ფოლკლორის ცენტრში გამართულ გამოფენაზე წარმოდგენილი იყო: საქართველოს სახელმწიფო და ლიტერატურის მუზეუმებში, თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტისა და ლიტერატურის არქივებში, კერძო კოლექციებში, მემკვიდრეებისა და ახლო ნათესავების პირად საკუთრებაში დაცული ხელნაწერები, ლადო კოტეტიშვილის წერილები ოჯახისადმი; შვილების, შვილიშვილების, და-ძმებისა და ნათესავების ოჯახებში გადარჩენილი მემორიალური ნივთები; ვახტანგ და ლადო კოტეტიშვილების მიერ შექმნილი ქანდაკებები და ბარელიეფები, აგრეთვე, 1934-1936 წლებში მესხეთ-ჯავახეთში, ატენის, თეძის, ალგეთის ხეობებში, თბილისის შემოგარენსა (კუმისი, წავკისი, ტაბახმელა, კოჯორი, წყნეთი, ვაზიანი, სოფელი დიღომი) და შიდა ქართლში (მცხეთა, კასპი, ძეგვი, კარალეთი, ბარალეთი, კავთისხევი) ჩატარებული ექსპედიციების დღემდე უცნობი ფოტომასალა. აღსანიშნავია, რომ ვახტანგ კოტეტიშვილის ექსპედიციების ამსახველი და კერძო კოლექციებში დაცული ფოტოსურათები პირველად გამოიფინა. დამთვალიერებელს საშუალება ჰქონდა, ასევე პირველად, ეხილა შინაგან საქმეთა სამინისტროს (მაშინდელი ჩეკა) არქივებიდან ამოღებული დოკუმენტური მასალების ასლები, ვახტანგ კოტეტიშვილის დაპატიმრების ოქმი: „განწყობილია ანტისაბჭოურად, პესიმისტურად, თითქმის ვერ ხედავს საბჭოთა სინამდვილის პერსპექტივას. ექსპედიციებში ცოტას მუშაობს, სამაგიეროდ, საჯარო გამოსვლებს აწყობს, უკმაყოფილებას გამოთქვამს იმის გამო, რომ შოთა რუსთაველის სახელობის ინსტიტუტის ფოლკლორის ხელმძღვანელად 1936 წელს ახალგაზრდა სპეციალისტი ჩიქოვანი დანიშნეს, რომლის ხელმძღვანელობით მუშაობა კოტეტიშვილს არ სურდა, თუმცა კოტეტიშვილმა იცის მარქსიზმ-ლენინიზმი და სწორედ ესმის პარტიის პოლიტიკა, თავის ნაწარმოებებში სოციალიზმის გამარჯვება არ სჯერა. დაიწყეთ ყველას აქტიური დამუშავება, კოტეტიშვილი დაპატიმრებულ უნდა იქნეს“ (ქობულოვი). — სწორედ ეს და სხვა მიზეზები გამხდარა კოტეტიშვილის დაკავების, 1938 წლის 12 იანვარს კი — დახვრეტის მიზეზი.
გამოფენაზე წარმოდგენილი იყო ფოლკლორისტების — ეთერ თათარაიძისა და ამირან არაბულის მიერ ჩატარებული ექსპედიციის — „ვახტანგ კოტეტიშვილის ნაკვალევზე“ მოძიებული და გადაღებული დიდძალი ფოტომასალა: ვახტანგ კოტეტიშვილის მამისეული სახლი, კავთისხეველი ბერდედა, სოფლის უხუცესები, სკოლის შენობა დიდ თონეთში, სადაც თავის დროზე ვაჟა-ფშაველა ასწავლიდა და მრავალი სხვ.
„ჩვენ ქართველები ამყოლი ხალხი ვართ, ვნახავთ რაიმე ახალს თუ არა, გათავდა, იმას ისე მივითვისებთ, თითქოს მამა-პაპათაგან ნაანდერძევს დიდი რამ სამამულიშვილოს ვასრულებდეთ. კარგია იგი თუ უვარგისი იმას სრულიად არ დავსდევთ“ — ვახტანგ კოტეტიშვილი.
ეთერ თათარაიძე: „ დავგეგმეთ პროექტი „ვახტანგ კოტეტიშვილის კვალდაკვალ“. დიდი მადლობა გიორგი უშიკიშვილს, რომლის ხელშეწყობითა და მხარში დგომით ამ პროექტის განხორციელებისა და საკმაოდ რთული და ხანგრძლივი ექსპედიციის ბოლომდე მიყვანის საშუალება მოგვეცა.
ქართველმა ფოლკლორისტებმა კარგად იციან, თუ როგორ განახორციელა ვახტანგ კოტეტიშვილმა პირველი ფოლკლორისტული ექსპედიცია. თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის სტუდენტებთან ერთად გაემგზავრა მესხეთ-ჯავახეთში. ამ ექსპედიციიდან დიდძალი მასალა ჩამოიტანეს. თეძმისა და ალგეთის ხეობიდან ჩამოტანილი მასალა ჩვენი ზეპირსიტყვიერების ოქროს ფონდს განეკუთვნება. ამ ექსპედიციების შემდეგ ბატონმა ვახტანგმა, 1934 წელს გამოსცა „ხალხური პოეზიის“ კრებული. მას შემდეგ 82 წელი გავიდა... გადავწყვიტეთ, გვემოგზაურა ამ ექსპედიციის კვალდაკვალ. გაგვევლო ის გზა და მოგვენახულებინა ყველა ის ადგილი, სოფელი, სადაც თავის დროზე ვახტანგ კოტეტიშვილი სტუდენტებთან ერთად იმყოფებოდა. ჩვენ უნდა გვეპოვნა იმ ადამიანების შთმომავლები, რომლებიც ვახტანგს ექსპედიციაში ხვდებოდნენ.
მოგზაურობა დავიწყეთ თბილისის შემოგარენიდან, სოფელ დიღმიდან. ვახტანგ კოტეტიშვილი დღიურებში წერს, რომ „ყველაზე ნაყოფიერი სოფელი დიღომი აღმოჩნდა“. ორი თვის განმავლობაში ვმოგზაურობდით მესხეთ-ჯავახეთში, ალგეთის, თეძმისა და ატენის ხეობებში. დიდი მეცნიერის განვლილ გზას კვალდაკვალ მივყვებოდით. მოვიარეთ ათობით სოფელი, ვეძებდით ვახტანგის ნაკვალევს, შთამომავლობის მეხსიერებაში დატოვებულ კვალს.
ახალციხის გვერდით, სოფელ ივლიტაში ვნახეთ 87 წლის მოხუცი, ერთადერთი ცოცხალი მოწმე, რომელიც 6 წლის იყო, როცა მათ ოჯახში ვახტანგ კოტეტიშვილი მივიდა. მან დედ-მამის ნაამბობიდან იცოდა ამის შესახებ. გვითხრა: „მახსოვს, დედ- მამა ვახტანგს, როგორც წმინდანს, ისე ახსენებდნენ“.
იმისთვის, რომ ვახტანგ კოტეტიშვილს ჩვენთვის ბევრი რამ შეენახა, ალბათ, უფალი მფარველობდა, რადგან იმ პერიოდში, ურთულეს ვითარებაში, ძალიან სახიფათო იყო ამ ადგილებში მოგზაურობა. მხოლოდ პოეზიის ნიმუშებს არ ეძებდა. სამწუხაროდ, მის სიკვდილთან ერთად მთელი მისი ნაშრომები განადგურდა. თუმცა, რაც ჩვენამდე მოღწეულია, ზეპირსიტყვიერების ნამდვილი ოქროს ფონდია.
სოფლებში, სადაც შევდიოდით, ხალხი კეთილგანწყობით გვხვდებოდა. მესხეთ-ჯავახეთში შესანიშნავი ახალგაზრდები ვნახეთ, რომლებმაც ექსპედიციაში დიდი დახმარება გაგვიწიეს.
ჩვენი ერთ-ერთი მთავარი მიზანი იყო, გაგვეგო, თუ რა არის მათ მეხსიერებაში შემორჩენილი, თანამედროვე მოსახლეობამ იცის თუ არა ვახტანგ კოტეტიშვილის შესახებ. აღმოჩნდა, რომ ამ ადამიანებმა დიდი ფოლკლორისტის შესახებ, ისევ და ისევ მისივე წიგნიდან — „ხალხური პოეზია“ — იციან. თუმცა, მათ მეხსიერებაში იმ ძველი ნიმუშების ცოდნის მკრთალი კვალია.
საიუბილეო დღეები დაიწყო გამოფენით, ჩვენმა დარბაზებმა ვერ დაიტია ის უზღვავი მასალა, რომელიც ექსპედიციიდან ჩამოვიტანეთ.
აღსანიშნავია, რომ სოფელ დიდ თონეთში აღმოვაჩინეთ ვახტანგის დაბადების დედაბოძებიანი, დიდი ქვებით ნაშენი უძველესი სახლი, რომელიც ადგილობრივმა მკვიდრმა, 87 წლის მოხუცმა გვაპოვნინა. იქ ახლა ნადირაძეები ცხოვრობენ, მათ ჩვენი მისვლით ძალიან გაიხარეს. ვახტანგის დღიურებიდან და ბიოგრაფიიდან გამომდინარე, ვიცოდით, რომ დიდი თონეთიდან ვახტანგის მამა — მამა ილია — მოძღვრად, ოჯახთან ერთად, სვეტიცხოველში გადმოიყვანეს. ისინი სვეტიცხოვლის ეზოში ცხოვრობდნენ. ექსპედიციის დროს, ასევე, ვიპოვეთ გალავნის კედელში შემორჩენილი კარი და ფანჯრის ფრაგმენტი იმ სახლის, სადაც ვახტანგ კოტეტიშვილის ოჯახი ცხოვრობდა. მნიშვნელოვანია ისიც, რომ ლიტერატურის მუზეუმის ფოტოფონდში აღმოვაჩინეთ ვახტანგის ექსპედიციების ამსახველი 20-მდე ფოტოსურათი, რომლებიც გადაღებულია ქართველი საბავშვო პოეტის მაყვალა მრევლიშვილის მიერ. ის ვახტანგის სტუდენტი იყო და ფოტოგრაფად წაჰყოლია ექსპედიციებში. ჩვენ სწორედ ამ ფოტოების პარალელები ვეძებეთ და ბევრიც აღმოვაჩინეთ. დიდი მადლობა მინდა გადავუხადო ლიტერატურის მუზეუმის ხელნაწერების განყოფილებას და ფოტოფონდს, სადაც უნიკალური, მნიშვნელოვანი და უცნობი, დღემდე ხელუხლებელი მასალები აღმოვაჩინეთ.
აღსანიშნავია, რომ გამოფენაზე მოსულ დამთვალიერებელს საშუალება ჰქონდა, ენახა ფოლკლორის განშტოებების სრულიად უცნობი სქემა — იმას, რაც ტრადიციულადაა ცნობილი — პოეზია, მუსიკა, პლასტიკა, მხატვრობა, ვახტანგ კოტეტიშვილი ამატებს კიდევ ორს — რელიგიას და უფლებას.
სამწუხაროდ, დღეს ვაი ფოლკლორისტებს ჰგონიათ, რომ ფოლკლორი მხოლოდ ცეკვა და სიმღერაა. ეს ასე არ არის. ვახტანგისეული ფოლკლორის სქემა კიდევ ერთხელ გვარწმუნებს იმაში, რომ კოტეტიშვილი უზომოდ დიდი მეცნიერია“.
***
„ვახტანგ კოტეტიშვილს ხშირად უყვარდა ფოლკლორის შედარება იმ ზღაპრულ ჭასთან, რომლიდანაც რამდენიც არ უნდა ამოიღო წყალი, მაინც არაფერი აკლდება და ეს შემთხვევითი არ იყო! იგი კარგად იცნობდა ამ ზღაპრულ ჭას და ხარბად ეწაფებოდა. ვახტანგ კოტეტიშვილის ლექციებს ხშირად სხვა ფაკულტეტებიდან მოსული სტუდენტებიც უხვად ესწრებოდნენ. ისე მჭიდროდ ვისხედით, ჩაწერის საშუალებაც არ გვქონდა. ვახტანგ კოტეტიშვილს ლექციებზე ხშირად ფანდური შემოჰქონდა და დემონსტრაციას უკეთებდა, თუ როგორ წარმოედგინა მას ამა თუ იმ ხალხური ლექსის შესრულება უძველეს დროში. ეს „სენსაციაც“ ბევრს იზიდავდა!“ (დავით გამეზარდაშვილი)
„ერთხელ, ღამე, ბატონი ვახტანგი სადღაც გაუჩინარდა. კარგა ხანი რომ არ გამოჩნდა, ავღელდით. დავუწყეთ ძებნა. ვერსად ვიპოვეთ. ბოლოს ვიღაცამ თქვა: აბა, ატენის სიონის სიახლოვეში მოვძებნოთო. მართალი აღმოჩნდა. მთვარის შუქზე შევნიშნეთ ხარაჩოებზე მდგარი. ფეხაკრეფით ისე მივუახლოვდით, რომ მას არ შევუმჩნევივართ. მოულოდნელობისაგან ადგილზევე გავშეშდით. ბატონი ვახტანგი ლოდებს კოცნიდა და ჩუმად ტიროდა. ჩვენს დანახვაზე შეცბა, თავი შეატრიალა და თვალები ჩვენს უჩუმრად სახელოებით შეიმშრალა. ამ შავ შუაღამეს რა ღობე-ყორეს ედებით?! გამოიძინეთ. ხვალ დიდი სამუშაო გველისო. ამ ოდნავი უკმეხობით თავისი იდუმალი განცდების დაფარვა სცადა“ (ვახტანგ კოტეტიშვილის ნამოწაფარი, შემდგომში ცნობილი ფოლკლორისტის თამარ ოქროშიძის მოგონება).
მაკა ყიფიანი
|